Csatlakozz hozzánk
KTM

Blog

PályaPéntek: A 10 legizgalmasabb kérdés 2016-ban

Hogy alakul Rossi és Marquez (és Lorenzo) viszonya? Stoner visszatér? Hogy muzsikál az új R1-es a Superbike-ban? Na és Hayden?

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Szöveg: Balogh Tamás

Elkezdődött a 2016-os esztendő, s bár a különböző autó-motorsportos szériák egyelőre téli álmukat alusszák, érdemes már most előretekinteni, hogy mire számíthatunk az elkövetkezendő hónapokban. Az alábbiakban tíz pontban összegyűjtöttük, mi ígérkezik a legérdekesebbnek a MotoGP, a WTCC és a Superbike vb idei szezonjában.

1. A MotoGP szabályváltozásai és azok hatásai

2016-ban két rendkívül fontos szabálymódosítás is életbe lép: egyrészt a Michelin veszi át a távozó Bridgestone helyét a királykategória hivatalos gumiszállítói posztján, másrészt idéntől kezdve mindenki számára kötelező lesz az egységes motorvezérlő-elektronikai (ECU) szoftver használata. Nagy kérdés, hogy a két, igencsak jelentős változás megkavarja-e valamelyest az erőviszonyokat, vagy továbbra is a Yamaha és a Honda gyári csapatai fogják uralni a mezőnyt. A lehetőség adva van ahhoz, hogy előbbi forgatókönyv valósuljon meg, hiszen egyes istállók már 2015-ben is a Magneti Marelli rendszerét használták, ahogy bizonyos alakulatok többet próbálgatták a Michelin abroncsait, mint mások, ám az utóbbi évek tapasztalata viszont azt sugallja, hogy jöhet bármilyen változtatás, akkor is a két japán gyártó marad az élen.


2. Rossi, Marquez és Lorenzo viszonya

A tavalyi idény vége a Valentino Rossi és Marc Marquez közötti óriási botrányról marad emlékezetes, amelyből a világbajnoki címet bezsebelő Jorge Lorenzo sem tudott kimaradni. A két yamahás korábban viszonylag békésnek tűnő csapattársi viszony megromlott, ahogy az előzőleg gyakorlatilag barátoknak tartott Rossi és Marquez között is komoly ellentét feszül a sepangi események – vagy már az argentínai vagy az asseni incidensek – óta. Hármójuk balhéja rányomta a bélyegét az amúgy minden idők egyik legizgalmasabb világbajnoki szezonjára, és egyelőre nem tudni, hogy a katari szezonnyitóig mennyire normalizálódik az olasz és a két spanyol viszonya. Mindenképp jót tenne a teljes MotoGP-nek, ha a 2016-os idény már csak és kizárólag magáról a sportról szólna.


3. Ausztria visszatér a MotoGP versenynaptárába

2016-ban újfent 18 fordulóból fog állni a szezon, ám egy csere történt a helyszíneket illetően: Indianapolis kikerült a körforgásból, helyette az ausztriai Red Bull Ringre látogat a gyorsasági motoros vb mezőnyébe. A sógorok 1997 után adnak otthont ismét világbajnoki futamnak, amely magyar szempontból is mindenképp örömteli hír, hiszen így Brno mellett egy újabb olyan pálya került a naptárba, amely itthonról is elérhető a versenyre kilátogatni vágyó szurkolók számára. Nem mellesleg az sem elhanyagolható tényező, hogy míg Indianapolis nem tartozott a pilóták kedvencei közé, addig a festői szépségű spielbergi környezet minden bizonnyal elnyeri a motorosok tetszését.


4. Rajthoz áll-e valahol szabadkártyásként Casey Stoner?

Ez alighanem azóta foglalkoztatja a rajongókat, amióta az ausztrál bejelentette, hogy a HRC-t elhagyva visszatér a Ducatihoz, ahol tesztpilótai szerepkörben, valamint a bolognai márka nagyköveteként láthatjuk majd. Bár az érintettek rendre cáfolják annak a lehetőségét, hogy a kétszeres vb-első akár egyetlen futam erejéig visszatérjen a mezőnybe, folyamatosan pletykálják, hogy Phillip Islanden vagy a Ducati valamelyik hazai nagydíján elindulhat. Sokan úgy vélik, hogy Stoner döntésében az is szerepet játszott, hogy a Repsol Honda nem adta meg neki a lehetőséget 2015 elején, hogy a műtétje miatt kieső Dani Pedrosát helyettesítse – ha ez igaz, akkor valószínűsíthető, hogy a még mindig csupán 30 éves motoros nem zárkózik el teljesen a versenyzés gondolatától.


5. Michelisz Norbi a gyári Hondában (?)

Bár ezt továbbra sem jelentették be se hivatalosan, se sehogy máshogy, minden jel arra mutat, hogy Michelisz Norbert 2016-ban már a Honda gyári alakulatának versenyzője lesz a WTCC-ben. Míg a magyar érkezése több, mint valószínűnek tűnik, további kérdések így is nyitottak. Nemrég az is felmerült, hogy a japánok három gyári Civicet indítanának, ez esetben pedig Tiago Monteiro mellett Rob Huff lehetne a csapattársa: a brit világbajnok kétségkívül Gabriele Tarquinihez hasonló mérce lehetne Norbi számára. Természetesen a pilóta teljesítményét az is befolyásolja, hogy a Honda mennyit tud fejleszteni a tél folyamán, s mennyire képesek ledolgozni a még mindig jelentős hátrányukat a Citroënhez képest. Nem mellesleg az is kérdés, hogy amennyiben Michelisz valóban távozik, mi lesz a Zengő Motorsport sorsa: tudnak-e maradni a világbajnokságon, s ha igen, akkor ki vezetheti az ő autójukat?


6. A Volvo érkezése a WTCC-be

Hosszú hónapok pletykái után néhány hete végre hivatalosan is megerősítették, hogy a Volvo 2016-ban csatlakozik a túraautó-világbajnokság mezőnyéhez. A Polestar Cyan Racing színeiben két svéd pilótát, nevezetesen Thed Björköt és Fredrik Ekblomot láthatjuk majd a két S60-as autó volánjánál. Egyértelműen sötét lónak számít az alakulat: egyes vélekedések szerint a Volvo hasonlóan parádés bemutatkozást produkálhat, mint két éve a Citroën – igaz, a franciáknak akkor annyi előnyük volt, hogy kis túlzással miattuk vezették be egy évvel hamarabb a TC1-es szabályrendszert. A skandináv márka is hosszú ideje készül a WTCC-be való beszállásra, a versenyzőik pedig hazai porondon már bizonyítottak, így érdekes lesz látni, mire mennek majd a C-Elysée-k mellett a Hondákkal, a Ladákkal és a Chevy-kkel.


7. Megváltozik a futamok sorrendje a túraautó-vb-n

Több fontos szabályváltozás is életbe lép 2016-ban a WTCC-ben, amelyek közül nem egy a versenyhétvégék lebonyolítását érinti. Egyrészt bevezetik a MAC-3 névre keresztül csapatidőfutamot, másrészt – s ez sokkal fontosabb lehet akár a bajnokság végkimenetelét illetően is – mostantól az első versenyen indulnak fordított rajtrács szerint a pilóták, míg a második futam lesz az úgynevezett főverseny, amelyre az időmérő végeredménye alapján sorakoznak fel a versenyzők. Érdekes lesz látni, hogyan változik meg az élmenők hozzáállása a viadalokhoz: a kvalifikáció leggyorsabbjainak a mezőny közepéről indulva kell minél jobban előretörniük az első versenyen, ugyanakkor óvatosnak is kell lenniük az azt követő második futam miatt – eddig az ellenkező sorrend miatt a második eseményen többet kockáztathattak a legjobbak.


8. A Yamaha visszatér a Superbike világbajnokság mezőnyébe

A hangvillások szeptember közepén jelentették be, hogy 2016-tól ismét rajthoz állnak a Superbike világbajnokság állomásain. Az alakulat első hangzásra roppant erősnek ígérkezik: egyrészt a YZF-R1-ről már most ódákat zengenek, másrészt a Crescent Racing képében egy profi csapat a partnerük, harmadrészt pedig Sylvain Guintoli és Alex Lowes révén egy rendkívül rutinos világbajnokság és egy nagyon tehetséges fiatal pilóta alkotja a versenyzőpárosukat. A Yamahában rejlő potenciált egyelőre homály fedi, ugyanis eddig egyetlen teszten sem hozták nyilvánosságra a köridőiket, ám sokan úgy vélik, hogy akár a Kawasakival is felvehetik a versenyt. A semleges szurkolók nyilvánvalóan ennek örülnének a legjobban, hiszen az eddigi eredmények alapján a „zöldek” idén is előnyben lehetnek a Ducatival és a többi gyártóval szemben.


9. Hayden átigazolása a Superbike-ba

Nicky Hayden az októberi Japán Nagydíjon hozta nyilvánosságra, hogy a korábbi híreszteléseknek megfelelően valóban elhagyja a MotoGP-t, s a következő szezontól immár a Superbike világbajnokság mezőnyében húzza a gázt. A királykategória 2006-os világbajnoka a Honda gyári alakulatához szerződött, s bár az istálló az elmúlt években kevés értékelhető eredményt tudott produkálni, az amerikai pilóta egyelőre biztatóan teljesített az eddigi teszteken. Érdekes lesz látni, hogy a korábbi nagyágyúkhoz képest, akik szintén a MotoGP-ből ruccantak át a WSBK-ba, milyen teljesítményre lesz majd képes a 34 éves versenyző. Hayden számára adott lehet a példa, hiszen többek számára is annyira sikeres volt a váltás, hogy meg sem álltak a világbajnoki címig, elég csak Max Biaggira vagy Carlos Checára gondolnunk.


10. A magyar versenyzők és csapatok szereplése a nemzetközi porondon

Természetesen idén sem maradunk magyar indulók nélkül a Superbike világbajnokságon és annak betétsorozataiban. Az elitkategóriában ismét a Racing Team Toth képviseli majd a magyar színeket, s gyakorlatilag biztosra vehető, hogy BMW helyett Yamahával fog indulni a Rizmayer Gábor, ifj. Tóth Imre páros, amely lehetőséget adhat számukra az előrelépésre. A legérdekesebbnek az alig egy éve alapított Schmidt Racing projektje ígérkezik: a csapat MV Agustákkal áll rajthoz a Supersport világbajnokság versenyein, ráadásul Chrobák János mellett – aki a szezon európai állomásain fog szerepelni – egy valódi világsztár, Nicolas Terol fogja náluk húzni a gázt. Ezen felül az már biztosnak tűnik, hogy Sebestyén Peti 2016-ban is a Superstock 1000-es kategóriában fog versenyezni, ahogy várhatóan a European Junior Cup sem marad fiatal magyar induló nélkül.


De természetesen nem szabad megfeledkeznünk az autós szériákról sem: Kiss Norbert kétszeres címvédőként vághat neki a Kamion-Eb szezonjának (ha idén is marad ebben a sorozatban az Oxxo Racinggel), míg a szerb Dusan Borkovic a magyar B3 Racing színeiben indul a TCR International Seriesben, s vélhetően még további hazai érdekeltségek is lesznek akár Marcello Lotti bajnokságában, akár az ETCC-ben vagy a SEAT León Eurocupban.


Forrás: P1race; Fotók: MotoGP Media; zimbio; WTCC Media; Polestar Cyan Racing; WorldSBK Media; Racing Team Toth; Schmidt Racing Média; B3 Racing Team


– a legfrissebb sporthírek a P1Race oldalán

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending