Csatlakozz hozzánk

Blog

Motorépítési Stílus Határozó

Café racer, bobber, chopper de melyik mi is pontosan?

Közzétéve

ekkor

motorepites
ICON AIRFLITE MPS

Az épített motorok mára már az egész világon elterjedtek. Minden ember különleges akar lenni, azt akarja, hogy kitűnhessen az átlagos szürke tömegből. (Milyen érdekes, hogy pont az egyediség iránti vágy tesz minket annyira egyformává.) Ennek az egyik legjobb kifejezőeszköze lehet ha a saját ízlésünk szerint alakítjuk át járművünket, jelen esetben a motorunkat. Itt is megvannak azonban a stílusok, amelyek irányt adhatnak.

CAFÉ RACER

A café racerek egyértelműen a motoros poszterek sztárjai. A café racerek a legtisztább megvalósulásai annak, amit egy utcai motorból ki lehet hozni. Az aerodinamikai elemekkel és verseny kiegészítőkkel felszerelt gépek összetéveszthetetlenek. Nagy népszerűségnek örvendnek a világ szinte minden táján. Angliától az USA-n át egészen Indiáig.

Könnyen felismerhetsz egyet az egyedi megkülönböztető jegyek alapján. Az első a tank és az ülés. A nagyméretű tanknak hála, melyben a térdeknek kialakított mélyedés van, nagy távokat lehet lemotorozni és pár gyorsabb kanyar sem okoz problémát. Az ülés mögötti kis púp a másik jellegzetessége a stílusnak. Ennek támaszthatja neki hátsóját a száguldozni vágyó motoros. A tank és az ülés alsó vonala teljesen egy síkba esik, ami az 50-es évek versenymotorjait idézi. Mindehhez jön még a felfelé ívelő kipufogó, a fordított váltókar, és az -akárcsak a mai sportmotorokon- alacsonyra helyezett, döntött kormány.

A café racer stílus az 1950-es évek Nagy Britanniájában alakult ki. Ezen időszakban az ország gazdasági helyzete egyre erősödött, több motorgyártó kínálta modelljeit, melyeket a növekvő bevétellel rendelkező fiatalok is megengedhettek maguknak. A motorozás népszerűségét csak tovább növelte a britek sport sikerei. A motorozás mindig is több volt mint szimpla közlekedési mód. Az autókhoz viszonyított kedvező áruk miatt rengeteg fiatal választotta a motort első jármű gyanánt, melyeket aztán a szép számmal gyarapodó úthálózaton ki is tudtak használni. A közlekedési szabályok és sebességkorlátok hiánya aztán természetesen versengést szült a fiatal motorosok között. Így mindent elkövettek annak érdekében, hogy a saját motorjuk legyen a leggyorsabb. Ahogy az amerikai utak mentén dinereket úgy a brit utak mentén cafékat találhatunk. Abban az időben, ezek a cafék adták a motoros társadalom szociális összefonódásának csomópontjait. Innen hát a név.

ALKATRÉSZEK MOTORÉPÍTÉSHEZ

HA BÁRMILYEN MOTORT SZERETNÉTEK ÉPÍTENI, NÉZZETEK SZÉT A WEBSHOPUNKBAN! SZINTE MINDENT BE TUDUNK SZEREZNI AMI A MOTORÉPÍTÉSHEZ KELL.
PL: BENZINTANK , KORMÁNYOK , MŰSZERFALAK , GUMIK , TÜKRÖK , FÉK ÉS KUPLUNGKAROK , ELEKTROMOS ALKATRÉSZEK STB MAZSOLÁZZATOK A 165.000 TERMÉK KÖZÖTT!

BOBBER

A bobber az épített motorok másik nagy klasszikusa. Könnyen kiszúrható az utcán, bár még nagyobb rá az esély, hogy hamarabb meghallod, minthogy meglátnád. Az áramvonalas forma, a lengéscsillapítás nélküli hátsófelfüggesztés és az alacsony dőlésszögű első villa mind-mind komoly gyorsulásról árulkodik. A bobberek hazája az Egyesült Államok de mára már a britek és az ausztrálok körében is elterjedt a stílus.

A café racerek amerikai rokonának története nagyon hasonló az angol stíluséhoz. Bár a bobber egyértelműen Amerikához kötődik, az ötlet magja Európában keresendő. A második világháborúból hazatérő katonákat ugyanis megihlette a tengerentúlon látott könnyű és agilis motorok. Az akkori USA-ban kapható gépek, mint pl az Indian, nagyok és lomhák voltak. A fiatal motorosok azonban nagyobb sebességre vágytak. Így kezdődött el a bobber kultúra. (Azt azonban elmondhatná nekem valaki, hogy az amerikaiaknál miért csak az egyenes úton leadott teljesítmény a lényeg. Miért utálnak ezek ennyire kanyarodni?)

CHOPPER

Kis hazánkban kissé félrecsúszott a megnevezés. A köznyelvben ugyanis nagyon sokan csoppernek nevezik a szalonokban kapható cruisereket. Tisztázzuk hát. Az Intruder vagy a Wildstar nem chopper, hanem cruiser. Legalábbis gyári állapotában az. Ugyanis remek chopper építési alapanyagok lehetnek.

A choppereket a legkönnyebb megismerni külső jegyeik alapján. Durván megnyújtott első villa, extrém alacsony dőlésszöggel, kisebb első kerék és az igazán tipikus magas szárú, hátrahajlított kormány, amivel úgy néz ki a motoros, mint egy csimpaszkodó orangután. Tudjátok, a hónaljszellőztetős fajta.
Jellegzetes eleme még ennek a stílusnak a magasított háttámlával szerelt hátsó ülés. Fényezés szempontjából nem épp a lestisztult minimalizmus a jellemző. Minél színesebb, minél figyelemfelkeltőbb, annál jobb.

A chopperek a bobberekből alakultak át még az 1960-as években. Igazán nagy népszerűségre azonban a Szelíd motorosok (Easy rider) című film, 1969-es bemutatása után tettek szert. A film bemutatása előtt a motor kínálat nem igazán hozta lázba a nagyérdeműt. Utána azonban hatalmas divattá váltak a chopper stílusban átépített motorok. Mára már egyre kisebb népszerűségnek örvend ez az építési mód.

FLAT TRACKER

Az amerikai adaptáció másik remek példája. Akárcsak a bobbernél az ötlet itt is Európából származik. A skandináv ország motorversenyei a legtöbb esetben kevert talajtípuson zajlottak. Ezért hát szükség volt jó terepképességekre is. Akár mint négy évszakos café racerekre is tekinthetünk a flat tracker motorokra. A ma épített motorok persze már poros útra sem tévednek, nemhogy komoly terepre.

Első ránézésre könnyen összetéveszthető egy café racerrel de vannak azonban fontos különbségek. Itt például nincs meg az ülés mögötti púp, hogy könnyen lehessen csúszkálni a motoron előre-hátra. Illetve egy nagyobb huplinál sem esne jól ha a családi ékszerek találkoznának azzal az idommal… Arról nem is beszélve, hogy így akár két személy is utazhat a motoron. A másik nagy különbség pedig a kormány. Itt a sportos kormány helyett, egy magasabbra helyezett egyenes kormányt találunk. Ennek köszönhetően az üléspozíció is sokkal kényelmesebb.

SCRUMBLER

Más nevükön a hegymászó motorok. Klasszikus off-road gépek, melyeket bütykös gumik, megerősített kormány és hosszú rugó utak jellemeznek. Ez a stílus most kezdi újra virágkorát élni. A Ducati nemrégiben adta ki saját, marha fantáziadúsan, Scrumblernek elnevezett típusát.

A tesztmotor.hu Instagram oldalán számtalan szebbnél-szebb motor képe vár rátok. A legtutibb magyar motoros Instagram oldal, ami t-vel keződik és esztmotor-ra végződik. Úgyhogy iratkozz fel ha igazán jampi akarsz lenni!

Forrás: Charles Trelogan, Custom Motorcycle Styles Around the World
Képek: Charles Trelogan, Custom Motorcycle Styles Around the World

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending