Csatlakozz hozzánk

Műhely

Motor karbantartás: Ápold a láncod!

Összegyűjtöttük a legfontosabb információkat a lánc karbantartásáról.

Közzétéve

ekkor

chain lanc karbantartas
Euromotor3

Szöveg: Varga Róbert (RSVRocky) Képek: RSVRocky

A lóerőket a motorkerékpár másodlagos meghajtásán keresztül tudod a hátsó kerékre vinni. Ennek lehetséges módjai a szíjhajtás, a kardán és esetünkben a lánc. A lánc acéllapokból, görgőkből, szegecsekből és gumigyűrűkből áll. Ez utóbbiak lehetnek O, X, W vagy Z típusúak, ami lényegében a formájukat jelenti. Funkciójuk, hogy benn tartsák a gyári kenőanyagot a görgőkben. A lánc azonban egyáltalán nem örökös alkatrész! Rendszeresen ellenőrizni, és ápolni kell.
A lánc folyamatosan kopik és nyúlik, így természetes az elhasználódása. Motortípustól függően változó az élettartam, de olyan 15-20 000km után már valószínűleg érni fog a csere. A lánc élettartamát radikálisan lerövidítheti a gyakori esőben való motorozás, a helytelen láncfeszesség és a hirtelen gázreakciók – erre is gondolj amennyiben gyakran egykerekezel. Az elhasználódott lánc végül akár el is szakadhat, veszélyeztetve ezzel a motor egyes elemeit, de akár a te személyi épségedet is!

Légy alapos, akár rosszabbul is járhatsz!
A láncot érdemes minden szezon elején alaposan átnézni és leápolni. A menet egy lánctisztítással kezdődik. A láncon lévő olaj lassan port és koszt szed fel, amitől mocskos és ragacsos lesz felülete. Első sorban állítsuk fel a motort egy hátsó emelőre. Sokan alkalmaznak benzint, petróleumot, vagy magasnyomású mosót a tisztításhoz, ám mi ezektől a megoldásoktól óvva intünk mindenkit! Egyes tisztítószerek bejuthatnak a gumigyűrűk alá, és kimoshatják a gyári kenőanyagot a görgők közül. Ha pedig víz jut be, az könnyen rozsdásodáshoz vezethet. Szerencsére létezik megoldás lánctisztító spray formájában, melyet a láncra fújunk, és egy ronggyal tisztára törölhetjük. Miután megszabadultunk a mocsoktól, fújjunk pár percet, szívjunk egy kis friss levegőt amíg elpárolog a szer a láncról. Ezután jön a lánc kenése! A lánc tisztításának gyakoriságát nem kell túlzásba vinnünk, szezon elején végezzük el, és ha szükségét érezzük, iktassunk be még egy alkalmat a szezon közepe táján.

A motopartsshop.hu kínálatában minden szükségeset megtalálsz!
A lánc kenését lánc spray segítségével oldjuk meg. Alaposan rázzuk fel, majd vigyünk fel egy látható réteget a két fogaskerék közti alsó rész belső felére. A hátsó kereket folyamatosan forgatni kell, viszont ezt mindenképp magunk tegyük, ne pedig a motort járassuk! Érdemes elolvasni a dobozon lévő használati utasítást is. Felesleges a lánc külső felét vagy az oldalát fújnunk. A centrifugális erő a lánc belső feléről eljuttatja az olajat a külsőre. Persze ha csont szárazra tisztítottuk a láncot, akkor fújhatunk kicsit a külső felére is, de ezt az olajat valószínűleg úgyis hamar ledobja magáról. Épp ezért nem érdemes túl sok kenőanyagaot/olajat a láncra fújnunk, mivel a felesleg a hátsó keréken, az idomokon és a lábunkon végzi. Éppígy ügyelni kell a lánckenő és tisztító spray fújásakor, ne kerüljön feleslegesen az idomokra vagy a gumira – használjunk pl. rongyot, kartonlapot.

Megeshet, hogy motortípusból adódóan a láncot nem kell elvágni, így zárt láncot rendelj. A lánctisztító spray segítségével könnyen eltávolíthatod a felverődő ragacsos olajdarabokat motorodról.
A lánc karbantartása viszont ennyivel nem ér véget, a lánc állapotát ellenőrizned kell kétféleképpen is. Amint említettük a lánc nyúlik, ezáltal idővel hosszabb lesz, és elveszti feszességét. A lánc feszességén állíthatunk, mégpedig a hátsó tengely előre/hátra mozdításával. Amennyiben a láncod helyesen volt beállítva, idővel nyúlni fog, így laza lesz, és hátrébb kell tolnod a hátsó tengelyt. A feszességet nagyon figyelmesen állítsd be, mivel ez rövidítheti a lánc élettartamát! A lánc feszességének ellenőrzésének módja motortípusonként változik, ezt megtalálod motorod használati útmutatójában, és többnyire a hátsó villán egy matricán is. Általában egy személy alatt mérjük, és a lánc mozgástere néhány centiméter lehet. Ügyeljünk arra, hogy a hátsó tengely pontosan kerüljön rögzítésre! Ellenőrizzük tolómércével, nem-e áll a tengely ferdén.

