Újabb Olvasónk kérdez minket esetleges “kezdőmotorjával” kapcsolatosan, ami ez esetben egy Kawasaki Ninja 250R lenne. Kevéske tapasztalattal és nagy magassággal vajon bevállalható a vas?!
Tisztelt Tesztmotor!
Egy 18 éves, 190cm magas srác vagyok, aki még csak párszor ült motoron, de azokat a pillanatokat nagyon élvezte. Elhatároztam, hogy komolyabban is meg szeretnék tanulni motorozni, ezért utánanéztem pár masinának, és ami igazán megfogott, az a Kawasaki Ninja 250R volt. Afelől érdeklődnék, hogy az én “paramétereimmel” mennyire lenne jó ötlet erre a paripára ülni (gondolok itt arra, hogy talán kicsi hozzám a motor, vagy hátfájások jelentkezhetnek-e). Koromból kifolyólag csak a 250 ccm-es motorok jöhetnek szóba.
Továbbá az is érdekelne, hogy jobban járnék-e azzal, hogy egy kisebb kategóriájú motorral tanulnék meg vezetni (robogó), és utána belefektetni egy erősebbe.
Kedves Balázs!
A jövő évi motoros jogosítvány változásokat tekintve már nem csak a max. 250-esek jöhetnek szóba, pontosabban nem a korod korlátozza a valamivel nagyobb gépek vezetését, hanem hogy megszerezted-e már az idén nyugdíjba vonuló ‘A’ korlátozott jogsit – ezt nem írtad a leveledben. Az új ‘A2’-es jogsival ugyanis valamivel tágabb keretek között mozoghatsz, ugyanis 25 helyett 35 kilowattos gépet is vezethetsz – kérdés, hogy szükséged van-e erre a szűk ötven lóerőre, elsőre. Nem tudom, hogy abban a pár alkalomban, amikor motoron ültél, a jogosítvány órái benne voltak-e, de hogyha ragaszkodunk a fokozatosság elvéhez, akkor azt mondom, hogy elsőre elég egy 125-ös is. Ugyanakkor véleményem szerint ezt a kategóriát – gazdaságossági okokból – át lehetne ugrani úgy, hogy kölcsönkérsz vagy veszel bagóért egy közepesen leharcolt Simsont, és megtanulod vele “a motorozás” alapjait – mert meg lehet vele könnyen, rizikómentesen. Ha ez megvolt, el is tudod adni, mert Szimó mindig kell valakinek…

184 centivel ilyen a látvány a 250-es Ninján
Persze nem kell nagy dologra gondolni, csak a szabadidődben menni párat a hátsó utakon és megtapasztalni a motor viselkedését, a kezelőszervek működését, a váltás “művészetét”, az egésznek az összhangját – “mert aki Simsonnal (jól) tud menni, az bármivel (tud menni)”. Hogyha nem ezt a megoldást választod, akkor vár Rád a négyütemű ‘huszonötösök széles tárháza – az előbbihez visszacsatolva: robogót nem érdemes venni a célra, az közeli rokon, de más műfaj. És még azt sem mondanám, hogy nem lehet egy Ninja 250-essel kezdeni, mert lehet – csak van, akinek nem érdemes. A kisNinja barátságos jellem, de meg is ijeszthet valakit, ha rutintalanul belekapaszkodik a gázba. És akkor rátérve a tárgyra: én a magam 181 centijével viszonylag jól elfértem a 250R-en, de nem merem élből azt mondani, hogy biztosan kényelmes lesz Neked is. Ez már pont az a vízválasztó kategória, mert a 190cm már nagyjából a teteje, amire a gyártók terveznek – pláne az alacsony japánok. A megoldás: rá kell ülni. Még a szalonokban is találni, vagy kell keresni valakit, akinek ilyen van – esetleg a Kawa központ bázisán,az Ivanicsnál is láttunk egy-két ilyet.

Pedig a kép azt bizonyítja, hogy hosszú lábúaknak is ideális…
Hogyha mégsem érzed jól magad rajta, akkor érdemes lehet egy olyan gép után nézned, amin jobban ki tudod nyújtani a lábaidat. Nem tudom, mennyire fekszik az SM-stílus, de nekünk például – a negyedlitereseknél maradva – nagyon bejött a Ninjánál jóval magasabb WR250X – igaz, ez a Yamaha használtan kerül annyiba, mint az új Ninja 300. A friss 300-as Ninján egyébként jobban elfértünk, még BenZso is a 186 centijével! Gondolom, ha a 250R tetszik, akkor a 300-as küllemével is meg tudsz barátkozni, de egy darabig még biztosan csak újonnan tudod megvásárolni, ami másfél millió forintot jelent – plusz az ‘A2’-es jogsi, ugye. Viszont, hogy Zsoltit idézzem a tesztből: “Ez bizony nem a belépő szintű motorkerékpár, hanem már a második fok a motorozás lépcsőházában”. Ez nem jelenti azt, hogy nem lehet vele kezdeni, de sokkal jobban fogod élvezni, ha megvan a már említett szimós vagy 125-ös tapasztalat…

A majd’ 40 lóerős pörgős 300-as Ninja előtt azért érdemes beiktatni egy 125-ös “kitérőt”