Csatlakozz hozzánk

Blog

PályaPéntek – Aprilia a MotoGP-ben

Visszaemlékezés az olasz gyártó teljesítményére a versenysorozatban.

Közzétéve

ekkor

palyapentek - aprilia a motogp-ben
ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT
Habár a gyártó a nyolcvanas években még elég kicsinek számított (bár ma sem akkora óriásvállalat,mint a japán gyártók), már akkor fontosnak tartották a motorsportban való részvételt. Nem is haboztak sokat, 1985-ben már debütáltak is a MotoGP-ben, igaz csak a kisebb kategóriákban.

Az Aprilia több nagy bajnokot is felnevelt, például a képen látható Valentino Rossit is
Sorra jöttek a sikerek, és az Aprilia hirtelen uralni kezdte a 125-ös és 250-es kétütemű kategóriákat. Igaz, hogy az utolsó 250-es bajnoki címet a Honda elhalászta előlük, de így is mondhatjuk, hogy az olasz gyártót, csak a Moto2 és Moto3 szabályváltozások állították meg (2010 és 2012). Meglepő módon mindkét kategóriában a Honda által javasolt motorszabályok kerültek érvénybe, sőt a Moto2-ben kizárólag a CBR600 erőforrásait lehet mindmáig használni. Az olasz gyártó tervezett is egy vázat a Honda blokkhoz, ám a Moto2-ben a gyártók nem tudnak konkurálni, így a projektet nem fejlesztették, és kivonultak a két kisebb kategóriából. Az Aprilia összesen 10 nyolcad literes és 9 negyed literes egyéni bajnoki címet gyűjtött össze, amely címekkel olyan versenyzők karrierjéhez járultak hozzá, mint Max Biaggi, Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Loris Capirossi, Marco Melandri, Manuel Poggiali, sőt hazánk versenyzőjét, Talmácsi Gábort is ők tették bajnokká.

A gyártó utolsó két 250-es címét Jorge Lorenzo szerezte
A királykategóriában már nem volt ekkora szerencséjük az olaszoknak. Az RSW-2 szerepelt a GP500-as felső osztályban 1994-től egy kéthengeres kétütemű erőforrással, ami nem váltotta be a reményeket (többiek már akkor is V4-est használtak). Sokkal nagyobb potenciált láttak az új négyütemű szabályokban, és gőzerővel fejlesztették ki az RS3-Cube (kocka) nevezetű modelljüket. A versenygép háromhengeres bivalyerős motort kapott és rengeteg új elektronikus rendszert. Már akkor bevezették a ride-by-wire elektronikusan vezérelt gázadagolást és a pneumatikus szelepvezérlést. Az elgondolások jók voltak, de a megvalósítás nem sikerült. Ma már mindkét rendszer stabilan jelen van a GP-ben, ám az RS3 2002-es megjelenésekor egyszerűen nem működött jól a rendszer. Három évig próbálkoztak, de a rengeteg motorhiba és a nehéz irányíthatóság miatt semmi eredményt nem tudtak felmutatni, így kiszálltak.

Az RS3-Cube projekt volt a legnagyobb bukás a gyártó történetében
Az RSV4 SuperBike sikerei viszont visszaterelték az Apriliát a MotoGP útjára! Az RSV4 négyhengeres V elrendezésű erőforrásában rengeteg potenciál rejlett, így amikor a MotoGP-ben 2012-ben megszületett az új CRT géposztály, az Aprilia rögtön megépítette saját motorját. A Moto2 szabályzatát továbbgondolva utcai 1 literes erőforrásokat alkalmaztak prototípus vázban. Az Aprilia Aspar Martinez csapatával karöltve rögtön a kategória egyeduralkodójává vált. Az új osztály a MotoGP mezőnyével körözgetett közösen, így töltötték fel az eléggé sovány rajtrácsot. Az ART (Aprilia Racing Technology) szinte minden futamot megnyert kategóriájában 2012-ben és 2013-ban is, mindkét évben elnyerték a CRT bajnoki címet (Randy de Puniet-vel majd Aleix Espargaroval a nyeregben). A CRT motorok egyre erősebbnek tűntek, néhány futamon az ART gépek még a GP motorokkal is harcba tudtak szállni, igaz ez általában csak nedves aszfalton, vagy csak a rajt utáni első körökben sikerült (bár ha a Ducatisok eltaktikázták a gumikat, rögtön ott termettek). A CRT lényege egy átvezetés lett volna, miszerint a MotoGP-ből egykor Moto1 vállhatott volna, ám két év után a kategóriát törölték is. A két év alatt az Apriliának nem volt igazi ellenfele, talán ismét szándékosan ellenük irányultak a szabályváltozások?

Ha CRT akkor ART! Az Aprilia mindent vitt az átmeneti kategóriában.
Az Aprilia ellenben sosem adta fel a reményt egy igazi királykategóriás visszatérésre. Az RSV4 erőforrása jó kiindulási alap volt, és a tavalyi évben már köré is épült egy MotoGP versenygép. Több tesztet is végrehajtott Max Biaggi, aki háromszor lett bajnok az Aprilia GP 250-esével, és kétszer az RSV4-essel. A tesztek annyira jól sikerültek, hogy előrehozták a nevezést egy évvel, és a jövő hónapban induló szezonnyitón már ott is lesznek! Az erőforrás az utóbbi hónapokban megkapta a pneumatikus szelepvezérlést, ám a gyártónak valószínűleg még sokat kell fejlesztenie, hogy behozza lemaradását. A versenyzőpáros két korábbi Aprilia bajnokból állt össze, Alvaro Bautista és Marco Melandri fogják erősíteni az alakulatot. A csapat hivatalosan fél gyáriként indul, mivel a Gresini csapattal fognak együtt dolgozni. Kíváncsian várjuk az eredményeket! A legjobb mérce számukra a Suzuki alakulata lehet, mivel a japánok is épp az idén tértek vissza néhány év szünet után.

Új motor, régi pilóták, új remények! 2015-ben újra Apriliák a felső osztályban!

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD

Trending