Nézd át a használati útmutatót, de gyakran találsz információt a hátsó lengőkaron.
A lánc nyúlását megállítani nem tudjuk. Attól, hogy a két lánckerék közti feszességet ilyenkor is be tudjuk állítani, a túlságosan elnyúlt lánc nem illeszkedik pontosan a lánckerékre, és le is ugorhat róla. A lánc nyúlását a hátsó lánckeréken tudjuk ellenőrizni. A lentebb látható kép alapján próbáljuk meg lehúzni a láncot a lánckerékről. A lánc új állapotában szinte meg sem tudjuk mozdítani, ha viszont elmozdul, és már látjuk a lánckerék fogainak íveit, a lánc csereérett. Nem csak ez utalhat a lánc elhasználódására! Ha rozsdafoltokat és elszakadt/kieső gumigyűrűket látunk, itt az ideje új láncot rendelni. Különösen nézzük át a láncot használtmotor vásárlása előtt, így akár alkudhatunk is. Utána pedig rögtön kezdjük egy tisztítással! Fontos továbbá, hogy a lánc feszességének és nyúlásának ellenőrzését ne csak egy ponton végezzük. Toljuk előrébb párszor, ellenőrizve, nem e nyúlt meg láncunk szakaszosan az agresszív gázreakcióktól.

Lánc nyúlásának megállapítása. Ha bizonytalannak találod, valószínűleg csereérett.
Mi a teendő amennyiben láncunk csereérett? A motorkerékpárok láncára több vállalat is specializálódott, így ők gyártják a gyári láncokat is. A láncot mindig szettben cseréljük, ami magába foglalja a láncot és a két lánckereket. Ha nem tűnnek kopottnak a régi lánckerekek, akkor se vacilláljunk, az új lánc élettartamát radikálisan lerövidíti, ha a már bekopott lánckerekekre feszítjük fel. Amennyiben régebbi, vagy nem sportmotorról van szó, megeshet, hogy a lánc nem halad át a hátsó lengőkaron, így zárt láncról beszélünk. Ebben az esetben érdemes kikérni a gyártó árajánlatát, mivel a rendelt lánc egy zárt kört alkot, és nem kell nekünk sem vágni, sem összezárni. Manapság már azonban gyakoribb, hogy a láncnak át kell haladnia a hátsó felfüggesztés villáján, így patentszemet kell alkalmaznunk. Ez esetekben keressünk utángyártott láncot, csak alaposan nézzünk utána a típusnak. Alacsonyabb teljesítménynél elegendő biztosítólapos patentszem, azonban ma már gyakoribb a nittelő szem, amihez célszerszám kell. A nittelő szem szegecsét másféleképpen is szét lehet ütni, ám amennyiben nem vagyunk biztosak a dolgunkban, bízzuk szerelőre. Ha már láttuk a pontos folyamatot, nittelő szerszámmal könnyen elvégezhetjük otthon is.

A láncot mindig szettben cseréld!
Ügyeljünk továbbá a lánckerekek méreteire és a lánc hosszára. A gyártó által megadott áttétel változtatható, méghozzá az egyes lánckerekek fogainak számával. Ennek variálása egyáltalán nem ellenjavasolt, mivel a gyári áttétel módosítása gyakran javíthatja a vezetési élményt, növelheti a végsebességet, vagy jobban illeszkedhet a motoros vezetési stílusához. Az áttétel módosítása esetén azonban alaposan számoljunk utána a lánc hosszának! Ebben az esetben biztosan változni fog a lánc hossza, így valószínűleg vágni fog kelleni, mindig számoljunk kétszer! Figyelmesen válasszuk ki a lánc típusát, csak a motortípushoz ajánlottat alkalmazzuk! A lánc típusa a lánc vastagságát adja, a legáltalánosabb napjainkban az 525-ös. A láncoknak továbbá lóerő korlátjuk is van, így természetesen azt is be kell tartanunk.

A lánc összeillesztéséhez nittelő szerszám szükséges.
Elbizonytalanodtál láncod állapotában? Számold ki már most webshopunkban, mekkora költségre számíthatsz!

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending