Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

“Motorosbarát” szalagkorlát, itthon is!

A szabványos szalagkorlát a motoros ellensége – reméljük elterjed ez az új megoldás…

Közzétéve

ekkor

ICON AIRFLITE MPS

Hogyha jártál idén a motorkiállításon, akkor a DanGer Bikes standján egy érdekes és üdvözölendő biztonságtechnikai újítást is megcsodálhattál. Az ötlet nem teljesen újkeletű, hiszen hallhattunk már híreket például Olaszországból, miszerint egyes népszerű szerpentinek veszélyesebb kanyarjait “motorosbarát” szalagkorláttal szegélyezik. Nos, a fejlesztés (az elhatározás) eljutott hazánkba is, mivel hamarosan Magyarországon is felszerelik az első ilyen – számunkra is biztonságos – védőkorlátot.

Az utóbbi másfél évtizedben úgy Európában, mint Magyarországon a motorkerékpáros közlekedés előtérbe helyeződött, ami sajnálatos módon a közlekedésbiztonság kedvezőtlen alakulásával is együtt járt…

 Az Európai Bizottság 2006-ban publikálta az Európai Unió 2010-ig tartó közlekedéspolitikai koncepciójának, a „Fehér Könyv”-nek a félidős értékelését tartalmazó anyagot, melyben megállapította, hogy Európa közlekedésbiztonsági helyzete néhány tagállam kivételével általában véve javult, ugyanakkor rendkívül aggasztó, hogy a motorkerékpárosokkal kapcsolatos közúti tragédiák száma nőtt.  Ez az egyetlen úthasználói kategória kontinensünkön, melynek halálozási aránya növekedett, ellentétben az általános csökkenő tendenciával.
 
Magyarországon a motorkerékpárosok által okozott balesetek száma és a halálos balesetek aránya az elmúlt években sajnálatos módon kedvezőtlenül alakult. Általánosságban elmondható, hogy – a teljes magyarországi úthálózatot vizsgálva – a motorozás csaknem minden harmadik napon áldozatot szed…

Közúti baleset esetén a motorkerékpárosok ugye jóval védtelenebbek a gépjárművekben ülő személyeknél, így a legapróbb hiba is beláthatatlan következményekkel járhat. A passzív védőberendezések szerepe mindezek tükrében jelentősen felértékelődhet, amennyiben azok kellő hatásfokkal tudják csökkenteni a balesetek súlyosságát, megvédeni az utat elhagyó motorost a súlyos – esetleg végzetes – sérülésektől. Ugyanakkor a nem megfelelő kialakítású védőberendezések bizonyos esetekben nagyobb kárt is okozhatnak.

Szomorú számok

Hazánkban kizárólag az országos közutakat vizsgálva (ami nagyjából 30.000 kilométer, tehát a teljes hálózat negyede) 1998 és 2011 között 9.724 motoros baleset történt, 450 ember halálát okozva. Ez több, mint 32 halálos áldozat évente csak az országos közutakon.

A balesetek többségében a pályaelhagyást követően a motoros fának, közvilágítási oszlopnak, vagy nem megfelelően kialakított közúti vezetőkorlátnak ütközik, amely súlyos sérüléseket okoz. Az országos közutak mentén jellemzően egysoros közúti vezetőkorlátok vannak telepítve, amelyek hullámprofilja és annak ütközési síkja az MSZ EN 1317 szabványsorozatban rögzített – ezek személygépjármű és busz segítségével végzett ütközési tesztek eredményei! Háromnegyed méteres magasságban van kialakítva, így a kicsúszó motoros karja, lába, bukósisakja beakadhat, súlyos sérülést okozva.

Van számos próbálkozás Európában olyan speciális vezetőkorlát kifejlesztésére, amely a személygépjárművek, tehergépjárművek és buszok visszatérítése mellett, kiegészítő berendezéseikkel megakadályozzák a motorosok korlát alá történő becsúszását is. A kiegészítő elem segítségével tehát megvédhetjük a motorost a vezetőkorlát által okozott sérülésektől is.


A koncepció: a pirossal jelölt kiegészítő lemez a földön csúszó motorost is megvédi, így elkerülhetőek lennének a szalagkorlát lábai által okozott súlyos sérülések

Motoros kiegészítő védelemmel ellátott szalagkorlát Magyarországon még nincs telepítve, bár a baleseti statisztikák azt mutatják, hogy lenne létjogosultsága.

Konzultálva a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakembereivel, megvizsgálva a baleseti mutatókat és a forgalmi adatokat, kijelöltek egy próbaszakasz az 1-es számú elsőrendű főút Tatabányát elkerülő szakaszán (az 56+493-56+793 km szelvények közötti veszélyes ívben). Ebben a kanyarban az utóbbi években csak pályaelhagyásos motoros balesetek történtek. A közút kezelője 2008-ban fluoreszkáló zöld keretű, négyzet alakú „szeletelt halszálkás” táblák és ekézhető burkolati prizmák kihelyezésével próbálta meg javítani az észlelhetőséget, de továbbra is történtek halálos balesetek is…


Az 1-es főút “halálkanyarja”, ahol sajnos rendszeresek a “kicsúszós” motoros balesetek

A DanGer Bikes és az Unitraffic Kft. tagjai a közlekedésbiztonság és a motorozás iránt egyaránt elkötelezettek, ezért szeretnék, ha közreműködhetnének a jelenlegi helyzet javításában. Ennek érdekében a közút kezelőjével és a GRSP Hungary vezetésével szoros együttműködésben azt tervezik, hogy idén áprilisban megépítik a fenti próbaszakaszt az 1-es főúton. A demószakasz megépítését követően szakmai látogatást szerveznek a helyszínre, amelyen szerkesztőségünk is részt vesz majd.


A “sima”, szabványos szalagkorlát autók és teherautók számára lett kitalálva, a motorosokra nézve határozottan veszélyes. A jobb oldalon látható új megoldás jó eséllyel minket is megvéd egy esetleges kicsúszáskor

Forrás: DanGer Bikes

Honnan az ötlet és a név?

2008-ban a milánói EICMA kiállítás egyik standja volt számunkra gondolatébresztő, ahol az idén Magyarországon általunk bemutatott megoldást először láttuk: egy, a szalagkorlát lemeze alá felszerelt kiegészítő lemezt, ami a földig érve kizárja az alácsúszást.

A probléma minden motoros számára ismert, és a kérdés nem az, hogy kell-e szalagkorlát az utak mellé, mert azt szabvány írja elő. Ha azonban ez az autósok számára vitathatatlanul hasznos biztonságtechnikai elem épül, akkor miért ne készülhetne viszonylag kis többletköltséggel úgy, hogy az a motorost is inkább óvja, mint veszélyeztesse?

Az előbbieket kifejtve először a viszonylag kis többletköltségről. A szabályozás sok egyenes szakaszon is előírja a szalagkorlát építését, ami többnyire nem hordoz számunkra veszélyt. Az ívek azon részei, ahol a pályaelhagyásos balesetek esetében a járművek a szalagkorlátnak csapódnak, jól lehatárolhatóak. Ez a korláttal szegélyezett szakaszok töredékét teszi ki, még szerpentines vonalvezetés esetén is. Ezeken a helyeken, amennyiben e kiegészítő elemmel megakadályozzuk a motoros lemez alá csúszását, akkor kizárjuk a súlyos balesetek egy csoportját, amit általában a szalagkorlátlemez aljának, vagy a lábnak csapódás okoz.

Pár szóban a névválasztásról, és e mentén, hogy hol tartunk. Ahogy említettük, a lemez alatti tér a veszélyes, ami a meglévő vagy új szalagkorlátra szerelt kiegészítő rendszerrel zárható ki, tehát: Lemez Alatti Tér Alrendszer: LATERAL.

Készül egy információs portál (www.lateral.info.eu), ahol az eddigi és a jövőbeli fejleményekről hírt adunk. Célunk továbbá itt egy eszmecsere megindítása is a témában, remélve, hogy az érintettek gondolatai révén csiszolódik a koncepció, és többek számára válik érthetővé ennek az eszköznek a haszna.

Mi, a DanGer Bikes tulajdonosai az Unitraffic Kft. forgalomtechnikai profilú társasággal együttműködve, és a GRSP támogatásával igyekszünk minél több helyre eljuttatni a motorosok védelmének ezt az új eszközét.

Kóta Emőd – DanGer Bikes

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending