Csatlakozz hozzánk
KTM

Műhely

Motor karbantartás – Készülj a tavaszra!

Mielőtt belevetnéd magad az új szezonba, érdemes ellenőrizned motorodat 10 pontban!

Közzétéve

ekkor

motor karbantartas - keszulj a tavaszra!
MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Szöveg: Varga Róbert (RSVRocky) Képek: SzAP, RSVRocky

Itt a Március, és valószínűleg már sokak motorját kivarázsolta a napsütés. Bízunk benne, hogy a téli pihenő alatt sem tétlenkedtél, és motorod készen áll a következő szezonra. Nagyon fontos, hogy ne csak a motorozás hiányát próbáld minél korábban csillapítani, hanem biztonságban haza is érj. Épp ezért érdemes átolvasnod a következő 10 pontot!


1. Lapozd fel a használati útmutatót

Motorod kiskönyvében valószínűleg szerepel mindaz, amiket ellenőrizned kell motorodon az indulás előtt. Persze ezt már minden motoros kívülről fújja, de a nagy lelkesedéskor lehet, hogy elsiklasz valami felett. Szentelj rá néhány percet és olvass!

2. Az első utad egy benzinkúthoz vezessen!

Az üzemanyag elég gyorsan, már néhány hónap után is veszít hatékonyságából. Az elöregedett benzin végett nehéz indítást, de akár szokatlan motorjárást is tapasztalhatunk. Használhatunk télen benzinstabilizáló adalékokat is, melyek akár egy évig is megőrzik az üzemanyag hatásfokát. A legegyszerűbb megoldás viszont a friss, magas oktánszámú benzin. Első utadon iktass be egy tankolást, és nem lesz probléma.


3. Lemerült az akkumulátor?

Előző cikkünkben kiveséztük a témát. A legtöbb akkumulátor télen adja meg magát, általában a helytelen karbantartás, vagy annak teljes hiánya miatt. Olvass utána, és növelheted az akku élettartamát!

4. Érdemes a régi abroncsokon nekivágni az új szezonnak?

Erről a témáról is szólt már egy cikkünk, amit érdemes elolvasnod. A gumikat minden egyes motorozás előtt meg kell vizsgálnod, és ez tavasszal fokozottan igaz. Mindenképp ellenőrizd a guminyomásokat és a futófelületeket!


5. Hogy áll a lánc?

Az erőátvitelről lánc, kardán, vagy szíj gondoskodik. Mindhármat érdemes átnézned a szezon előtt! A lánccal kapcsolatos karbantartási cikkünket itt olvashatod.

6. Motorolaj és szűrő

Legtöbben csak a kilométereket számolják, de a gyártók ajánlják minden évben cserélni a motorolajt. Ha nem futsz le annyi kilométert, hogy évente elérj egy olajcseréhez, érdemes lehet ezt mindig tavasszal megtenned. A procedúra nem túl drága, és otthon is elvégezhető fél órán belül, mégis ez az egyik kulcsa az erőforrás hosszú élettartamának!


7. Elfeledett folyadékok

Az olajcsere alatt általában motorolajra gondolunk. De milyen időközönként cseréljük például a fékfolyadékokat? Amennyiben motorod vízhűtéses, a hűtőfolyadékról se feledkezz meg! Ezen elfeledett folyadékok cseréje típustól függően, általában 2-4 évente esedékesek, és akár otthon is elvégezhetőek. Körülményesebb cserélni az olajt a felfüggesztésben, ám ha a hosszú évek alatt sem gyöngyözött az olaj egyik teleszkópból sem, az nem jelenti azt, hogy sosem kell cserélned. Ha ezek közül még egyiket sem cserélted motorodon, talán itt az ideje! A fékolaj mellett érdemes ellenőrizned a fékbetétek kopottságát is!

8. Adj utat a levegőnek!

Érdemes évente ellenőrizned levegőszűrődet, bármilyen típusúról is legyen szó. Az erőforrás fellélegezhet egy légszűrő cserétől vagy tisztítástól. A gyári papírszűrőket nem ajánlatos kifúvatni, inkább csak porold ki, és cseréld típustól függően 2-3 évente. A rongy és szivacs alapú sport filtereket speciális tisztítófolyadékkal mosd ki, utána pedig ne feledd befújni hozzá való olajjal!


9. Kezd az évet egy alapos mosással!

Ez fokozottan igaz, amennyiben ezt ősszel elfelejtetted volna. Illúziórombolók lehetnek első utad alkalmával a két centi porral fedett idomok és a fejidomra penészedett bogármaradványok. Tudunk ajánlani néhány igazán hatékony tisztítószert!

10. Felkészült test és lélek

Ugyan nem a motorod karbantartásához tartozik, de a jó motorozáshoz ugyanolyan szükségesek, mint egy jól felkészített motor! Légy tisztában vele, hogy a motorozás kiesett a napi rutinból, így motorod talán nem pont úgy fog reagálni mozdulataidra, mint azt várnád. Gyakorold át az alapokat egy elhagyatott útszakaszon, vagy parkolóban (gázadagolás, erősebb fékezés és szlalomozás).

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Trending