Csatlakozz hozzánk

Blog

PályaPéntek: Ez történt a MotoGP-ben 2015-ben

Hosszú és izgalmas szezon van a hátunk mögött, melytől még sokáig hangosak lesznek a közösségi oldalak! Teljeskörű szezonösszefoglaló: így nyert majdnem Rossi, így lett ötszörös világbajnok Lorenzo

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Az internet izzik a trágár és botrányos rajongói véleményektől, ami sajnos méltatlan fényben világítja meg ezt a remek sportágat. Pihentessük is hát kicsit az “incidenst”, és tekintsünk vissza, mi is történt 2015-ben!

A kezdetek

Marc Marquez, az új spanyol szupersztár újonc éve után 2014-ben is megszerezte a világbajnoki serleget, így címvédőként érkezhetett a szezonnyitó helyszínére. Ám a vasárnapi katari éjszaka nem tőle vált hangossá! Meglepően bomba formában kezdtek a Ducati versenyzői, Andrea Dovizioso pedig meg is szerezte a pole pozíciót. A Desmosedici hihetetlen sebességeket ért el a hosszú célegyenesben, és az utolsó kanyarig esélyesek voltak a győzelemre. Habár mindkét versenyző dobogóra állhatott, a hőn áhított győzelem nem jött össze számukra. Dovizioso harciasan küzdött, és talán kissé jobban összerakta volna az utolsó kört is, ha tudja, ettől jobb esélye nem lesz a futamgyőzelemre.

Izgalmasra sikeredett már a szezonnyitó verseny is, ahol Valentino Rossi szerezte meg a győzelmet

A futamot a nyolcadik helyről rajtoló Valentino Rossi nyerte, aki folyamatosan lopta a távolságot a Ducatikkal szemben. Habár a célegyenesben voltak problémái a vörös rakétákkal szemben, utolsó körös tempójának köszönhetően behúzta az év első futamát, miután egy nagyszerű sorozat kezdődött meg számára. Az olasz versenyző a következő 11 versenyen dobogóra állhatott, bár ezekből csak négyet tudott győzelemmel zárni. Öröme viszont felhőtlen lehetett, mivel fő riválisai, Marc Marquez és Jorge Lorenzo rosszul kezdték az évet. Meglepő, de fő kihívójává először Andrea Dovizioso vált, aki ezüstérmeket szerzett az első három futamon – teljesítménye ezután viszont drasztikusan visszaesett.

A Ducati fellángolása

Az olasz alakulat nagyot lépett előre a 2015-ös évre, melyhez valószínűleg nagyban hozzájárult új csapatvezető, az Apriliától átigazolt Gigi Dall Igna. A szezonzárón aratott váratlan siker után persze a konkurensek hamar felemelték a hangjukat, mivel a vörösek rendelkeztek némi kedvezménnyel a Hondához és a Yamahához képest. A Ducati lényegében a Factory 2 kategóriában indult, ami a két nagy gyártó és az Open kategória közé lett belőve.

Ez több felhasználható erőforrást, nagyobb üzemanyag fogyasztást és puhább abroncsokat tett lehetővé – ez utóbbi csak 1 körön volt előny, mivel egy egész futamot ezek ki sem bírtak a dezmó V-négyesen. A versenybíróság el is kezdte csökkenteni az olaszok előnyeit, ami először még nem tűnt fel, futamokkal később viszont a Ducatik valahogy eltűntek a térképről.

A katari éjszaka sztárjává Rossi mellett Andrea Dovizioso és a Ducati vált

Különösen igaz volt ez Andrea Dovizioso-ra, aki a fergeteges szezonkezdés után folyamatosan alulmaradt csapattársával szemben. A helyzet végül annyira rosszra fordult, hogy Dovi az év végére visszacsúszott egészen a tabella hetedik pozíciójába. Csapattársa Andrea Iannone ezzel szemben folyamatosan gyűjtötte a pontokat, és sokáig esélyes volt a bronzéremre, ám végül mindkét Repsol Honda megelőzte őt. Az év végére már kissé elfelejtettük, milyen erős is volt a Desmosedici az év elején, ám Iannone 2 futammal a szezonzáró előtt megmutatta, hogy még mindig versenyképes a motor!

Az olasz körökön át vezette az ausztrál futamot – ahol Stoner megállíthatatlan volt hasonló konstrukcióval – közben pedig még egy sirállyal is szembe találkozott. Az élen motorozó Iannone lefejelte a méretes szárnyas jószágot, és habár emiatt lecsúszott az ideális ívről, két kanyarral később már vissza is vette a vezetést a célegyenesben!

Csapattársa, Andrea Iannone viszont lassan átvette tőle a csapatvezető szerepét – amiben még ez a sirály sem tudta meggátolni

A birodalom visszavág

Emlékszem, az első három futam után egy Rossi rajongó magyarázta értetlenül, hogy nem tudja mi a fene történt Lorenzóval. A spanyol nagyon gyors versenyző volt, ám valahogy kifújt – az első három futamon csak két ötödik és egy negyedik helyet tudott begyűjteni. Jorge talán maga is hallott, vagy olvasott hasonló véleményeket, és hirtelen valami megváltozott benne. A következő négy futamon úgy szerezte meg a győzelmet a spanyol, mintha egy szinttel magasabb ligában játszana – rajt cél győzelmeket aratva verte el a mezőnyt, és vált komoly kihívójává csapattársának. Ekkor már világossá vált, hogy száraz körülmények közt Lorenzo gyorsabb Rossinál, főként egy körön.

Jorge Lorenzo a gyenge kezdés után nagyon szorgalmasan gyűjtötte a győzelmeket

A futamok viszont több körből állnak, és a veterán olasznak sikerült kiötlenie néhány remek taktikát, melyekkel kompenzálni tudta gyenge kvalifikációs eredményeit, és harcban tudott maradni csapattársával szemben. Habár eddig mindenhol úgy olvastam, hogy Rossi végig vezette a bajnokságot 2015-ben, ez nem igaz. Lorenzo Csehországban aratott győzelmével utolérte Rossit, és győzelmei számának köszönhetően hivatalosan átvette a vezetést. A spanyol azonban ezután egy komoly ellenféllel találta szemben magát, melyet nem tudott legyőzni – az időjárással. Lorenzo nehezen boldogult változó körülmények közt, és ezt a doktornak sikerült kihasználnia, és újra elkezdte kiépíteni előnyét a pontversenyben.

Az esős futamok és a változó körülmények viszont Rossinak kedveztek az idén

Eközben a Repsolnál

Habár Marquez megnyerte az évadnyitó után soron következő amerikai nagydíjat, a spanyol nem találta helyét a következő futamokon. A címvédőnek folyamatosan a határon kellett motoroznia a Hondán, hogy harcba szállhasson a győzelemért, aminek gyakran bukás lett a vége – 6 futamot kellett a kavicságyban henteregve befejeznie! A csapat látta, hogy valami baj van, és az év közben visszaszerelték az előző évi fejlesztésű vázat, aminek köszönhetően máris kiegyensúlyozottabb lett a címvédő tempója.

Marc Marquez a kavicságyban – az idei évben ez nem volt szokatlan pillanat

Sokkolóan fogadták a rajongók Pedrosa nyilatkozatát a szezonnyitó után, miszerint nagyon rosszul érzi magát a motoron, és nem szeretne így többé versenyezni. A spanyolt régi karsérülése hátráltatta a versenyzésben, melyet már többször is műtöttek – sőt állítólag az orvosok már nem javasoltak további beavatkozásokat. A Repsol Honda csapata azonban szárnyai alá vette az apró spanyolt, és habár emiatt több futamot is ki kellett hagynia, kikezelték versenyzőjük sérülését. Pedrosa megújult emberként tért vissza a mezőnybe, bezsebelt két futamgyőzelmet, és felért az összetett pontversen negyedik pozíciójába.

Nehéz év volt ez Dani Pedrosa számára, a végére viszont ismét csúcsformába lendült

Rossi vs. Marquez

A szurkolók többsége már úgy tűnik, mintha elfelejtette volna, de a Marquez és Rossi közti ellentét nem pár hete kezdődött, és nem is Lorenzo végett. Az idei harmadik futamon kezdődött, Argentínában, ahol a címvédő rajt-cél győzelmet szeretett volna szerezni, ám a gumikopás beleköpött a levesébe. Marquez tetemes előnye drasztikusan fogyni kezdett a futam hajrájában, és a második helyen motorozó Rossi vészesen közeledni kezdett hozzá. A spanyol előnye nem tartott ki a futam végéig, és a tempókülönbségből eléggé egyértelmű volt, hogy visszatámadásra nem lesz sok esély.

Rossi könnyen beszúrt Marquez mellé, ám a Repsol motorosa azonnal visszatámadott, aminek ütközés és esés lett a vége – mármint az ő szemszögéből. Rossi érkezett elsőnek a kanyarbejárathoz, és riválisánál korábban kezdte a féktávot, aki hátulról ráhajtott az olasz hátsó kerekére, és rögtön padlót is fogott. Marquez nullázott, Rossi pedig a dobogó tetején ünnepelhetett.

Rossi és Marquez viszonya teljes fordulatot vett az idei évben

Marquez a szívére vette a dolgot, nem tudtak közös nevezőre jutni az esetet illetően. Habár a spanyol többször is hangoztatta, hogy Rossi az egyik példaképe, ezután egyértelműen megváltozott a viszonyuk. A következő komolyabb esetre még félidő előtt került sor, amikor a spanyolnak még lett volna esélye a címvédésre. Hollandiában Rossi kiváló tempót motorozva uralta a versenyt, Marquez viszont egy utolsó körös támadással kívánta elhalászni előle a győzelmet. A spanyol az utolsó sikánba egy rendkívül rövid féktávval érkezett meg, Rossi pedig hogy elkerülje az ütközést, teljesen levágta az utolsó kanyart, és egy másodperc feletti előnnyel érkezett a célba. Ezt az esetet már tényleg nem tudta megbeszélni a két versenyző, és a spanyol hangot is adott csalódottságának régi példaképével kapcsolatban. A pályaelhagyást megvizsgálták a versenybírák, ám nem találták szabálytalannak, mivel Marquez mellett valószínűleg nem maradt volna hely elfordulni.

Habár Marquez 5 pontot elvett Lorenzótól az ausztrál futam utolsó körében, Rossi meg volt róla győződve, hogy a címvédő támogatja honfitársát bajnoki küzdelmében. Ennek óriási hangot is adott a maláj futam előtti sajtótájékoztatón, amivel csak még tovább szította a tüzet, a futamon pedig ádáz küzdelem alakult ki kettőjük között. A párharc először szemet gyönyörködtető volt, ám hamar botrányba torkollt.

Az incidens, amiről annyi mindent olvashattunk az elmúlt hetekben

Az incidens és a következmények

Nem szeretném újra elővenni a témát, az Olvasók 99 százalékának már úgy is megvan a véleménye, melyet úgysem tudnék megváltoztatni. Nincs is azzal baj, hogy meg van a saját magunk véleménye, csak a véleménynyilvánítás módjával. Sajnos a kommenteket olvasva gyakran már én érzem magam kellemetlenül, hogy meddig mennek el egyes szurkolók, és mennyire nyomdapapírt nem tűrő, feleslegesen trágáran fejezik ki magukat. 🙁 Ez nem csak rájuk, de a sportág többi szurkolójára is rossz fényt vet.

A versenybírák alaposan kivizsgálták az esetet, sőt Rossi fellebbezése végett a nemzetközi sportbíróság is áttanulmányozta az incidenst. Az eredmény nem változott, Rossi szándékos, balesetet eredményező manővere 3 büntetőponttal növelte a már amúgy sem nullás büntetőpontjai számát, melyek összegének értelmében az utolsó helyről kellett megkezdenie a szezonzárót. Rossi és a rajongók lázadtak, ám az indulatból tett közleménye ellenére az olasz elindult a szezonzáró futamon.

Itt még jó volt a hangulat, nem úgy, mint a szezon utolsó heteiben

A finálé

Jorge Lorenzo odatette magát a szezon második felében is, és összesen hét futamgyőzelmet zsebelt be – majdnem kétszer annyit, mint riválisa. Rossi az utolsó hat futamon folyamatosan elmaradt a győzelmi esélyektől, így pontelőnye vészesen fogyni kezdett. Ennek eredményeképp 7 pontra zsugorodott Rossi előnye a szezonzáróra, melyet még mindig volt esélye beosztani, akár az utolsó helyről rajtolva is. Rossi remek formában kezdett, és bravúros motorozással jött fel a negyedik pozícióba, ettől előbbre azonban már esélye sem volt keveredni. A bajnoki címhez tehát segítségre lett volna szüksége.

Hamar kiderült, a bajnoki cím sorsa a két Yamaha versenyző közt fog eldőlni

Ugyanis Jorge Lorenzo is kiváló formában kezdte a hétvégét, és rekord köridejű pole pozíciója után rekord idejű versenykörökkel húzott el a mezőnytől. Feküdt viszont a pálya a Repsol Hondáknak is, akik képesek voltak tartani a bajnoki címért harcoló honfitársuk tempóját. Féltáv után világossá vált, csak a Repsol Hondák segítségével lehet Rossi bajnok, de közülük is mindkettőnek el kell motoroznia Lorenzo mellett.

A sorrend viszont nem változott, a Hondák bekísérték a célba honfitársukat, és ez valamiért meglepte Rossit és a szurkolóit. Tényleg azt hitték, hogy Marquez nem számolgat, és segítene neki azok után, ami az elmúlt hetekben történt? A címvédő lakásába még olasz riporterek is betörtek, hogy megszorongassák a nyakát, így a helyzet eldurvult, amennyire csak lehetett. Marqueznek nem volt érdeke segíteni Rossinak, és nem hinném, hogy Lorenzo, hanem maga miatt. És hogy a csapata mit szólt ehhez? Arról a Hondáról beszélünk, aki szintén összeveszett a “doktorral”, és megtiltották minden Honda erőforrást/motort alkalmazó csapatnak, hogy valaha is szerződtessék Rossit. Még mindig meglep valakit, hogy Marquez nem előzött?

A szezonzáró futamot végül Lorenzo nyerte, amivel megszerezte karrierje ötödik világbajnoki címét

Valentino Rossi rosszul kezelte a helyzetet, és malajziai kiborulása után jött a következő meglepő viselkedése: nem jelent meg a hivatalos díjátadó gálán. Ennyi év tapasztalat és versenyzés után azt hinnénk, hogy a versenyzők megtanulták kezelni a nehéz szituációkat, de láthatjuk, hogy nem. Nem akarok 10 évvel ezelőtti példákat felhozni, de anno a csapatfőnökök megrángatták Rossi és Biaggi fülét az incidensük után, és kötelezték őket, hogy a fotósok és riporterek előtt széles vigyorral fogjanak kezet. Ha akkor ezt megtehették, most miért nem? Miért kell duzzogniuk a versenyzőknek, és miért kell elhalasztani a verseny előtti tájékoztatókat emiatt? A kedélyek talán lecsillapodnak a téli szünet alatt, de addig is folyamatosan beszédtéma lesz az utolsó két versenyhétvége eseményei.

Hasonló kibékítést követelt volna a helyzet, ám sem a csapatvezetők, sem a Dorna nem tudta kezelni a helyzetet

Az új csapatok

Persze a bajnoki címért folytatott harc mellett voltak még érdekességek a 2015-ös évben, például a két újonc csapat, bár mindkettő inkább visszatérőnek számít. A Suzuki már évek óta fejleszti új MotoGP versenygépét, ami az előző V-négyessel szemben soros elrendezésű lett, így típusneve is GSX-RR-re változott. Nehéz elvárásokat támasztani egy visszatérő gyártóval szemben, ám végül a Suzuki hozta a várt eredményeket.

Habár a győzelemért folyó harcba nem szóltak bele, sikerült egy rajtelsőséget szerezniük, néhány futamon pedig ott is loholtak az élmenők mögött néhány kör erejéig. Az új konstrukcióban tehát van potenciál, néhány kanyarban egyenesen kiváló sebességet képes elérni a GSX-RR, motorerőben és gumikezelésben viszont még messze elmarad a Hondától, a Yamahától és a Ducatitól. A versenygép mellett a versenyzőkben is látni lehetőségeket, Aleix Espargaro pedig hosszú távon is okos döntés lehet a japán gyártó számára.

Van potenciál a Suzukiban, és Aleix Espargaro-ban

Az Aprilia ezzel szemben nem bírta türelmesen végigfutni a teszteket, aminek eredményeképp az eredeti tervnél egy évvel korábban csatlakozott a mezőnyhöz. Alvaro Bautista és Marco Melandri az Apriliával karöltve átvették az uralmat a Gresini csapat felett, és hatalmas lelkesedéssel kezdték meg a munkálatokat. Egy motivált fiatal, és egy tapasztalt olasz versenyző – ez a képlet akár működhetett is volna.

Marco Melandri azonban botrányosan lassú volt az új vasparipán, folyamatosan a mezőny legvégén motorozott. Ez az olasz motoros pályafutásának a végét jelentette, az Aprilia pedig még év közben menesztette őt. Rosszul alakult a visszatérés számára, pedig 2014-ben még a Superbike egyik leggyorsabb motorosa volt (talán Haslam-nél többet is ért volna az idei szezonban). Bautista ezzel szemben folyamatosan harcolt a pontszerző pozíciókért, míg új csapattársa, az év közben átszerződő Stefan Bradl még motiváltabban motorozott. Az olasz csapat így két fiatalabb versenyzővel folytatta a fejlesztéseket, és habár sokat léptek előre az évben, a Suzuki szintjét messze nem sikerült elérniük.

Az Aprilia még közel sem tart ott, ahol szeretne

Mit várhatunk jövőre?

Erről egy egész cikket lehetne írni, így most nem is húznám sokáig – majd a szezonnyitó előtt visszatérek rá. Egyenlőre annyit tudunk, hogy az új gumibeszállító és az egységes motorvezérlő elektronika felboríthatja az erőviszonyokat. Jövőre egyedüli gumibeszállítóként tér vissza a francia Michelin, akinek az első abroncsokat még nem sikerült a jelenlegi motorokhoz hangolnia, így folyamatosak a bukások a teszteken. Lehet csapat, de akár pilótafüggő is a gumik kezelése, így 2016 világbajnokát könnyen a visszatérő gumigyártó fejlesztései dönthetik el. A csapatoknak és a versenyzőknek gyorsan kell alkalmazkodniuk, de mindannyiuknak ugyanannyi ideje lesz a felkészülésre.

2015 világbajnokai

A jövő év világbajnoka valószínűleg a Honda és a Yamaha párosa közül fog kikerülni, és ezúttal már Pedrosa-ban is több esélyt látok, mint egy évvel ezelőtt. Előrelépést várok a Ducatitól, ám ez inkább csak 1-2 futamgyőzelemben valósulhat meg, mintsem világbajnoki esélyekben. Meglepő ütemben fejlődik a Suzuki, így jövőre akár már ők is bejelentkezhetnek a dobogós helyezésekért. Ám visszatérve a jelenlegi élbolyra, ha Rossi, Lorenzo, Marquez és Pedrosa jó formában kezdik az évet, másnak szinte esélytelen felkerülnie még a dobogóra is!

A bajnoki pontverseny végeredménye

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés

Trending