Connect with us
Suzuki
just1 mx

Blog

Montesa – népszerű motorkerékpárok az Ibériai félszigeten

A Spanyol bika élete, fennmaradása, majd átalakulása

Published

on

jgpr
RST AIRBAG

A második világháború után Spanyolországban is egyre erősebben jelentkeztek az olcsón megoldható individuális motorizáció iránti igények. Ennek megfelelően: a negyvenes évek második felében Pedro Permanyer és később Francisco Bulto által kifejlesztett motorkerékpárok iránt nagy volt az érdeklődés.

A konstrukció igen egyszerű volt: merev farrész és egy közönséges kétütemű motor, ami megfelelt az olcsó és megbízható, mindennapi közlekedésre alkalmas motorkerékpárral kapcsolatos szükségleteknek. A gyár hamarosan sportváltozatokkal is jelentkezett.

A tulajdonosok közötti véleménykülönbség miatt Francisco Bulto megvált a cégtől és 1958-ban Bultaco névvel önálló vállalkozást alapított.

A Montesa nehéz helyzetbe került, de legnépszerűbb modellje, az Impala, segített átvészelni a kritikus időszakot. A spanyol trialmotorok különösen sikeresnek bizonyultak. Az 1968-ban Cota névvel megjelentetett „hegymászó” egészen a nyolcvanas évekig szerzett látványos győzelmeket a trialversenyeken.

1986-ban a japán Honda vette át a gyárat. Jelenleg a gyár az európai piacra szánt Honda motorokat építi.

Modell: 125 cc D-51
Gyártási év: 1953
Teljesítmény: 6 LE
Lökettérfogat: 124 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Montesa 125 cc D-51
    Az első Montesa gép bemutatását követően igen rövid időn belül egy sportmodellel jelentkezett a gyár. A régi első villát modern teleszkópos villával helyettesítették, s két függőleges rugóoszloppal váltották fel a „normál” változat lényegesen olcsóbb merev vázát. Fontos megkülönböztető jegy volt a nagyobb üzemanyagtank. A D51-es továbbfejlesztésével született 1953-ban a nagyobb teljesítményű motorral épített Brio 90.

Modell: Impala
Gyártási év: 1962
Teljesítmény: 10,5 LE
Lökettérfogat: 174 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Montesa Impala
    1960-ban az Impala kapta az összes modell közül elsőként az újonnan fejlesztett 175 cm3-es motort. Puhább rugózással, már-már szállóigévé vált üzembiztonságával és kiváló menetteljesítményével az Impala legendává vált az Ibériai-félszigeten. Mind a szelídebb (9 LE-s) Comando, mind pedig a 10,5 LE-s Impala hosszú évekig szerepelt a spanyol gyártási programban. Az Impala, mielőtt gyártása befejeződött volna, már alumíniumöntvény kerekekkel készült.

Modell: Cappra 360 V8
Gyártási év: 1973
Teljesítmény: 38 LE
Lökettérfogat: 351 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Montesa Cappra 360 V8
    Az 1965-ben bemutatott Scorpion 250-es modellsorozat utódaként jelentkezett a Montesa 1975-ben a Cappra sorozattal. A crosscsaládba 125-ös, 250-es és 360 cm3-es motorokat építettek. A Cappra később közúti használatra alkalmas GS-változatban is megjelent. A modell folyamatos frissítése, a rugózás javítása, s az 1977-től felülre szerelt kipufogója tették a spanyol terepmotort képessé arra, hogy megküzdjön a konkurenciával.

Modell: Cota 172
Gyártási év: 1977
Teljesítmény: 13 LE
Lökettérfogat: 174 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Montesa Cota 172
    A tralversenyek közönsége és szakértői hosszú évekig legyőzhetetlennek tartották a spanyol terepmotorokat. A Bultaco mellett a Montesa gyár Cota-modellje játszott döntő szerepet e hírnév megalapozásában. 1967-től a lökettérfogatot 350 cm3-esre bővítették, de a motor teljesítményét nem növelték. Egészen a nyolcvanas évekig gyártották e trialmodelleket 50-350 cm3-es közötti változatokban.

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
– BMW – egy német sikertörténet – második rész
– BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész
– BMW – egy német sikertörténet – negyedik rész
– BMW – egy német sikertörténet –ötödik rész
– Brough Superior – mindenből a legjobbat
– BSA – a birminghami legnagyobbak
– Buell – amerikai sportgépek Harley-szívvel
– Bultaco – mindent a sportért
– Cagiva – a Castiglionik öröksége
– CCM – a Clews-féle versenygépek műhelye
– CZ – a cseh „népmotorok”
– DKW – a kis csoda
– Ducati – az olasz sportszellem – első rész
– Ducati – az olasz sportszellem – második rész
– FN – a belgák között a legnagyobb
– Gilera – világbajnokok Olaszországból
– Harley Davidson – egy amerikai legenda – első rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – második rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – harmadik rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – negyedik rész
– Henderson – négyhengeres monstrumok az USA-ból
– Hercules – a motorkerékpárok évszázados története Németországban
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – első rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – második rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – harmadik rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – negyedik, egyben utolsó rész
– Horex – az egyszemélyesek királynője
– Husaberg – svéd terepmotorok Ausztriából
– Husqvarna – a svéd terepmotor
– Hyosung – a koreai újonc
– Indian – Winnetou és Old Shatterhand nyomában
– Jawa – világraszóló mérnöki bravúr Csehországban
– Kawasaki – erőmű, két keréken – első rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – második rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – harmadik rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – negyedik rész
– Kreidler – a népszerű kismotorok gyára
– KTM – az osztrák motorkerékpárok története
– Laverda – a mezőgazdasági gépektől a motorkerékpárokig
– Maico – terepre született
– Matchless – sportmotorok klubtagoknak
– Mondial – a Honda tanítómestere

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Sportster

Facebook

INSTAGRAM

MPS AIRFORM
caballero

Trending