Csatlakozz hozzánk

Hírek

Mindennapos extremitás – Ducati Spite

Alkotói szerint a lenyűgöző kinézetű és a jól használható fogalmak megférnek egymás mellett…

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

A Ducati Spite abból a szemszögből különleges koncepció, hogy megálmodói nem csak egy puszta látványmotort vetettek “papírra”, hanem egy valóban használható gépről beszélnek. Azt azért kár lenne tagadni, hogy a stílus volt az elsődleges szempont – aki kizárólag közlekedni akar, az járjon “B125”-tel!

Igazából mindig is voltak fenntartásaim a koncepciómotorok leleményes alkotóival szemben: a legtöbb esetben nem nagyon örülnék neki, ha már holnap át kellene ülnöm a képen látható “agymenésekre”. Talán én vagyok túl konzervatív, ámbár el kell ismernem, hogy koncepciók nélkül nincs sorozatgyártás, nincs fejlődés. Érdekes volna tudni – vagy legalább sejteni -, hogy milyen lesz egy belevaló sport vagy naked gép húsz év múlva…

Ugyanakkor a koncepció képek és látványtervek sokszor rossz irányba mutatnak. Igazából nem is ez a helyes kifejezés, inkább nem mindig az az irányvonal valósul meg a jövőben, amit egy-egy koncepció megelőlegezett. Bizonyítékul elég, ha leporolunk néhány öregebb motor katalógust és megkeressük benne a jövőbe (ma már jelenbe) mutató egyedi megoldásokat, technikai csemegéket, ötleteket, dizájnokat. Persze olyan is van, ami az elképzeléseknek (többé-kevésbé) megfelelően vált valósággá: akkor még futurisztikus volt, ma meg már megszokott. Talán a Ducati Spite is ebbe a kategóriába tartozik, amire az lehet a garancia, hogy a bolognai gyártó felügyelete mellett halad a projekt. A lenyűgöző koncepciót Lorenzo André Spreafico és Simone Campestre tervezte – szerintük az “iron man-es stílus” határozza meg leginkább a vasat.


Minek nevezzelek? Streetfightere már van a Ducatinak…

A Ducati Spite azonban többre hivatott, mint egy egyszerű, szemnek kellemes látványterv. A tervezők szerint kétféle megközelítése, szellemisége lehetséges a gépnek: az első az “extrém egyszerűség” esszenciája, a második pedig a teljes kidolgozottság, illetve átgondoltság. Vagyis a felesleges alkatrészek mellőzése, de a meglévő összetevők részleteinek minél aprólékosabb kidolgozása – példaként a látványos, fekete-fehér felniket említik. A tervezők elképzelése szerint a Spite-ot – a változtatható futóműnek köszönhetően – többféle üzemmódban is lehetne használni: City, Travel és Race beállításokkal. Valódi szélsőségeket állít egymással szembe a Spite, ugyanis Lorenzóék szerint a német streetfighterekre hajazó extrém együléses bringa – City módban – egy városi maxirobogó kényelmével vetekszik: “mindennapos extremitás!” Hogy ezt egészen pontosan hogyan kívánják elérni, azt nem tudjuk, annyi azonban bizonyos, hogy a Ducati Monster alapjaira épül a koncepció, a váz ugyanis egy az egyben a 696-osé, de a blokk a tervek szerint egy 599 köbcentis vízhűtéses.


Háromféle fényezéssel és első futómű beállítással képzelték el a Spite-ot


Az említett maxirobogós tulajdonságokat nyilván a sisaktartónak is köszönheti…

Épített Hypermotard

A jelenleg kapható Ducatik között is akad egy-két extrémebb darab, vegyük például a Hypermotard-ot. Annak idején még a gondolat is extrémnek számított, hogy a bolognaiak supermoto-szerűséget dobjanak piacra. Van, akinek a dél-afrikai tervezőzseni, Pierre Terblanche vonalai sem számítanak eléggé merésznek – Michael Vis közéjük tartozik. Az ő bringája új tankot, segédvázat és kipufogórendszert növesztett – utóbbi útjának megtervezése nem volt egyszerű feladat, végül a tulajdonos megégetett jobb lába mutatta meg a helyes irányt… Öhlins villákat, BST karbon kerekeket, Rizoma lábtartókat, Beringer főfékhengert, Kellerman indexeket kapott a Hypermotyó, az abszolút egyedi arculatot a Yamaha MT-03-as első lámpálja szavatolja. A tulajdonos szerint a legnagyobb kihívás a motor keskeny és éles alakjának megtartása volt, úgy, hogy minden szükséges kellék szerepeljen a gépen. Talán sikerült…

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés

Trending