Csatlakozz hozzánk
KTM

Hírek

Piaggio MP3 Hybrid: itt a szériaváltozat

A tank üres. Csak kihúzom a konnektorból és már indulok is.

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

A hibridhajtás nem új találmány, az autóknál már viszonylag régóta alkalmazzák, a Toyota például hamarosan a harmadik generációt dobja piacra a „vegyes tüzelésű” Priusból. A kétkerekűek világába azonban csak most érkezett meg a belső égésű erőforrást villanymotorral kombináló technológia. Igaz, az első fecske nem „igazi” motor, hanem egy háromkerekű robogó: a Piaggio MP3 Hybrid.

Tanulmányként már láthattuk a benzin- és elektromotorral egyaránt felszerelt MP3-at, most viszont megérkezett a szériaérett kivitel. A külső szinte semmit nem árul el a Piaggio által forradalminak nevezett technológiáról, ha nem virítana a moci oldalán a Hybrid felirat, meg sem lehetne különböztetni a hagyományos változattól. Először akkor válik gyanússá a dolog, amikor felhajtjuk az ülést: a tároló helyén csak egy nagy akkumulátort és egy feltekert kábelt találunk. Igen, olyan konnektorba dughatót, és ez világújdonság: hálózatból is tölthető lítium-ion akkumulátorokkal felszerelt szériajárművet még senki sem készített. Az akkuk teljes feltöltése nagyjából 3 órát vesz igénybe, de 2 óra alatt már 85 százalékos töltöttség érhető el.

Az új modell úgynevezett párhuzamos vagy parallel hibrid, ami annyit tesz, hogy a belső égésű erőforrás és az elektromotor egymást segítve dolgozik. Az MP3 Hybrid elsődleges hajtóműve a 124 cm3-es, egyhengeres, négyütemű, vízhűtéses blokk, amely mechanikus és elektonikus kapcsolatban is áll a 3,5 lóerős villanymotorral. A benzines egység nemcsak a hajtásért felel, hanem tölti az akkumulátorokat is, amelyekbe motorféknél és fékezéskor is táplálódik vissza energia. Azt, hogy az adott helyzetben miként oszlik meg a munka a két hajtómű között, a VMS (Vehicle Management System) nevű vezérlőelektronika dönti el. Mi magunk nem is adunk közvetlen utasítást az erőforrásoknak, a gázkar ugyanis elektronikus (Ride-by-wire) rendszerű. Az együttes teljesítmény 15 lóerő 8500-as fordulatnál, a legnagyobb forgatónyomaték 16 Nm hihetetlenül alacsonyan, mindössze 3000-nél. A hírek szerint az állórajt a gép egyik erőssége…

No meg persze az, hogy az egyébként is alacsony fogyasztást és károsanyag-kibocsátást még lejjebb szorították a Piaggio mérnökei. A sajtóanyag több mint 50 százalékkal kevesebb elégetett üzemanyagról és kipöfékelt CO2-ről beszél: az MP3 Hybrid a gyár szerint akár 60 km-t is meg tud tenni egy liter benzinnel, ami 2 liternél kisebb átlagot jelent 100 km-re vetítve; szén-dioxidból 40 gramm kerül a levegő kilométerenként, ami nagyon jó érték a Piaggio által átlagosnak tartott 90 grammhoz képest. Persze az ilyen gyári adatokat illik fenntartásokkal fogadni, hiszen nem feltétlenül a valós vezetési helyzeteket szimulálják a mérések során; a Piaggio szerint a fenti értékek úgy érhetők el, ha a használat során 65 százalékban vegyes, azaz hibrid üzemmódban, a maradék időben pedig kizárólag elektromotorral használjuk az MP3-at.

Gyári videó az első hibrid robogóról

Ez utóbbira is van tehát lehetőség: elég pár másodpercig nyomva tartani a kormányon elhelyezett, Hy Tech (Hybrid Technology) feliratú gombot – akár menet közben is –, és a benzines blokk azonnal kiszáll a játékból. Természetesen elég egy újabb gombnyomás, hogy ismét munkába álljon. Tisztán elektromos üzemmódban van hátramenet is, ami az MP3 esetében kimondottan hasznos lehet szűk helyen való manőverezéskor. A hátramenet az előbb említett programgombbal kapcsolható, amelynek segítségével még három másik üzemmód közül választhatunk: Hybrid Charge állásban a benzinmotor több energiát fordít az akkuk töltésére, a Hybrid Power mód viszont a lehető legnagyobb teljesítményt sajtolja ki a két erőforrásból; a harmadik lehetőség az elektromos üzem.

A kiválasztott módról, az akkuk töltöttségéről – és még sok egyébről – a kimondottan szép, már-már autós műszerfal közepén elhelyezett kijelző tájékoztat. Vicces újdonság, hogy a bal kormánymarkolaton két dudagombot helyeztek el: az egyik a hagyományos kürtöt aktiválja, a másik a piktogram alapján dallamcsengő lehet, amellyel finoman figyelmeztethetjük a gyalogosokat a teljes csendben közeledő elektromos veszedelemre… Szerencsére az akkumulátorok nem foglalják el a teljes rakteret, így a praktikumból is maradt valami: egy sisak és néhány más apróság begyömöszölhető az MP3 Hybrid hátuljába.

Az egyik legfontosabb adatról, nevezetesen az elektomos mód hatótávolságáról sajnos mélyen hallgat a sajtóanyag. Pedig ez (is) lenne itt a lényeg: szép és jó, hogy az MP3 képes csendben és tisztán suhanni, de vajon meddig? A hasonló felépítésű hibrid autókból kiindulva nem sokáig. Arra is nagyon kíváncsiak lennénk, hogy vajon a 3,5 lovas villanymotor hogyan mozgatja ezt a testes masinát.

Reméljük, hogy valamikor megkaparinthatunk egy tesztpéldányt. Akkor majd minden kiderül: csak kihúzzuk a konnektorból és már indulunk is…

A mezei MP3-at korábban már kipróbáltuk, a tesztet itt olvashatjátok, és kipróbáltuk a testvérmodellt, a Gilera Fuocót is, amelyről itt olvashattok.

Galéria: Piaggio MP3 Hybrid

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending