A hétvégén a San Marinó-i Nagydíjjal, a Marco Simoncelliről elnevezett aszfaltcsíkon folytatódik a gyorsasági motoros világbajnokság 2016-os idénye. Vajon folytatódik az elképesztő széria, miszerint az utóbbi hét futamot hét különböző pilóta nyerte, vagy az egyik vb-aspiráns fog dominálni?
Egyik médiapartnerünknél dolgozó kollégám jegyezte meg még a Brit Nagydíj közben, hogy kicsit nem néz oda, és máris a fél mezőny megszerzi első győzelmét a MotoGP-ben. S valóban ez az ember érzése, hiszen míg az utóbbi néhány évben kizárólag a Honda és a Yamaha gyári párosa tudott diadalmaskodni, az elmúlt öt futamból négyen is új győztest avathattunk Jack Miller, Andrea Iannone, Cal Crutchlow és Maverick Vinales személyében. Ketten közülük szatellit motoron ülnek, míg a Ducati és a Suzuki emberemlékezet óta nem végzett az első helyen – ki számított erre, mondjuk, június közepén?
Ilyesmire legutóbb 1982-ben volt példa a királykategóriában, ám van egy
még brutálisabb statisztikai mutató az elmúlt időszakról. Az Olasz
Nagydíj óta eltelt hét futamot ugyanis hét különböző versenyző nyerte
meg: Mugellóban Jorge Lorenzo, Catalunyában Valentino Rossi, Assenben
Jack Miller, a Sachsenringen Marc Marquez, Spielbergben Andrea Iannone,
Brnóban Cal Crutchlow, Silverstone-ban pedig Maverick Vinales ért célba
elsőként. Ilyen szériát eddig csak egyszer láthattunk: az 1999-es imolai
verseny és a 2000-es dél-afrikai nyitány között sorban Alex Criville,
Regis Laconi, Tadayuki Okada, Max Biaggi, Norifumi Abe, Kenny Roberts
Jr. és Garry McCoy nyert.

Ez egyben azt is jelenti, hogy olyan még soha nem fordult elő a gyorsasági motoros világbajnokság 1949 óta íródó történetében, hogy nyolc egymást követő futamon nyolc különböző győztest ünnepelhessünk a királykategóriában. A most hétvégi San Marinó-i Nagydíj tehát történelmi sikert hozhat – de vajon van rá esély, hogy tényleg a fent felsorolt hetesen kívül nyerjen valaki?
Ha abból indulunk ki, hogy előzetesen akár Miller, akár Crutchlow, sőt akár Vinales győzelmére sem sokan számítottak – pláne nem ilyen rövid időn belül –, akkor a válasz: persze, elképzelhető. Ugyanakkor azt sem szabad szem elől tévesztenünk, hogy az előző hetek csodáihoz nem kis mértékben hozzájárult az extrém időjárás: Miller és Crutchlow egyaránt teljesen vagy félig esős viadalon diadalmaskodott, míg a suzukis sikeréhez hozzájárult, hogy a Silverstone-ban látott hűvös körülmények nagyon feküdtek a „kékeknek”. Iannone elsősége kapcsán pedig fontos megjegyezni, hogy a spielbergi aszfaltcsíkot mintha csak a Ducati számára rajzolták volna: a Red Bull Ring minden más helyszínnél jobban kidomborította a Desmosedici erősségeit.

Nagyon úgy tűnik, hogy Misanóban ezen feltételek egyike sem fog érvényesülni. Miután nincs túl sok hosszú egyenes, a Ducati aligha fog dominálni, ami pedig az időjárást illeti: verőfényes napsütésre és kellemes melegre van kilátás az egész hétvége folyamán. Ettől függetlenül persze előfordulhat, hogy mégis meglepetés születik: akár a szezon eddigi részében meglehetősen gyenge teljesítményt nyújtó Dani Pedrosa is magára találhat, de akár Andrea Dovizioso is összerakhat egy tökéletes hétvégét.
Nagyobb ugyanakkor az esély arra, hogy ezúttal valamelyik élmenő megtörte ezt a döbbenetes sorozatot. Ha az előrejelzések igaznak bizonyulnak, akkor a hazai közönség kedvence, Valentino Rossi lehet az egyik favorit: a „Doktor” Jerezben és Barcelonában is hasonló melegben tudott győzni – jóllehet, ott a gumik viselkedése is közrejátszott ebben. Viszont az olasz szerint a Yamaha már korántsem annyira versenyképes, mint az évad korábbi részében, márpedig kulcsfontosságú lenne számára, hogy mindenképp a roppant kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó, s tavaly Misanóban győzni tudó Marc Marquez előtt végezzen, ha legalább matematikai esélyt akar még a világbajnoki címre. Ugyanez igaz Jorge Lorenzóra, aki pályafutása egyik leggyengébb időszakát éli: a címvédőnek rendkívül fontos lenne végre egy olyan hétvége, amiből újra önbizalmat nyerhet.

A
három géposztály közül messze a Moto2-es számít idén a
legizgalmasabbnak, hiszen Johann Zarco és Sam Lowes múlt hétvégi
ütközése után a francia előnye mindössze tíz pontra olvadt a
kulcscsonttöréssel bajlódó Alex Rinsszel szemben. A spanyol vélhetően
még Misanóban sem lesz tökéletes állapotban, ám a regnáló világbajnok
így is össze kell kapnia magát, mert a silverstone-i incidens előtt már a
brnói esőben sem nyújtott túl meggyőző produkciót – lehet, hogy őt is
utoléri a címvédők átka, miszerint még soha senki nem tudott két
vb-elsőséget begyűjteni a Moto2-ben? Ráadásul nem szabad elfeledkezni az
elmaradt hazai győzelem miatt nyilvánvalóan motivált Lowesről és a Brit
Nagydíjon aratott sikerétől lendületet kapó Thomas Lüthiről: ők
egyaránt 50 ponton belül tartózkodnak Zarcóhoz képest.
A
Moto3-ban sokkal egyértelműbb a helyzet: Brad Binder silverstone-i első
helyének és Jorge Navarro nullázásának köszönhetően a dél-afrikai előnye
már 86 pontra rúg, azaz lassan akár azt is elkezdheti számolgatni, hogy
hol fogja bebiztosítani a vb-címét – igaz, egy éve Danny Kent is
hasonló helyzetből bukta el majdnem a végső sikert. Navarrónak
ugyanakkor hátrafelé is figyelnie kell, ugyanis olaszok egész hada
fenyegetheti összetettbeli második helyét: Francesco Bagnaia, Enea
Bastianini, Nicolo Bulega, de még akár Fabio di Giannantonio is
utolérheti őt, ráadásul Misanóban a hazai közönség okán biztosan még
motiváltabbak lesznek az átlagosnál.

– a legfrissebb sporthírek a P1Race oldalán