Csatlakozz hozzánk

Hírek

Mission One: mint a villám

Csendes, kulturált, nem szennyezi a környezetet, és egész gyors is.

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Csendes, kulturált, nem szennyezi a környezetet, és egész gyors is.

Nagyon úgy tűnik, hogy – akárcsak az autóiparban – a kétkerekűeknél is a kis cégek, és nem a nagy világmárkák lesznek az úttörők az elektromos meghajtás terén. Ma, amikor mindenki az egyre mélyülő gazdasági és ökoszakadék szélén egyensúlyoz, furcsa, hogy a „nagyok” nem iparkodnak jobban. Az olajlobbi befolyása ez? Talán igen, talán nem, nekünk nem tisztünk eldönteni. A lényeg, hogy amikor a világ első szériaérett, tisztán elektromos meghajtású, teljes értékű sportmotorját mutatjuk be, nem a Hondát, a Yamahát vagy a BMW-t (behelyettesíthető bármelyik másik világmárka) kell említenünk, hanem az amerikai Mission Motorst.

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV

Teljes értékű elektromos sportmotor? Hmmm… az biztos, hogy a San Franciscói cégnél nem szenvednek önbizalomhiányban. Mindenesetre a február elején bemutatott Mission One prototípus adatai meggyőzőek. Nyomatékban annyit tud, mint egy Ducati 1098R, viszont a villanymotornak köszönhetően ez a 135 Nm 0-tól 6500-as fordulatig végig rendelkezésre áll. Teljesítményadat még nincs, de a lejjebb látható grafikon alapján körülbelül 140 lóval számolhatunk. Oké, ez ma már nem olyan nagy szám, de ha belegondolunk, felesleges a MotoGP-szintű ménes egy jó csapatáshoz.

A gázreakció személyre szabható, a tulajdonosok határozhatják majd meg, hogy a Mission One vízhűtéses erőforrása milyen agresszíven reagáljon a parancsokra. Akik már vezették a prototípust, azt mondják, a legfeltűnőbb különbség a benzinmotoros gépekhez képest a vibráció teljes hiánya. Váltó természetesen nincs, villanymotornál felesleges. Elég csak húzni a gázt, a kövér és teljesen egyenletes nyomatékgörbének, no meg a sebességváltáson megspórolt időnek köszönhetően a gyorsulás jobb, mint a legtöbb hagyományos sportgépnél – tegyük hozzá, a gyártó szerint. A légellenállás csak 240 km/h-nál győzi le a delej erejét, szóval a Mission One végsebessége is egészen tisztességes.

A tankolás rém egyszerű, csak be kell dugni a töltőt a konnektorba, és – 240 V-os hálózat esetén – nagyjából két óra múlva már meg is teltek a lítium-ion akkumulátorok. Egyórányi „táplálás” nagyjából 80 százalékos töltöttséget eredményez. Menet közben erre még rásegít a hátsó fékkel egybeépített energiavisszatápláló rendszer (ez vélhetően hasonló az F1-ben idén bemutatkozó, de már a KTM által is tesztelt KERS-hez). A hatótáv 240 km, bár ez biztosan nem nyélgázas közlekedés esetén értendő.

A Mission One a hírek szerint körülbelül 13-18 kg-mal nehezebb egy átlagos sportmotornál, tehát valahol 200-210 kg körül nyomhat a mérlegen. A szériaváltozat súlyát az is befolyásolja majd, hogy végül miből készítik el az idomokat. Az egyik cégalapító, Forrest North szerint szénszálas motyó szóba sem jöhet, mert annak előállítása túlságosan környezetszennyező, és ez nincs összhangban az ökotudatos „zéró károsanyag” koncepcióval.

A hajtóműtől és a radikálisan szögletes, enyhén púpos formától eltekintve a Mission One teljesen hagyományos moci – a lehető legjobb értelemben. A teljesen állítható Öhlins futómű, a radiális Brembo fékek, a kovácsolt Marchesini kerekek és a telemetria említésére mindannyiunknak megindul a nyálelválasztása. Az ígéretek szerint 2010-ben már ki is elégíthetjük vágyainkat, nem csekély 68 995 amerikai dollár (jelenlegi árfolyamon kb. 16 millió Ft) ellenében – ennyibe kerül majd az első 50 exkluzív példány. Sok pénz ez? Persze, önmagában az, de ha a jövőbemutató technológiát, a zéró károsanyag-kibocsátást és a 300-as gyártási darabszámot (az első évben) is bevonjuk az egyenletbe, már nem olyan rettenetes az összeg.

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending