Műhely

Négyütemű motorolaj-kisokos

Miben és miért különbözik a motorkerékpár olaj az autókétól? Hogyan osztályozzák őket?
Euromotor2
MotoStar

A ‘2T’-n és ‘4T’-n, vagy például a ’10W-40′-en és a ’20W-50′-en kívül is vannak még megkülönböztető jegyei a különböző motorolajoknak. Hallottatok már mondjuk a ‘JASO” vagy ‘API’ kifejezésekről? Nem, nem jelentek meg új márkák a piacon, teljesen mást jelentenek. A MOL segítségével utánajártunk a négyütemű motorkerékpár olajok tágabb értelemben vett osztályozásának.

Európában több, mint 35 millió motorkerékpár üzemel, a mopedekkel, robogókkal és nagymotorokkal együtt. Érdekes, hogy a motorkerékpárok, vagy éppen a kerti kisgépek és csónakmotorok fajlagos károsanyag-kibocsátása nagyobb, mint a személy- és haszongépjárműveké. Éppen ezért különleges kihívás például a (motorkerékpárokhoz való) motorolajokat fejlesztő cégeknek, hogy korszerű, alacsony emissziójú termékekkel jelenjenek meg a piacon – melyekkel szemben nyilvánvalóan magasak a követelmények.

Az ártalmas emissziót tekintve világ távolabbi (keleti) részein a helyzet sokkal rosszabb, mint Európában: Dél-Ázsiában kb. 100 millió elavult kétütemű motorkerékpár és tricikli van forgalomban. Ezek napi üzemanyag igénye körülbelül tízmillió(!) liter – melynek közel a harmada elégetlenül a levegőbe kerül! A kétütemű motorok nagy hátránya ugyanis, hogy az üzemanyag akár 30 százaléka is elveszhet, az emissziós jellemzői rendkívül rosszak, katalizátor pedig nem alkalmazható. Mi most azonban a négyütemű blokkokhoz készülő motorolajakat vizsgáljuk – először megnézzük, miben különböznek az autókban használtaktól, utána pedig a különböző “kétkerekű” olajok osztályzásával, azaz teljesítményszintjeivel ismerkedünk meg.


Távol-keleti életkép: az üzemanyag harmada elégetlenül kerül a levegőbe…

Miben különböznek a négyütemű motorblokkok az autók motorjaitól?

Elsősorban nagy literteljesítményűek (100–130kW/liter), és általában magasabb fordulatszámon üzemelnek (~12.000 ford./perc). Gyakori megoldás, hogy a motort, a hajtóművet, és a tengelykapcsolót ugyanaz a kenőanyag keni. Az olaj szempontjából ez a legbonyolultabb megoldás!

A négyütemű motorkerékpárok olajainak legfontosabb feladata az égésteret határoló szerkezeti elemek és a csapágyak hűtése és kenése. Nevezetesen az égéstér tömítése, az égéstér tisztítása, a korom eltávolítása, a karbon- és lakklerakódások megakadályozása, a fémfelületek korrózióvédelme, a kopás és berágódás megakadályozása, a hajtómű kenés (közös olajterű konstrukcióknál), valamint a tengelykapcsoló kenése.

Ugyanis ha az olaj, a kuplung szerkezet és a hajtómű együttmőködése rossz, a tengelykapcsoló beragadhat, megcsúszhat, zajt adhat, vagy rángathat is a kuplung, és mindezek következtében a sebességváltás is nehézkessé válhat.

A négyütemű motorkerékpárok olajainak legfontosabb kvalitásai a magas motorikus teljesítményszint és a megfelelő súrlódási karakterisztika. A személygépkocsi motorolajok teljesítményszint szempontjából megfelelnének, a súrlódási karakterisztika szempontjából azonban általában nem az ún. JASO T 903:2006 szabvány szerinti teljesítményszint kategóriák (lásd a következő fejezetet).


A “kuplung teljesítmény” fontos kritérium az olajok osztályozásánál – balra egy KTM RC8 tengelykapcsolója látható

A motorkerékpár olajok teljesítményszintjei

A motorkerékpár motorolajoknál leggyakrabban használt teljesítményszinteket a JASO (Japanise Automotive Standards Organisation) írja elő, mivel Japán a világ legjelentősebb motorkerékpár exportőre. A mindennapokban találkozhatunk a TISI (Thai Industrial Standards Institute) és az API (American Petroleum Institute) követelményrendszereivel is.

JASO specifikációk

Az ún. JASO specifikációk a magas motorikus teljesítményszintre vonatkozó előírásokon túlmenően a motorolaj súrlódására vonatkozó mérőszámokra épülnek. A négyütemű motorkerékpár motorolajokra vonatkozó legújabb szabvány (JASO T 904:2006)  az olajokat elsősorban a „kuplung teljesítményük” alapján négy csoportba sorolja (JASO MA, MA1, MA2, MB). A motorolaj tengelykapcsoló teljesítménye az olaj nedves kuplungban biztosított súrlódási tulajdonságok összességére visszavezethető jelzés.

A JASO T 9004:2006 szabvány alapján besorolt termékek legfontosabb jellemzői:

– Dinamikus Súrlódási-karakterisztika Index
(Dynamic Frictional Characteristic Index – DFI): a tengelykapcsoló csúszási hajlamára utaló szám
– Statikus Súrlódási-karakterisztika Index (Static Frictional Characteristic Index – SFI): a tengelykapcsoló magas nyomaték hatására bekövetkező csúszás mértéke
– Leállási idő index (Stop Time Index – STI): a tengelykapcsoló kapcsolási gyorsaságára utaló mérőszám

A súrlódási mérőszámok alapján alkotott teljesítményszint kategóriák

JASO MB, magas súrlódású motorolaj, ha bármelyik súrlódási index az MB kategóriára vonatkozó tartományba esik
JASO MA, alacsony súrlódású motorolaj, ha egy súrlódási index sem esik az MB kategória tartományába, de egy vagy több index kívül esik az MA1, vagy MA2 kategóriákra vonatkozó tartományokon
JASO MA1, az MA kategória magasabb súrlódási tartományába eső motorolaj, ha valamennyi súrlódási index az MA1 kategóriára vonatkozó tartományba esik
JASO MA2, az MA kategória alacsonyabb súrlódási tartományába eső motorolaj, ha valamennyi súrlódási index az MA2 kategóriára vonatkozó tartományba esik

API specifikációk
Az API specifikációk közül négyütemű motorkerékpárokhoz a személygépkocsi specifikációk használatosak (részletek lentebb)

Napjaink nagyteljesítményű motorkerékpárjainak nyomatéka esetenként eléri, sőt meghaladja a 150-160Nm-t, melyet 6.000 és 7.500-as fordulatszám környékén érnek el. A minimálisan előírt JASO MA teljesítményszint pontosítása (MA1 vagy MA2) tehát a legkorszerűbb, nedves tengelykapcsolóval szerelt motorkerékpárok kapcsolási teljesítményének rögzítése érdekében nagy előrelépés a korábbi MA illetve MB teljesítményekkel szemben.

Az igazi áttörést persze ezek korábbi megjelenése hozta, ugyanis az API által meghatározott és a motorkerékpárokban is használt benzinmotor teljesítményszintek nem vizsgáltak tengelykapcsoló teljesítményt. Az API a négyütemű motorkerékpárokhoz változtatás nélkül ajánlja a benzinmotorokhoz előírt teljesítményszinteket. Ez abban az esetben teljesen helytálló, ha nem vesszük figyelembe, hogy a nedves tengelykapcsolóval szerelt motorok más tulajdonságokat is igényelnek, mint a négyütemű személygépjárművekbe épített Otto-motorok.

A motorkerékpárokhoz ajánlott legalacsonyabb API teljesítményszint, az SE nem minden esetben alkalmazható a legkorszerűbb motorokban. Az API minimálisan előírt motoros teljesítményszintet rögzít, és nem veszi figyelembe a speciális súrlódási karakterisztikát kívánó nedves tengelykapcsoló sajátos követelményeit.

A gyártók minimális igényként általában API SF, SG, SH és SJ teljesítményszintet írnak elő a motorkerékpárokhoz, azonban a személygépjármű motorolajok használatával az erőátviteli rendszer hatásfoka jelentősen romlik. Az egyetlen, kifejezetten négyütemű motorkerékpárokra vonatkozó előírásokat a JASO fogalmazta meg.

MOL négyütemű motorolaj-ajánló

Dynamic Moto 4T Racing 10W- 50 (API SL, JASO MA2)

– A legmodernebb adaléktechnológiával formulázott szintetikus motorolaj
– Katalizátoros és anélküli motorkerékpárokhoz egyaránt alkalmas
– Magas hımérsékleten is rendkívül stabil kenıfilmet képez
– Kitőnı kopás- és korrózióvédı tulajdonságokkal rendelkezik
– Tökéletes védelmet biztosít extrém igénybevételek esetén is
Korszerű, nagyteljesítményű, nagy igénybevételnek kitett négyütemű utcai és sport motorkerékpárokhoz (speed, enduro) egyaránt ajánlott

Dynamic Moto 4T Racing Pro 5W- 60 (API SL, JASO MA2)

– Teljesen szintetikus, egyedülálló folyási tulajdonságokkal rendelkezik
– Szélsıséges igénybevétel mellett, magas hımérsékleten is stabil,
teherviselı kenıfilmet képez
– Katalizátoros és anélküli motorkerékpárokhoz egyaránt alkalmas
– Nedves tengelykapcsolókhoz feltételesen ajánlott
Korszerű, nagyteljesítményű, nagyon erősen igénybevett négyütemű motorkerékpárokhoz ajánlott

Dynamic Moto Street 4T 10W- 40 (API SG, JASO MA2)

– Magas teljesítményszintű rész-szintetikus motorolaj
– Tökéletes kopásvédelmet nyújt, megbízható olajfilmet képez
– Kiváló súrlódási tulajdonságokkal rendelkezik, nedves tengelykapcsolóval
ellátott motorkerékpárokban is alkalmazható
– Katalizátoros, vagy katalizátor nélküli motorkerékpárokhoz egyaránt alkalmas
Korszerű, nagyteljesítményű, négyütemű motorkerékpárokhoz ajánlott (pl. naked bike-ok, chopperek, túra- és sport-túragépek)

Dynamic Moto 4T Scooter 10W- 40 (API SG, JASO MA2)

– A legmodernebb adaléktechnológiával formulázott rész-szintetikus motorolaj
– Magas hőmérsékleten is rendkívül stabil kenıfilmet képez
– Kitűnő kopás- és korrózióvédı tulajdonságokkal rendelkezik
– Tökéletes védelmet biztosít extrém igénybevételek esetén is
– Katalizátoros, vagy katalizátor nélküli motorkerékpárokhoz egyaránt alkalmas
Négyütemű robogók és utcai motorkerékpárokhoz ajánlott. Régebbi, vagy magas futásteljesítményű motorokhoz is ajánlott

Dynamic Moto 4T GP 20W- 50
(API SG, JASO MA2)

– Nagy teljesítményő magas viszkozitású motorolaj
– Tökéletes kopásvédelmet nyújt, megbízható olajfilmet képez
– Csökkenti az olajfogyasztást
Használata kifejezetten előnyös olyan motorkerékpárokhoz, ahol SAE 20W-50 viszkozitási fokozat előírás (pl. Buell) vagy ahol jelentıs olajfogyasztás tapasztalható (magas futásteljesítményő, idősebb járművek)

Forrás: MOL

További cikkünk a témában
– a motorolajokról, az alapoktól: ki mit tud: motorolaj

Comments

comments