Csatlakozz hozzánk
KTM

Blog

Nyugodj békében, SuperSic!

Egy csillaggal kevesebb: a tragikus versenybalesetben elhunyt Marco Simoncellire emlékezünk

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Azt hiszem mindnyájan nagyokat pislogtunk a monitorra, amikor a vasárnapi ünnepnapon megláttuk a gyászos hírt a különböző csatornákon: a MotoGP maláj futamán életét vesztette Marco Simoncelli. Az első pillanatokban, percekben még teljesen felfoghatatlan az egész, aztán kénytelenek vagyunk rájönni, hogy ez sajnos megtörténhetett, hiszen az olasz kiválóság a gyorsaságimotoros világbajnokságnak már a harmincadik áldozata.

Objektív ítélőképességünket segíti (sajnos), hogy nem is olyan régen, a tavalyi misanói versenyen Shoya Tomizawával történt meg a tragédia, ami a mai napig élénken él az emlékezetünkben. Előtte már régebben, 2003-ban, hazai versenye alakult végzetesen a japán Daijiro Katónak, de most, a rákövetkező évben újra megtörtént a baj.

Bizonyos szempontból kísértetiesen hasonlít Simoncelli fatális bukása Tomizawa elcsúszásához: a hibázó versenyzőt szorosan követte két másik pilóta, akik már képtelenek voltak korrigálni, és belerohantak a tehetetlen motorosba. A modern motorversenyzésben már több tényezőnek, esemény-együttesnek kell összejönnie ahhoz, hogy tragédia történjen – de sajnos bármikor megtörténhet, mert ez nem golf vagy sakk, hanem egy kifejezetten sérülésveszélyes (és persze látványos) sportág.


Megrázó képsorok: egy szerencsétlen megcsúszással indult az első körben…

A végzetes bukás körülményeit azt hiszem, már mindenki ismeri és látta is, igazából felesleges taglalni, mi lett volna ha. Mint általában, most is az események szerencsétlen láncolata vezetett tragédiához. Kulcsmomentum, hogy az ütközés következtében lerepült Sic sisakja – legalábbis a szóbeszéd szempontjából. Ugyanis ha a fején marad a bukó, akkor sem biztos, hogy megússza: akin esés közben ilyen sebességgel átgázolnak, annál sajnos nem garancia a túlélésre a sisak – sajnos itt újabb párhuzamot kell vonnunk Tomizawa esetével. A sors furcsa fintora, hogy a halálos sérülést valószínűleg nem Colin Edwards motorja, hanem a jóbarát Valentino Rossi Ducatija okozta – akinek szörnyű szezonját most még elviselhetetlenebbé teszi ez a tény.


Balra: a langaléta “SuperSic” nagyon szimpatikus benyomást keltett a brnói paddockban. Jobbra: a mezőny egyik legviccesebb figurája távozott…

El sem tudjuk képzelni, mit érezhet most a mindig vidám Vale, vagy éppen Simoncelli családja, csapata. Még nekünk is furcsa érzés, hogy augusztus 12-én találkoztunk vele a brnói paddockban – ahol szívesen fényképezkedett a gyerekekkel és osztogatta az autogrammokat -, most meg már csak az emlékeinkben él a GP egyik legszimpatikusabb versenyzője. Utóbbi egyáltalán nem sablon-szöveg, hanem saját tapasztalat: Sic épp a szabadedzésen elkövetett bukása után, szakadt bőrruhájában tért vissza csapatához, és ahelyett hogy durcásan bevonult volna a kamionba, türelmesen állta a lelkes rajongók rohamát. De miért ne tette volna, hiszen a mókamester Rossihoz hasonlóan Őt tartották a mezőny egyik legvidámabb és legviccesebb figurájának – nem hiába voltak barátok a Doktorral.

Marco Simoncelli emlékére

A fiatal Marco 2002-ben csatlakozott a GP-mezőnyhöz, 2006-ig a 125-ösök között versenyzett, majd jött a negyedliteres géposztály. Szintén a sors furcsa fintora, hogy éppen tragédiájának helyszínén, Malayziában ért a csúcsra: 2008-ban sepangi harmadik helyével bebiztosította világbajnoki győzelmét. 2010-ben már a motorsportok csúcskategóriájában, a motoGP-ben húzta a gázt, idén pedig már dobogóra is állhatott, első alkalommal pont Brnóban, ahol mi is láthattuk versenyezni. Sic stílusa egyedi volt a pályán (agresszív, kiszámíthatlan: látványos) és azon kívül is (hajviselet, a humora), tehát egy abszolút egyedi színfolttal lett szegényebb a világ élsportja. A magyarok közül a legjobban Talmácsi Gábor ismerhette, aki versenyzett is vele. Talma is teljes döbbenettel fogadta a hírt:

“Felfoghatatlan, ami történt! Marco azon versenyzők közé tartozott, akivel barátok voltunk és gyakran beszélgettünk egymással. Legutóbb épp Brnóban, amikor kint voltam. Soha nem fogom elfelejteni, hogy mekkorákat meccseltünk még a 125cc kategóriában. Már többször visszanéztem a balesetet, ami gyakorlatilag azzal indult, hogy elment a motorjának az eleje… és utána jött a tragédia! Egyszerűen még mindig nem akarom elhinni, ami történt! Őszinte részvétem a családjának! Isten veled Marco, nyugodj békében!”

Olaszország teljes gyászban, az összes vasárnapi első osztályú focimeccs előtt egyperces gyászszünettel emlékeztek a focizni is szerető motorosra. De nemcsak Itália, hanem az egész (motor)sportvilág gyászolja a jövő egyik nagy reménységének tartott versenyzőt. Marco Simoncelli mindössze 24 évet élt. Nyugodjon békében!


Aki kicsit is szereti a motorsportot, az sohasem feledi el ezt a srácot…

Kovács Niki üzenete
Kedves magyar motorosok, sportbarátok!

Sosem gondoltam volna, hogy alig több mint egy év alatt újabb versenyzőt veszíthet a MotoGP családja, melynek az utóbbi években újságíróként és fotósként én is a tagjává válhattam. A múlt vasárnap történteket egyszerűen még most sem vagyok képes elhinni, elfogadni. Talán nem tévedek, ha azt mondom, ezzel nem vagyok egyedül. SuperSic-et lehetett szeretni vagy nem szeretni kemény versenyzői stílusa miatt (vagy, mert épp a riválisának drukkolt valaki), de abban szerintem mindenki egyet ért, hogy szimbolikus alakjává vált a MotoGP-nek.

Vérbeli versenyző volt, de ennél sokkal több. Közvetlen, készséges, szórakoztató. Egy igazi jelenség, akit nem lehetett nem észrevenni. Már csak jellegzetes frizurája miatt sem. A csapattal, édesapjával és menedzserével kialakult jó viszonyom okán, úgy érzem, ott a helyem végső búcsúnál. A Magyar Motorsport Szövetség elnökével egyeztetve, az összes magyar versenyző nevében elhelyezek majd egy koszorút. És ha már ott leszek, szívesen közvetítem bármely sportbarát honfitársam búcsúszavait. Az idő szűke miatt az üzeneteket szerda este 21.00-ig tudjátok elküldeni a ciaosupersic@gmail.com e-mail címre.

Kovács Niki Motorversenyző, újságíró, fotós

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés

Trending