Connect with us
just1 mx
Suzuki

Blog

Mondial – a Honda tanítómestere

A régi idők eredményes versenygépeire talán sokan emlékeznek, de most nemcsak ezeket a sikergépeket hanem a Mondial utcai motorjait is bemutatjuk

Published

on

ICONSHOP 300
jgpr
RST AIRBAG

Az olasz Giuseppe Boselli gróf 1936-ban alapította három testvérével a Fratelli Boselli céget, amely FB márkajelzéssel kezdetben háromkerekű teherszállító járműveket épített a Mondial. Miután a gyár 1944-ben megsemmisült, Milánóba települt át, majd 1948-ban megbízott egy bolognai technikust – Alfonso Drusianit – egy 125 cm3-es, nagy sebességű motor tervezésével.

Ennek a két felülfekvő vezérműtengellyel vezérelt, királytengelyes egyhengeres motornak a teljesítménye elérte a 100 lóerőt, percenkénti fordulatszáma pedig meghaladta a tízezret, s így még ugyanabban az évben Luigi Cavanna négy sebességi világrekordot döntött meg az új konstrukcióval.

Ettől kezdve a cég „Mondial” márkanévvel hozta forgalomba az általa gyártott motorkerékpárokat. A kiváló modell gyorsabb volt, mint a 250 cm3-es gépek, s Nello Pagani egy évvel később, első nekifutásra megnyerte a 125 cm3-es géposztályban először rendezett világbajnokságot.

Az elkövetkezendő években is a milánóiak uralták a Grand Prix mezőnyét. A szériagépek eladása azonban nem fedezte a versenysport költségeit, s így a gyár 1957-ben kivonult a versenypályáról. A versenygépekkel kapcsolatos műszaki ismereteket viszont Giuseppe Boselli sikeresen összegezte.

Amikor 1958-ban egy hasonlóan fiatal japán cég vezetője, Szoicsíro Honda látogatást tett Olaszországban, érdeklődött Boselli grófnál ezen ismeretek felől, aki két versenygépet azonnal a japán cég vezetőjének rendelkezésére bocsátott, hogy tanulmányozza azokat. E két gép közül az egyik – az olaszok iránti tisztelet jeleként – máig is a Honda múzeum bejáratánál van elhelyezve.

Milánóban folytatódott a kétütemű versenygépek fejlesztése. Amikor aztán 1966-ban (ismét csak pénzügyi okokból) a Monidal újra felhagyott a versenyzéssel, elkezdődött és 1969-ig folytatódott a terepmotorok gyártása.

Ezt követték a fiatalok számára készült konstrukciók, amelyeknek egy részét már tárcsafékkel építették, de az alacsony szériaszám miatt a Mondial-motorok mindig valamivel drágábbak voltak, mint a konkurens modellek. 1977-ben a cég leállította a motorkerékpárok gyártását.

1999-ben egy olasz üzletember – bizonyos Roberto Ziletti – újra életre kívánta kelteni a Monidal márkát, s a Boselli család pénzügyileg is bekapcsolódott a Mondial Moto SpA nevű vállalkozásba. Egy évvel később került bemutatásra a Mondial Piega, amelynek a Honda cég – emlékezve a régen kapott támogatásra – átengedte 1000 cm3-es V-motorját. Különböző tranzakciók után, öt évvel később ez a vállalkozás is megfeneklett.

Modell: 175 TV
Gyártási év: 1956
Teljesítmény: 18 LE
Lökettérfogat: 174 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • Mondial 175 TV
    A 125 TV a maga idejében az egyik legizgalmasabb motorkerékpár volt. Felülfekvő vezérműtengelye lánchajtással működött, s a 20 LE-s motor a könnyű gépet 140 km/óra sebességre gyorsította fel, ez kezdetben még az 500 cm3-es konstrukciók sebességét is meghaladta. A könnyű sportmotor a legendás Motogiro d’Italia légkörét idézi, amelyen a Mondial – többek között Tarquinio Provini alatt – többször is győzelmet aratott.

Modell: 125 dohc
Gyártási év: 1957
Teljesítmény: 17 LE
Lökettérfogat: 124 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • Mondial 125 dohc
    A Mondial 125-ös két felülfekvő vezérműtengelyével egészen 175-ig domináns szerepet játszott a Grand Prix-versenyeken. Jóllehet 1957-ben a gyár kivonult a versenysportból, a modell jelentős mértékben járult hozzá Szoicsíro Honda saját versenygépnek fejlesztéséhez. 1957-ben Carlo Ubbiali hatsebességes változattal nyert világbajnokságot, míg csapattársa, Cecil Sanford a 250-es géposztályban ért el ugyanilyen eredményt.

Modell: 125 Sport
Gyártási év: 1957
Teljesítmény: 6 LE
Lökettérfogat: 123 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • Mondial 125 Sport
    Még a Mondial szériamotorjai is egyértelműen sportos hatást keltenek: a nyitott légtorok, a bajonettzáras tanksapka, a lengéscsillapítók mind a sport által meghatározott dizájn kelléktárába tartoznak. A léghűtéses dobféket, a fordított első villát nem valamilyen műszaki indokkal építették a motorkerékpárokba, hanem egyszerűen a világbajnokságot nyert gép formai tartozékainak tekinthetők. A felső vezérlésű motor sem újdonság, bár olyan hosszú távú versenyeken, mint a Milánó-Taranto országúti derbi, igen hasznos szolgálatot tesz.

Modell: Piega Evo
Gyártási év: 2004
Teljesítmény: 143 LE
Lökettérfogat: 999 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Mondial Piega
    2002-ben a Mondial a Piega-modellel ünnepelte visszatérését.
    Az ízlésesen tervezett burkolat alatt a Honda VTR-ből ismert V2-es motor dolgozott, amely beépítve 143 LE-s teljesítményre is képes volt. Természetesen a legnemesebb anyagokat (alumínium, titán, karbon) építették az új konstrukcióba. A felépítmény exkluzív elemei közül talán az Öhlins rugózást és a Brembo által gyártott fékrendszert is megemlíthetjük a színvonalas kivitelezés bizonyítékaként.
    Ezzel együtt a Mondial versenygép valahogy nem találta meg a kellő számú vásárlóját, s 2004-ben leállították gyártását. Így aztán a starfighter változatok gyártásának terve is füstbe ment.

Manapság igen jól kinéző kisköbcentis gépek gyártásával szeretne újra piacon lenni az F.B. Mondial érdemes megnézni a legfrissebb modelljeiket is.

FB mondial 125 pagani

FB mondial 125 pagani

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
– BMW – egy német sikertörténet – második rész
– BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész
– BMW – egy német sikertörténet – negyedik rész
– BMW – egy német sikertörténet –ötödik rész
– Brough Superior – mindenből a legjobbat
– BSA – a birminghami legnagyobbak
– Buell – amerikai sportgépek Harley-szívvel
– Bultaco – mindent a sportért
– Cagiva – a Castiglionik öröksége
– CCM – a Clews-féle versenygépek műhelye
– CZ – a cseh „népmotorok”
– DKW – a kis csoda
– Ducati – az olasz sportszellem – első rész
– Ducati – az olasz sportszellem – második rész
– FN – a belgák között a legnagyobb
– Gilera – világbajnokok Olaszországból
– Harley Davidson – egy amerikai legenda – első rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – második rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – harmadik rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – negyedik rész
– Henderson – négyhengeres monstrumok az USA-ból
– Hercules – a motorkerékpárok évszázados története Németországban
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – első rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – második rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – harmadik rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – negyedik, egyben utolsó rész
– Horex – az egyszemélyesek királynője
– Husaberg – svéd terepmotorok Ausztriából
– Husqvarna – a svéd terepmotor
– Hyosung – a koreai újonc
– Indian – Winnetou és Old Shatterhand nyomában
– Jawa – világraszóló mérnöki bravúr Csehországban
– Kawasaki – erőmű, két keréken – első rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – második rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – harmadik rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – negyedik rész
– Kreidler – a népszerű kismotorok gyára
– KTM – az osztrák motorkerékpárok története
– Laverda – a mezőgazdasági gépektől a motorkerékpárokig
– Maico – terepre született
– Matchless – sportmotorok klubtagoknak

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Sportster

Facebook

INSTAGRAM

MPS AIRFORM
caballero

Trending