Blog
Moto Guzzi – Egy olasz legenda – Harmadik rész
A kockák kerekednek, az élek gömbölyödnek, hatalmas átalakulásnak lehetünk szemtanúi ebben a részben.
Published
4 év agoon
By
Boross Évi

Modell: Le Mans CX 100
Gyártási év: 1981
Teljesítmény: 61 LE
Lökettérfogat: 948 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
- Moto Guzzi Le Mans CX 100
Az amerikai motorosok ízlése mindig eltért európai társaik igényeitől. Mint ismeretes, az Egyesült Államokban a legfontosabb tényező egy motorkerékpár értékelésekor a motor hengerűrtartalma. Mivel a Le Mans modell eredetileg 850 cm3-es motorral készült, az amerikai megrendelőknek szánt 1000 SP változatba 950-es motort kellett építeni. Jóllehet a 850 cm3-es sportmotor 13 LE-vel többet teljesített mint az amerikaiaknak szánt túragép, s így a gyorsulása is sokkal jobb volt, a tengerentúli fogyasztók, a csak ott kapható CX 100-ra adták le a voksukat.

Modell: 850 Le Mans III
Gyártási év: 1981
Teljesítmény: 66 LE
Lökettérfogat: 844 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
- Moto Guzzi Le Mans III
A V7-es modellsorozat első utódja a Le Mans eredeti változata volt, amely arról a versenypályáról kapta a nevét, amelyen a Guzzi sokszor szerepelt sikeresen. Fejlesztésekor elsősorban a modell vonalvezetését frissítették: a Le Mans II teljes burkolatot kapott, a Le Mans III-ast pedig csak félig “öltöztették fel” a tervezők. A Guzzi motorokat fedő burkolatok igen hatékonyan csökkentették a motor légellenállását.

Modell: Mille GT
Gyártási év: 1986
Teljesítmény: 67 LE
Lökettérfogat: 942 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
- Moto Guzzi Mille GT
A Mille GT a német importőrök ösztönzésére született, akik finom díszítéssekkel, sok krómozott alkatrésszel, küllős kerékkel (is) rendelhető motorkerékpárt vártak a Guzzitól. A gyár először egy kis számú szériát tervezett, de a nagy érdeklődést látva megindult a szériagyártás és a tartozékok (csomagtartók, szélterelő lemezek) fejlesztése is.

Modell: 850 T5
Gyártási év: 1987
Teljesítmény: 67 LE
Lökettérfogat: 844 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
- Moto Guzzi 850 T5
A T5 esetében a Guzzi első alkalommal tért el a klasszikus dizájntól. Az új túragép merész vonalvezetése már a modenai Tomaso Formatervező Iroda hatásaként tekinthető. A 16 colos kerék, a szögletes burkolat, s a gépkocsikra emlékeztető műszerfal tökéletesen megfelelt a nyolcvanas évek ízlésének. Első alkalommal építettek egy Guzzi túragépbe “szögletes hengerű” motort. Az olasz hatóságok számára készült T5-ösök 18 colos kerékkel készültek.

Modell: Le Mans 1000
Gyártási év: 1987
Teljesítmény: 82 LE
Lökettérfogat: 948 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
- Moto Guzzi Le Mans 1000
1985-től a Le Mans modellek – a tulajdonosok nagy örömére – 1000 cm3-es hengerűrtartalommal készültek. Viszont a károsanyagkibocsájtás és a zajszint szabályozó rendelet következtében az 1000-es változat alig volt gyorsabb mint elődjei. Persze a motortuning szakértői pontosan tudták, miként lehet még néhány LE-t kipréselni a nagy V2-es motorokból. 🙂 A felépítmény átgondolt tökéletesítése is megtörtént: a Le Mans IV modellt még 16 colos kerékkel építették, viszont az 1987-ben megjelent 1000-es modellbe már 18 colos kerekeket szereltek.

Modell: Sfida
Gyártási év: 1990
Teljesítmény: 82 LE
Lökettérfogat: 948 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
- Moto Guzzi Magni Sfida
Az MV Agusta cég egykori versenytechnikusa saját vállalkozásában a Moto Guzzi modellek “nemesítésével”, tökéletesítésével foglalkozott. A BMW R 100 és a Honda CB 900 felépítményéből Magni egy komplett motorkerékpárt épített, alapként a mandellói gyár egyik modelljét használva. A sportos Magni-Guzzi modelleket számtalan változatban hozták kereskedelmi forgalomba. A kardántengely felfele ható nyomatékát egy trapéz alakú lengőkarral minimalizálták.

Modell: Nevada Club
Gyártási év: 1996
Teljesítmény: 48 LE
Lökettérfogat: 744 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
- Moto Guzzi Nevada
A Nevada modellt 1991-ben mutatták be. Olaszországban az értékesítés igen kedvezően alakult, Németországban viszont senkit nem hozott izgalomba a kis “barokkchopper”. Motorként a V2-es kisebbik változatát kapta, amelyet már 1977 óta gyártottak s azóta két osztályban – 350 és 750 cm3-es hengerűrtartalommal – hoztak forgalomba. A Nevada is a Guzzira jellemző sajátosságokat mutatta: kéthengeres 90 fokos hengerszögű V-motor, kardántengelyes meghajtás.

Modell: Sport 1100 Corsa
Gyártási év: 1998
Teljesítmény: 90 LE
Lökettérfogat: 1064 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
- Moto Guzzi Sport 1100
Az 1100-as Sport modellt 1996-ban mutatták be a Le Mans utódjaként. A tekintélyt sugárzó kétszelepes motor üzemanyag-befecskendezéssel működött. A szelepemelőkkel vezérelt 90 LE V2 azonban mát túljutott a tetőpontján. A Le Mans modellhez képest sportosnak tekinthető felépítmény és a tetszetős formatervezés ellenére a siker elmaradt. A Guzzi 2001-ben kíméletlenül törölte a gyártási programból.

Modell: Daytona
Gyártási év: 1999
Teljesítmény: 101 LE
Lökettérfogat: 992 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
- Moto Guzzi Daytona
A versenygépek rajongóinak a Guzzi korábbi sportmotorjainak “nemesített” változatát mutatta be: ez volt a Daytona. Négyszelepes motorja 100 LE-t adott le, s ez lehetővé tette, hogy a versenypályán is jó eredményekkel szerepeljen. A Daytona felépítményében és fékrendszerében a White Power és a Brembo sportmotorokhoz gyártott alkatrészeket használták.

Modell: Centauro
Gyártási év: 1999
Teljesítmény: 95 LE
Lökettérfogat: 992 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
- Moto Guzzi Centauro
Bármennyire is hihetetlennel tűnik: ez a kissé túlméretezettnek ható motor a Daytona, illetve a Daytona Sport csővázára épült. Az ott használt motort úgy módosították, hogy inkább a forgatónyomatéka növekedjék, s teljesítményét a konstruktőrök 95 LE-re vették vissza. A Centauro sport- és GT-változatban (kétszemélyes üléssel és szélterelő lemezzel) került forgalomba.

Modell: V11 Sport
Gyártási év: 1999
Teljesítmény: 90 LE
Lökettérfogat: 1064 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
- Moto Guzzi V11 Sport
A V11 Sport modellt a hetvenes években oly sikeres V7 Sport figyelemre méltó utódjaként értékelték a szakemberek. Nem csak a klasszikus forma emlékeztetett az elődre, hanem a vörösre lakkozott váz is. A nagy teljesítményű kéthengeres motort egy precíz műszerként dolgozó, hatfokozatú sebváltóval építették. Az első villa rugójátéka és érzékenysége annak megfelelően állítható, hogy milyen célja használjuk éppen a motort. A hátsó rugórendszerben is beállítható a rugó előfeszítettsége és a rugóút.

Modell: Quota 1100 ES
Gyártási év: 1999
Teljesítmény: 90 LE
Lökettérfogat: 1064 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
- Moto Guzzi Quota
A Guzzi gyárban mindig is élénken érdeklődtek a terepmotorok iránt. Ez a szenvedély annyiban éreztette hatását, hogy egyhengeres Lodola és Stornello modellek a hetvenes években rajthoz álltak a hatnapos Six Days terepversenyeken. Mivel az eredetileg terepmotornak készült endurók egyre inkább túragépekké alakultak át, a gyár a Quota modellel jelentkezett. Mindössze 65 LE-s teljesítményével sajnos nem tudta felvenni a versenyt a versenytársak egyre erősebb gépeivel, s így három év után őt is törölték a gyártási programból.

Modell: California Jackal
Gyártási év: 2000
Teljesítmény: 75 LE
Lökettérfogat: 1064 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
- Moto Guzzi Jackal
A Moto Guzzi választéka egyszerűen elképzelhetetlen a “California” nélkül. A Jackal a nagy hagyományú modellnek egy szerényebb felszereltségű változata: előre csak szimpla tárcsaféket szereltek, elhagyták a bukóvédőt és néhány esztétikai kiegészítőt, s így lehetővé vált hogy a Jackal lényegesebben alacsony áron kerüljön a forgalomba.

Modell: V11 Sport Rosso Mandello
Gyártási év: 2001
Teljesítmény: 90 LE
Lökettérfogat: 1064 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
- Moto Guzzi V11 Rosso Mandello
A nagy hagyományú V11-es modellsorozathoz csatlakozva, a cég fennállásának 80 éves jubileumán mutatta be a Guzzi a Rosso Mandello modellt, amely limitált szériában készült. A karbon alapú versenygép-alkatrészek kiemelik a tradíció és az innováció kontrasztját. Karbonból készült a “szélcsatornában szabott” burkolat is, amely jól-öltözötté teszi a konstrukciót. Ugyanezt az anyagot használták az első sárvédőhöz és a műszerfalhoz is. Karbonból készített kipufogó-borításával a Rosso Mandello könnyű és nagy teljesítményű gép benyomását kelti. Exkluzív hatásúak a kicsi de jól látható eloxált felépítményelemek, amelyek szerepet kapnak a színhatás kialakításában is. A lábtartók és a hengerfejek csillogó vörös színt kaptak.

Modell: California EV
Gyártási év: 2002
Teljesítmény: 75 LE
Lökettérfogat: 1064 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
- Moto Guzzi EV 80
A Moto Guzzi California flottájának az EV a zászlóshajója. Az olasz Easy-Rider modellsorozat számtalan krómozott alkatrésszel épül, s a kapcsolók, a tartozékok, az üléstámla, a kipufogók, a hengervédő kengyel külön optikai egységet képeznek. A különböző elemeket az EV 80-asban összeépítve sikerült egy “vegytiszta” konstrukciót létrehozni. A kényelmes háttámla szerepét a hátsó csomagtartóval összeépített csípőtámasz tölti be. A California EV egy tökéletesen integrált fékrendszerrel készült, amely fékrásegítővel és késleltetővel működik, így megoldható a fékstabilitás növelése, a fékút egyidejű csökkentése mellett.

Modell: Ghezzi & Brian Supertwin
Gyártási év: 2003
Teljesítmény: 80 LE
Lökettérfogat: 1064 cm3
Motortípus: négyütemű
- Ghezzi & Brian Supertwin
Bheppo Ghezzi és Brian Saturno Guzzi alapra építik egyedi motorjaikat. A Supertwin nem annyira a teljesítményével tűnik ki. Ugyanakkor relatíve szerény 80 LE egy rendkívül biztonságos vázon ül. Az ülés alatti kipufogórendszer és egyéb súlycsökkentő megoldások nyomán a gép tömege nem több 210 kg-nál. További vonzóerőt jelentenek a 420-as tárcsafékek, amelyek nemcsak a technika megszállottjait bűvölik el. Ghezzi & Brian tudásából Guzzi is profitált, hiszen a mesterszerelők minden esetben támogatják a maranellói Guzzi-csapatot is.
Forrás: 1000 motorkerékpár
– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
– BMW – egy német sikertörténet – második rész
– BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész
– BMW – egy német sikertörténet – negyedik rész
– BMW – egy német sikertörténet –ötödik rész
– Brough Superior – mindenből a legjobbat
– BSA – a birminghami legnagyobbak
– Buell – amerikai sportgépek Harley-szívvel
– Bultaco – mindent a sportért
– Cagiva – a Castiglionik öröksége
– CCM – a Clews-féle versenygépek műhelye
– CZ – a cseh „népmotorok”
– DKW – a kis csoda
– Ducati – az olasz sportszellem – első rész
– Ducati – az olasz sportszellem – második rész
– FN – a belgák között a legnagyobb
– Gilera – világbajnokok Olaszországból
– Harley Davidson – egy amerikai legenda – első rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – második rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – harmadik rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – negyedik rész
– Henderson – négyhengeres monstrumok az USA-ból
– Hercules – a motorkerékpárok évszázados története Németországban
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – első rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – második rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – harmadik rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – negyedik, egyben utolsó rész
– Horex – az egyszemélyesek királynője
– Husaberg – svéd terepmotorok Ausztriából
– Husqvarna – a svéd terepmotor
– Hyosung – a koreai újonc
– Indian – Winnetou és Old Shatterhand nyomában
– Jawa – világraszóló mérnöki bravúr Csehországban
– Kawasaki – erőmű, két keréken – első rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – második rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – harmadik rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – negyedik rész
– Kreidler – a népszerű kismotorok gyára
– KTM – az osztrák motorkerékpárok története
– Laverda – a mezőgazdasági gépektől a motorkerékpárokig
– Maico – terepre született
– Matchless – sportmotorok klubtagoknak
– Mondial – a Honda tanítómestere
– Montesa – népszerű motorkerékpárok az Ibériai félszigeten
– Moto Morini – egy olasz családi vállalkozás
– Moto Guzzi – egy olasz legenda – első rész
– Moto Guzzi – egy olasz legenda – második rész
Kövess bennünket az Instagramon is!