Csatlakozz hozzánk

Műhely

Motorgumi: kérdezz – felelek

A biztonság és az élvezetek egyik záloga a megfelelő gumi – Professzorunk mindenben segít

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

A professzor latin eredetű szó, jelentése tanár, tanító, illetve szakértő, szaktekintély. Házi Prof-unk esetében sincs ez másképp, akinek a gumiabroncsok a szakterülete. Ha valaki professzorként nyilatkozik valamilyen ügyben, azt már eléggé autentikusnak szoktuk tekinteni. Ha bizonytalan vagy valamiben gumifronton, vagy csak érdekel valami a lépőkkel kapcsolatban, GumiProfesszorunk oldalán tedd fel kérdéseid egy Bridgestone-szakembernek!

Biztosan senkinek sem kell itt megmagyarázni, miért fontos motorod gumijaira kiemelt figyelmet fordítani. A gumiabroncsok állapotánál talán csak a fékek megfelelő működése a fontosabb, de a papucsokon is egyszerűen az életed múlhat. Hallottam egyszer valakitől, hogy akinek nincs pénze gumira, az ne motorozzon. Szomorú, de van benne igazság: nem megfelelő (állapotú) gumival a motorozás igazi egyéletes Nintendo is lehet (bőven elég, ha csak a nemrégiben elhunyt motoros rendőr tragédiájára gondolunk). A hibás gumi használata az egyéjszakás kalandokon túl már csak a kétkerekű élvezetek esetében veszélyesebb.

De ha nem akarunk ennyire sarkítani, akkor is érdemes odafigyelni a gumákra. Már csak azért is, mert igen költséges mulatság felgumizni a vasat és például megfelelő (előírt) nyomással tovább bírhatják a kiképzést. Ez ugye használat (például pálya vagy utcai) függvénye is lehet, típusonként, gumimárkánként eltérően. Ezt a saját biztonságod és a megfelelő futásteljesítmény érdekében mindenképp szükséges szem előtt tartanod. Arról nem is beszélve, hogy testileg-lelkileg egyaránt úgy érzed magad a legjobban a motorodon, ha jól vannak “belőve” a papucsok. Csak így hozhatod ki magadból és gépedből a maximumot, de ha nem a határok feszegetése a cél, akkor is fontos a kérdés. Ahogyan például a megfelelő méret, mintázat, minőség, működés és még jó pár, nem csak m-betűs tényező. Ha nem is szaladunk ennyire előre, akkor például már a gumiválasztás is okozhat elgondolkodtató perceket – nem csak a versenysportban van ez így.


TesztMotor Professzor virtuális irodájának ajtaja előtted is nyitva áll

Mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a tesztmotorokon általában újszerű és gyári szerelésű gumikat koptatunk, Nektek pedig az a szerencsétek, hogy minden, kaucsuk karikákkal kapcsolatos kérdésetekre választ kaptok! GumiProfesszorunk készséggel várja kérdéseiteket, amit rövid időn belül meg is válaszol. Ahogy az iskolapadban oly’ sokszor hallhattuk már: ha nem vagy biztos valamiben, kérdezz! Feldobhatsz akármilyen gumis témát, a fent említettek csak a leggyakoribb bizonytalanságok. Inkább egy igazi gumispecialistának higgy, mint a lelkes havernak a kocsmából. Ízelítőül íme néhány “kérdezz-felelek” az elmúlt hetek terméséből. Gumijával akadt gondja? Professzorunk orvosolja!


Nagyon egyszerű használni az oldalt, de IDE kattintva elolvashatod, hogyan kell

Guminyomás hatkilósba, közútra

Sokan sok félét mondanak, jó lenne már egy biztos szakértői vélemény is. Közútra egy 600-as sporthoz milyen guminyomást használjak? Szoktam szerpentinezni is...

Az ajánlott guminyomást alapvetően a motorgyártó adja meg, általában a láncvédő burkolaton vagy a hátsó villán. Ez azért van, mert a gumigyártó készít egy általánosan bejáratott gumiméretet, ami fölkerül egy kész motor konstrukcióra, aminek a karakterisztikáit előre nem tudja a gumigyár. A motorgyár leteszteli az adott gumit az adott motorra/beállításokra, és megmondja, hogy mennyivel kellene használni.

A BT-023 esetén milyen futásteljesítményre számíthatok? A közeljövőben választok típust és ez fontos, mert sokat túrázok.
A futásteljesítmény elsősorban a felhasználási körülményektől függ. Ha dinamikusan, sportosan használod kevesebbet megy, ha túlnyomórészt túrázol, többet várhatsz tőle. A folyamatosan megfelelő légnyomás elengedhetetlen viszont, hogy a legtöbbet hozd ki belőle. R6R javaslatunk 2,5 /2,9 bar. A BT023-ról még aránylag kevés teljes futásteljesítmény visszajelzésünk van, mert csak 2010 tavaszán jelent meg, de 4500-5500 km-t már mentek vele, vegyes használatban. A BT021-ből kiindulva nagyon konszolidált stílusban 6-7000 km-t is tudhat, de dinamikusan vagy drasztikusan használva akár 2000 alatt is elkophat.

“A nitrogénnel mi helyzet?

Az, hogy levegőt fújunk a gumiba, ok. És a nitrogénnel mi helyzet? Nekem azzal van feltöltve (szokásból) és úgy tűnik, mintha nem lenne olyan drasztikus a változás. A márkakereskedő szerint (az életem is rábíznám) a levegő a jó.

Az argon-nitrogén gázzal töltés előnyeit ez eddig nem sikerült hitelt érdemlően bebizonyítani, bár már közel 20éve létezik. A hőváltozásra ugyanakkora térfogatváltozással reagál, ami ugyanakkora nyomásváltozást indukál a kerékben, tehát az állandóbb nyomást hagyjuk. A gumisok kompresszorai manapság már olaj-, és pára szűrősek, tehát a levegővel szembeni tisztábbságot hagyjuk. A gumizott kerékben a gázzal töltés kezdetekor nem légüres tér van, tehát oxigén mindenképpen marad a kerékben, ezért az oxigén hiány miatti lassabb gumiöregedést hagyjuk. Kívülről így is-úgy is kap levegőt az a gumi. A gumi öregedése egyébként egy elnyújtott, lassú, öntőforma utáni tovább vulkanizálódás.

Ezt a folyamatot elsősorban a hőhatás (használat közbeni belső súrlódás) gyorsítja, de persze kell hozzá oxigén is. A folyamat végén a túlvulkanizálódott gumianyag gyakorlatilag elporlad. A nagyon öreg, lefutott gumiknál látható porózusság, repedezés is emiatt van. Ha már itt tartunk, nagy dilemma mindig, hogy friss legyen a gumi.. Ha 2 évesen veszünk meg egy 0km-es gumit, és a matricája nincs kifakulva, a gumi nincs megkékülve, akkor biztosak lehetünk benne, hogy frissel megegyező gumikeménységűt vettünk. A 0-30 fokos, sötét raktárban tárolt gumi vulkanizációja mérhetetlenül lassú.

Keményebb gumi, alacsonyabb fogyasztás?

Egy ismerősöm azt mondta, és őszintén szólva látok benne némi logikát, hogy ha az ember pár tized bárral keményebbre fújja a gumit, akkor kisebb lesz az üzemanyag fogyasztása. Persze ilyenkor gondolom hegyesebb a profil, máshogy viselkedik a motor… Na de ha teszem azt 300km-t kell autópályáznom, akkor ez nem igazán érdekes. Ellenben a fogyasztással. Kíváncsi lennék az igazságra, illetve arra, hogy ha van különbség, akkor körülbelül mennyi?

Van benne igazságtartalom, amit mondanak.  Ha 1-2tized barral nagyobb nyomást teszünk a motorgumikba, kissé fölállnak a középső, ún. koronavonaljukra, tehát kis mértékben ‘hegyesebbek’ lesznek. Ez konkrétan azt jelenti, hogy:

    * a gumi keskenyebb csíkon fut, kissebb a gördülési ellenállása ( > 4-5%-kal kissebb fogyasztás),
    * kevesebb a tapadófelület (fékezéskor nagyobb nyomással az első gumi nem terül szét annyira),
    * kissebb a melegedés (a gumianyag nem melegedik annyira rugalmasra > még kevesebb tapadás)

    * kissebb felületen ugyanaz az erő nagyobb erőhatást fejt ki, tehát erőteljesebben kopik az a felület, amit pont nem akarunk.
Számoljuk ki kb. mennyit spórolnál:  mondjuk eszik a motorod túra használattal 3,5l/100km-t. Mínusz 5%  spórolás (0,175l/100km), odavissza pl. Krk sziget 1000km-en az 1,75l, vagyis kb 650ft, de ha egy nagyétvágyú, 6l fogyasztású géppel mész, akkor is csak 810Ft… Én azt gondolom, hogy ennyit nem ér meg a kevesebb tapadás, illetve amit megnyersz a réven, elveszíted a vámon.

Merre van az arra?

125 cm3-es motorra vettem első gumit, ami a mintázata szerint fordítva lett felszerelve. A köpenyen lévő gyári jelzés szerint előre ez a helyes irány, hátsó keréken viszont fordítva (szemre ez a jó irány -a “v-é” csúcsa előre néz). Nem értem, hogy miért van egyazon profilnál más-más forgásirány elöl és hátul. Biztos jó ez így?

A gumigyártónak, a gumi oldalfalán megjelölt forgásiránya a mérvadó. Tehát első kerékre értelmezve:
Ha nincs az oldalfalon az irány megjelölve, akkor sport és túra gumiknál a mintázatból adódó irány szerint kellene szerelni, nagy sebességnél kell, hogy jó legyen az esetleges vízelvezetzés, ilyenkor előre kell néznie a V-nek. Az enduro és cross gumiknál már másabb, ott ha van a mintázatnak V betűje jobb, ha visszafelé néz, mert fékezéskor kissé jobban ‘belevág’ a talajba a mintázat (a sízők is összefordított lécekkel fékeznek). Kis scootereken és choppereken szinte mindegy is lenne, hogyan szereljük, de ott is jobban néz ki szerintem, ha előre néz a V..
Hátsó kerékre értelmezve: A V-nek mindig előre kell néznie, akármilyen motor, ez a meghajtott kerék.

Pályagumi amatőr versenyzőknek

Egyszerű kérdésem van. Az amatőr CBR márkakupába, vagy nyílt napokra, milyen gumit javasolnál? Nem lenne hátrány, ha nem csak egy versenyhétvégét bírna a papucs, de az se, ha bírná a csigatempóm (2:10-15 között vagyok). Köszönöm a választ!

Éppen a sportosság és a jó futásteljesítmény, amit nehéz egy gumiban összehozni. Az ajánlást kezdjük egy teszttel: kérlek, olvasd el a gumis cikkek között “Teszt Rizmayer Gáborral” , ahol három, mintás versenyabroncs megmérkőzésének eredményét olvashatod. Részünkről őszinte a dolog, mert a 3. helyezést sikerült elérni, igaz, empirikus mérőpontok szerint. A BT003 a homológ versenygumink volt, 2004-es fejlesztésű, idén ideje volt lecserélni egy friss fejlesztésűre, nyilván ebben a MotoGP szereplésnek is súlya van fejlesztés tekintetében.

A 003 mint olvashatod 2.00-ig ‘hitelesítve’ van, ugyanakkor a versenytársak közül a leg kopásállóbb. Futásteljesítménye nyilván felhasználás fügő, ezért nehéz megsaccolni, 2500-3500km közé tenném. A 003-nak van egy RS vagyis RacingStreet változata, ami egy utcai adoptációt jelent, 3zónás gumikeverékkel, (oldalt puha, középen keményebb), ez nyilván egy motorosbarát verzió, nem annyira verseny, mint a 003, de többet fut, 3000-5000 között hallottunk vissza. Ezzel a gumival is lehet menni 2.06ot (Vida Tibi Superbike 2010aug szám), de ez már nagyon a határa. A 003-at mint modtam, idén frissítettük, az új abroncs az R10 névre hallgat. A köridődre nézve szerintem a 003 bagy az R10 a Te abroncsod.

Csoppernyomás két személlyel

1.4-es Intruderem van, hátul Br.G702es gumi. Könyv szerinti nyomás 2.0 bar, utassal 2.2 bar. A Bridgestone lapján erre a gumira 2.5 bart javasolnak. 90%-ban ketten megyünk. Szerintetek mihez tartsam magam?

A jármű gyártó ajánlása a döntő. 2,2Bar. Mondjuk 1000km-enként érdemes ránézni a mintamélységre a Gumi közepén és kb oldalsó harmadán a mintamélységre nézve, hogy egyenletesen kopik-e? A tolómérő épp ideális erre a célra. 0,5mm eltéréskor érdemes változtatni a gyári nyomáson 2-3 tizedet. A járműgyártók például lehet, hogy 2 Japán főre, tehát összesen 120kg-ra tervezték, és lehet, hogy két európai mértékű fő, összesen kb 150-160kg esetén már másképpen áll a gumi berogyás esete..

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Trending