Csatlakozz hozzánk

Hírek

Milyen lesz egy moto3-mas versenygép?

2012-től jönnek a 250-es négyüteműek, de a szabályokat már most ismerjük

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Forrás: MotoGPhírek.hu

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV

Azt már mindannyian tudjuk, hogy 2012-től el kell búcsúznunk a kétütemű 125-ös zümmügőktől a GP-n ( :-(((.. a szerk.). A moto3 kategória nyilvánosságra hozott műszaki előírásai következnek.

Gyerekkoromban nem létezett olyan “földi életforma” a korosztályomban, aki nem kétütemű motorral kezdte a motorozást. Sőt, még a nagymotorosok között is ritkaság volt, hogy egy-egy négyütemű gépet tudhasson valaki magáénak. Emlékszem, amikor a balatoni nyaralásokon nyálcsorgatva néztük a kempingekben a „nyugati” turisták japán csodamotorjait. A kétütemű motorok voltak „A” motorok. Így az 500-as után a 250-es géposztály megszűnésével már csak a 125-ösök tartották életben a „zweitakt”-hagyományokat. Most úgy tűnik, végleg elbúcsúzhatunk a kétüteműektől, 2012-től moto3 lesz, punktum.

Természetesen mindig, minden a pénzről szól. Csökkenteni kell a költségeket, így teret kell engedni több csapatnak, és izgalmasabb versenyek kellenek. Ez mind igaz, a moto2 pedig a kezdeti aggodalmak ellenére beigazolta, hogy nem volt feltétlen rossz ötlet az egységesítés. Az, hogy a moto3 kategória is ezen a nyomon halad-e majd, csak két év múlva tudjuk meg, a motorok műszaki paramétereire vonatkozó előírások azonban már megszülettek.

A bennfentesek becslései szerint a motorok teljesítménye valahol 50LE körül mozog majd, amely első hallásra talán soványkának tűnik. Ha azonban mérlegeljük, hogy ez a vezetővel együtt mért 148kg-os tömeggel párosul majd, akkor nagyjából az új vasak a mostani 125-ös gépekkel elérhető köridőkre lesznek képesek – amelyekről a mendemondák sokkal több “pacit” rebesgetnek. Na, de elég a dumából, íme a szabályok:

Erőforrás:
Kizárólag 4-ütemű, dugattyús motorok engedélyezettek.
Lökettérfogat: maximum 250cm3.
Csak egyhengeres erőforrások használhatók.
Maximális furatátmérő: 81mm. Ováldugattyúk nem használhatók.
Csak szívómotorok használhatók. Turbófeltöltés vagy kompresszoros feltöltés nem használható.
Maximális motorfordulatszám: 14,000 1/min.*
Csak egy gyújtástérkép használható.*
Maximum 4 szelep alkalmazható.
Pneumatikus és/vagy hidraulikus szelepvezérlés nem engedélyezett.
A vezérlés kizárólag vezérműlánc által hajtott lehet.
Változó idejű szelepvezérlés és/vagy változó szelepemelés-rendszerek használata tilos.

Erőforrás leszállítása:
A blokk, mint egység, tartalmazza a komplett motort, a szívórendszerrel (fojtószelep, befecskendezők) és a komplett erőátvitelt.
A blokk ára nem haladhatja meg a 12.000 € értéket. Semmilyen opcionális alkatrész vagy szolgáltatás bevonásával nem léphető át ez a költséghatár.
Minden blokk-gyártó köteles biztosítani a megfelelő mennyiségű blokkot és a minimum 15 pilóta ellátásához szükséges alkatrészt, kérés esetén.
Minden blokk-gyártónak le kell adnia egy alkatrész-árlistát és szállítási határidő ajánlatot a Szervező részére, és a fenti árakat nem léphetik túl. A jóváhagyás az árak és a szállítási határidők alapján lesz eldöntve, figyelembe véve az ilyen alkatrészekre és technológiákra vonatkozó piaci normákat.
A blokkra vagy az alkatrészekre vonatkozóan időközben megvalósított fejlesztések és módosítások tekintetében, minden csapat számára egy időben kell biztosítani az azokhoz való hozzáférést, és be kell tartani a fenti árkorlátozásokat.

Levegő- és tüzelőanyagellátó rendszer:
Változó hosszúságú szívórendszer alkalmazása nem engedélyezett.
Csak egy fojtószelep használható, amelyet kizárólag mechanikusan lehet mozgatható (bowden) a pilóta által. Tilos minden egyéb mozgó alkatrész alkalmazása a szívórendszervben a szívószelep előtt (kivéve a befecskendezők). A gázkar és a fojtószelep közötti mechanikus kapcsolatot tilos bármilyen elemmel megszakítani.
Az alapjárati fordulatszám szabályzására a motorvezérlő elektronika álta vezérelt bypass-levegőrendszer használható.*
A benzin-befecskendezőket a szívószelep előtt kell elhelyezni.
Maximum 2 befecskendező és 2 befecskendezés-térkép használható.*
Az üzemanyagnyomás nem lehet magasabb 5,0 bar-nál.
A kartergáz kivételével semmilyen más levegő vagy levegő/tüzelőanyag keverék nem csatlakoztatható a szívórendszerre vagy az égéstérbe.
A tüzelőanyagnak meg kell felelnie az FIM által meghatározott “moto3” specifikációknak.

Kipufogórendszer:
Változó hosszúságú kipufogórendszer alkalmazása tilos.
A zajkibocsátás maximális értéke 115 dB/A lehet, statikus méréssel.
Mozgó alkatrészek (pl. szelepek, terelők, stb.) alkalmazása a kipufogórendszerben tilos.


Viszlát… hüpp-hüpp…

Erőátvitel:
Maximum 6 fokozatú váltó engedélyezett.
Maximum 2 áttétel-variáció engedélyezett minden fokozat esetében, a primer hajtásra szintén csak 2 áttétel-variáció engedélyezett.
A csapatoknak a szezon kezdetekor meg kell adni minden fokozatra vonatkozóan a választott áttétel-variációkat.
Elektro-mechanikus vagy elektro-hidraulikus kuplung-működtető rendszerek alkalmazása nem engedélyezett.

Gyújtás, elektronika és adatgyűjtő-rendszer:
Kizárólag a Szervező által jóváhagyott gyújtás- és befecskendezés-elektronika használható.
Az elektronika hardveres és szoftveres módosítása tilos, az csak a Szervező által leszállított állapotban használható. Az egyedüli engedélyezett módosítás a szoftverben levő változtatható beállítási paraméterek módosítása. A Műszaki Ellenőrök bármikor kérhetik a csapattól, hogy az elektronikát egy másik, standard állapotú elektronikára cseréljék ki.
A hivatalos elektronika tartalmazni fogja a fordulatszám-korlátozót.
Kirárólag a Szervező által jóváhagyott adatrögzítő-rendszerek alkalmazása engedélyezett.
* A csillaggal jelölt paraméterek a motorvezérlő elektronika által vannak vezérelve.

Váz:
A váznak prototípusnak kell lennie, a design és a szerkezeti felépítés tekintetében minden csapat szabadkezet kap, természetesen az FIM Grand Prix Műszaki Korlátozásainak keretein belül.
Minimális össztömeg (motorkerékpár+pilóta): 148kg.
A féktárcsáknak vas-ötvözetből anyagból kell készülniük.
A felfüggesztés csak konvencionális, passzív, mechanikus típusú lehet. Aktív- vagy félaktív rendszerek és/vagy bármilyen parameter tekintetében elektronikusan vezérelt vagy változtatható magasságú rendszerek alkalmazása tilos. A rugózásnak vasötvözetből készült tekercsrogós rendszerűnek kell lennie.

Kerekek és gumiabroncsok:
A keréktárcsák anyaga tekintetében kizárólag a magnézium- és aluminium-ötvözet használható.
Az egyedüli engedélyezett keréktárcsa méretek:
Elöl: 2.50” x 17”
Hátul: 3.50” x 17”
A versenyzők rendelkezésére bocsátott gumiabroncsok száma és specifikációja a Szervező által lesz meghatározva.
Csak a hivatalos beszállítótól származó gumiabroncsokat lehet majd használni.

Anyagok és szerkezeti felépítés:
A szerkezeti felépítéshez használt anyagoknak meg kell felelniük az FIM Grand Prix szabálykönyvének 2.7.10fejezetében folglataknak.
A vezérműtengelyeket, főtengelyeket, dugattyúcsapszegeket vas-ötveözetből kell készíteni.
A motorblokknak, a hengereknek és a hengerfejeknek alumínium-ötvözet öntvényből kell készülniük.
A dugattyúkat alumínium-ötvözetből kell készíteni.
A hajtókarokat, szelepeket, szeleprugókat vas- vagy titán-ötvözetből kell készíteni.

Meghatározások:
“X-ötvözet” kifejezés azt jelenti, hogy az adott alkatrész gyártásához használt ötvözet X-elemének tömegszázalékban mérve a legmeghatározóbb összetevőnek kell lennie az alkotóelemek között.

Általános szabályok:
Motorkerékpárok száma: minden csapat versenyzőnként egy motorkerékpárt bocsáthat rendelkezésre.
Blokkok száma: a szezon versenyeire maximálisan 8 darab blokk áll rendelkezésre. A felújított blokk új blokknak számít.
A csapatoknak minden versenyhétvégén az első szabadedzés napja előtti napon regisztráltatnia kell a blokkokat a Műszaki Ellenőrzésen (Gépátvétel). A regisztrált blokkokat a műszaki ellenőrök leplombálják (kivéve a vezérműfedél, erőátvitel) és a plombálás eltávolítása kizárólag a Műszaki Ellenőrök felügyelete alatt lehetséges. Kizárólag a leplombált és regisztrált blokkok használhatók a versenypályán a Grand Prix versenyek alatt. A gépátvételen bemutatott, érintetlen plombával rendelkező blokk új motornak fog számítani.

A fent leírtakon felül, minden egyéb konstrukciós kritérium, méret és specifikáció tekintetében meg kell felelni az FIM Grand Prix szabályrendszerében leírtaknak. Röviden ennyi… A fentiekből kiolvasható, hogy az FIM törekvése egyértelműen az, hogy a legkisebb GP kategóriában is a lehető legegyenlőbb feltételeket biztosítsák a csapatok számára annak érdekében, hogy a moto2-höz hasonló, izgalmas versenyeket láthasson a nagyérdemű publikum.

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending