Csatlakozz hozzánk

Hírek

Motoros Piac 0:1 Válság

A motoros piac még mindig kábult a gazd. válság  KO-jától, de a mélyponton hamarosan túl leszünk

Közzétéve

ekkor

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Talán kevesen tudjátok, de létezik egy MGE (Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete) nevű szervezet, ami minden létező eszközével azon van, hogy dübörögjön a magyar gépjármű piac, pontosabban jelen esetben, hogy kimásszon a válság ütötte sötét gödörből. Fél évente szokott lenni egy értékelés és egy úttal egy prognosztizáció a jövő időszakra nézve, melyet most július elején a szokottnál is nagyobb izgalommal vártak a kereskedők. A motorkerékpár eladásokra vonatkozó adatokról Szloboda Tamás rántotta le a leplet, aki az MGE elnöksége mellett a Honda Hungary motorkerékpár osztályának kereskedelmi vezetőjeként harcol az agonizáló piaccal.

A jelenlegi motorállomány Magyarországon 137.000 regisztrált kétkerekűből, és 200-300.000 nem regisztráltból áll! Utóbbi eléggé megdöbbentő számadat, és legalább annyira pontatlan is, hiszen egyedülálló módon csak nálunk nem kötelez a törvény az 50 köbcentis motorok, robogók lepapírozására. A ’90-es évek elején konténerszám hozták be külföldről az ilyen-olyan robogókat, és természetesen az előtte lévő évtizedekből is bőven maradt a keleti blokk csodáiból. Szinte megbecsülhetetlen, hogy összeségében ma mennyi vesz még részt a forgalomban, de a felmérések szerint nagyon sok. Sehol máshol Európában nincs ilyen, minden más országban van forgalmija még körülbelül a motoros rollernek is. Annál is inkább, mert így nyomon követhető a kötelező biztosítás léte, nem léte is, ami nálunk erősen megkérdőjelezhető az esetek jó részében. Az az adat, miszerint a nem regisztrált kétkerekűek 95%-a két ütemű, nem ok a csodálkozásra, de hogy a forgalmival rendelkező motorok 40%-a is az, már igen.


Kétkerekű eladások

Tovább haladva a sokat mondó számadatok mentén, azt is megtudtuk, hogy kb. 700.000 olyan személy él Magyarországon, aki rendelkezik “A” kategóriás jogosítvánnyal, jó részük viszont kevésbé aktív. Ha összesen 400.000 forgalomban részt vevő járművet veszünk, elemi matekkal is könnyen kiszámolható, hogy kb. 300.000 embernek poros a vezetői engedélye.

Ami a tavalyi piacot, eladásokat illeti, nagyjából a 2002-es év szintjén álltunk egy évvel ezelőtt. Akkor közel 8.000 kétkerekű került forgalomba, míg 2005-re (ez volt a legjobb év) már egészen 19.000 felé húzott a görbe. Idén összesen 5.800 darabot jósolnak, ami a 9 évvel ezelőtti évet is alul múlná, viszont a csökkenés tendenciája a felmérések alapján tompulni látszik. Így jövőre az ideihez képest 8-10% javulást remélnek az MGE-nél.

Ha százalékosan megnézzük a különböző kategóriák eladási adatit, feltűnő, hogy a 125 köbcentis gépekkel bezárólag nem hogy csökkent, de nőtt a vásárlói kedv. Azaz a mindennapi, városi használatra alkalmas járművek iránti kereslet erősödött az elmúlt fél évben. Kis mértékben hízott még a túramotorok piaca is, de ezt leszámítva minden más kategóriában visszaesés történt a tavaly ilyenkori helyzethez képest.


Kategóriánkénti lebontás az idei és a tavalyi első félév között

Százalékosan egyébként az EU-ban még így is sokkal nagyobb a “robogózási hajlam”, viszont motorokban mi vagyunk a favoritok. Ennek egyik oka, hogy több országban nem csak 50, hanem 125 köbcentiig lehet “B” kategóriás jogosítvánnyal vezetni, emellett pedig az állam nem egy esetben egyenesen támogatja a robogózást. Nem csoda, hiszen általuk gördülékenyebbé válik a városi közlekedés. Mi is efelé tartunk, de még idő kell, hogy elérjük az európai szintet.


Kategóriák népszerűsége itthon és Európában

Egyelőre nálunk még a törvény adta lehetőségeket megzabolázva az 50-esek hódítanak. 30 évnél idősebb Simsonok, Babetták és társaik, a Japánból és Olaszból behurcolt konténeres import “szemét” és a konrtoll nélkül árusított, tisztázatlan és ellenőrizetlen műszaki színvonalú távolkeleti ólcsóságok teszik ki a robogók nagyobbik részét. Ha belegondolunk ez igazából senkinek sem jó:
– Ha ellopják, egy kamu adásvételivel rögtön legálisan használhatja bárkiű
– CASCO nem köthető rájuk, kötelező biztosítást meg lehetne, de sokan nem kötnek
– nem finanszírozhatók, bár ez most kevésbé szívfájdalom
– nem kell őket vizsgáztatni se, azaz bármilyen hulladékkal roboghatunk (ez balesetveszélyes!)
– az állam részéről pedig elesik egy rakat bevételtől a regisztráció költségei miatt, persze emiatt mi szintén nem sírunk


Szloboda Tamás szerint ilyen a jelenlegi motorkerékpár piac

Egyébként ezt is kevesen tudják, de a segédmotorok kötelező regisztrálására vonatkozó törvényt már tavaly meghozták az öltönyösök. Aztán -feltételezem a választások miatt- gyorsan hatályát is vesztették, így most lényegében van egy elfogadott, de átmenetileg kitakart törvényünk. Jó lenne ha érvénybe kerülne? Én úgy gondolom, hogy igen, mert nagyon sok műszakilag alkalmatlan robogót megszűrne ezzel a rendszer. Persze, akinek olyanja van, az ebben a pillanatban vérben forgó szemekkel rázza az öklét.. őt is meg lehet érteni.

MPS ALPINESTARS 2017
ALPINESTARS OFF ROAD

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD

Trending