Csatlakozz hozzánk

Műhely

Ápold a láncod!

Némi segítség ahhoz, mikor fújd, hogyan állítsd és mikor cseréld le a motorkerékpár leggusztustalanabb alkatrészét, a meghajtóláncot…

Közzétéve

ekkor

motorlanc shox 1
KTM
ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

– ha kardán- vagy szíjhajtású motorod van, csak azért olvass tovább, hogy minél több érv legyen a kezedben, amikor egy bulin hitvitába keveredsz a láncosokkal… 🙂

Motorkerékpárok esetében a blokk teljesítményét – a jelenleg használtak közül – a legkisebb veszteséggel a lánc képes továbbítani a hátsó kerék felé. A lánc jó a motorosnak, hiszen a motor vételára kevesebb, mint egy hasonló kardános modellé, és jó a szerviznek, hiszen a legtöbben inkább szakemberre bízzák az efféle kényes műveleteket. Akkor mi a rossz benne? Az, hogy a láncot ápolni kell! A gondosan végzett lánc-karbantartás 2-3-szorosára is növelheti egy szett (lánc+lánckerekek) élettartamát.

A motorlánc karbantartás – láncspray-vel

Gyakran szegezik nekünk a kérdést: milyen gyakran fújjam be láncspray-vel? 500 km-enként? Hetente? A helyes válasz így hangzik: Amikor szükséges…. Amikor a láncról lekopik a kenőanyag, azt pótolni kell. Ez lehet akár ezer km is, de nagy tempónál vagy esőben csupán a töredéke. Elsőként a lánckerékkel közvetlenül érintkező görgőkről tűnik el az olaj. Ennek jele a szürkés olajfilm alól megcsillanó fém. Kenés hiányában nő a súrlódás, a kopás, a lánc jobban melegszik, gyorsabban nyúlik, és a zajosabban fut. Láncspray-t a szemek találkozásánál lévő tömítő gumigyűrűkre (O-gyűrűk) is fújni kell.

A tiszta, olajos lánc kisebb mechanikai veszteséggel dolgozik

A motorlánc karbantartás – lánctisztító spray-vel

Sokan nem tartják fontosnak, mondván az összegyűlt piszkot úgyis leveti magáról a lánc. Sajnos nem. Az olajjal keveredő porból olajsár képződik, amitől a lánc csúnyán be tud állni. Ilyenkor a láncszemek nehezen mozognak, cikcakkban állnak egymáshoz képest. A felgyülemlett szennyeződés kikezdi a tömítő gyűrűket, amik előbb-utóbb el is szakadnak. Ezután a láncnak már meg vannak számlálva a napjai. Néhány láncspray-zés után tisztítsd le a láncodat! Ehhez használj petróleuomot vagy lánctisztító spray-t és rongyot (fogkefét), de soha NE használj benzint, se nagynyomású vízsugarat!

Sok motoron a lengővillán szokott lenni írásos segítség

A láncfeszesség beállítása

A lánc feszítése szintén otthon elvégzendő feladat. Időnként le kell ellenőrizni a lógását, és ha túl laza, utána kell állítani. A lánc feszessége típusonként változó, utcai motoroknál 2-3 cm fel-le mozgást írnak elő a lánc alul futó részének közepén. Hosszú rugóúttal rendelkező (pl. enduró) motoroknál valamivel lazábbra kell hagyni a láncot, nehogy kirugózáskor túlságosan megfeszüljön. Ha a lánc szakaszosan nyúlt meg, vagyis beállítás után a kereket eltekerve azt tapasztalod, hogy más szakaszai lazábbak, vagy szorosabbak, akkor az a lánc már a végét járja, ideje lecserélni.

A lánc cseréje speciális szerszámkészlet hiányában szakszerűtlen és veszélyes!

A meghajtólánc cseréje

Láncot lánckerekekkel együtt kell cserélni, mivel ezek együtt kopnak. Csak az egyik alkatrész cseréje rövid időre ugyan jelenthet megoldást, de a kopott alkatrész hamar bekoptatja az újat, és minden olyan lesz, mint előtte volt. Azzal nem érdemes kísérletezni, hogy a megnyúlt lánc mennyit bír még, hiszen ha elszakad, több kárt okoz, mint amennyit spórolni lehetett volna vele. De nem csak a szakadás árt a motornak. A szakaszosan nyúlt lánc folyamatosan igénybe veszi a kihajtótengelyt, és annak csapágyát és szimeringeit.

Forrás: SHOX

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending