Csatlakozz hozzánk
HYPERSPORT

Hírek

Milyen költségekkel jár egy pályamotor?

Utcai motor helyett pályagép és robogó? De milyen költségekkel jár egy pályamotor?

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Legszívesebben mi is mindenféle célra, minden stílusban tartanánk egy vasat a garázsunkban, de ezt persze nem tehetjük meg (egy teszt erejénél tovább…). Nem engedhetünk meg magunknak egy afféle kétkerekű háremet, ezért mérlegelnünk és választanunk kell, mivel járunk a legjobban. Ádám Olvasónk is válaszút előtt áll: utcai motorját egy pályavasra és egy szaladgálós robogóra cserélné – a használat költségeinek függvényében. Megkérdezte tőlünk, jó ötlet-e.

Egy olyan kérdéssel fordulnék hozzátok, ami szerintem sok olvasót érdekelne rajtam kívül. Egy ideje töprengek azon, hogy fel kéne hagyni az utcai motorozással (mint hobbi), és pályázásra kellene adni a fejem. Jelenleg egy 4 éves naked bike-ot hajtok, amivel átlag évi 5-6000 km-t teszek meg. Sajnos az utcai motorozást  veszélyesnek (baleset+trafipax), és kicsit tán unalmasnak is találom már a pályázáshoz képest. Idén kevés alkalmat leszámítva a pályára el- és visszagurulásból, valamint a pályán töltött km-ből tevődött össze az éves futásteljesítmény. Ebből arra a következtetésre jutottam, hogy lehet érdemesebb lenne jelenlegi gépemet eladni, és venni egy 250-es 4T robogót, és egy 600as pályamotort.

A kérdésem az lenne, hogy mivel járnék jobban? Ha megtartanám jelenlegi motorom, és fizetném rá évi 30 ezer biztosítást, ugyanennyi súlyadót, megvenném rá az új szett gumit minden évben stb… Vagy pedig fenntartanék egy alacsony költségű robogót és egy pályamotort? Sajnos nem tudom milyen költségekkel járna egy normális állapotú pályamotor amatőr szintű használata. Évi kb. 10 alkalommal mennék ki az Euroringre, a Hungaroringre vagy Kakucsra.

Kedves Ádám!

Nem egyszerű a kérdés. Például jómagam is eljátszottam a gondolattal a nyáron, hogy saját CBR-emet be kellene fogni pályamotornak, amivel így nyugodtabb szívvel lehetne kenni neki Kakucson, nem féltve a gyári Repsol idomokat. Csakhogy akkor – lámpák nélkül – lőttek mondjuk az “ad hoc” nyáresti motorozásoknak, vagy a haverokkal bandázós buliknak. Viszont a Te esetedben – ha jól látom – nem erről van szó, hiszen az utcai kilométereid jó részét a pályára el- és visszagurulás tette ki, ami nem igazán ez a kategória. Persze mindenkinek mást jelent a motorozás, és nincs is ezzel semmi baj, de a Te szempontodból szerintem inkább a költségek döntik el, hogy pályára felkészített motor áll-e a garázsodban.


Egy pályamotorral többet kell foglalkozni és amennyit a papírokon spórolsz, simán behozod a gyorsabban kopó alkatrészekkel

A ráfordítandó összeg elsősorban attól függ, hogy mennyire gondolod komolyan a pályázást, milyen szinten motorozol. Az “amatőr” a Te esetedben gondolom azt jelenti, hogy nem versenyekre készülsz, vért izzadva hajszolva a tizedeket, hanem szimplán jól szeretnéd érezni magad, folyamatosan javítva saját teljesítményedet. Nos, BenZso például kicsit komolyabban gondolta a témát, neki – az utcai aszfaltéhoz hasonló – Euroring egy alkalommal megevett egy garnitúra pályagumit. Viszont ezzel átlagban lehet is számolni egy pályázás alatt, ha viszonylagos biztonságban szeretnéd tudni magad a gyors motorozás közben. Persze lehet menni keményebb (utcai) gumival is, de akkor a töréskár veszélye sokkal nagyobb, és az ugye drágább is, mint egy garnitúra ragadós gumma. Ez még mindig annak a függvénye, hogy mennyire kened neki, mert egy jobbféle utcai gumi is elég lehet a lassabb csoportba, de ha már komolyabban forszírozod a tempót, akkor nem érdemes ezen spórolni. A (pálya)motorozás esetében ugye kulcskérdést jelent, hogy milyen kaucsukkarikák feszülnek a felniken.


Általában ezen dőlnek el a dolgok – anyagilag is, meg egyébként is

Mondjuk tíz pályázós alkalomra egy hatszázas minimum megesz öt garnitúra gumit, ha olyan erős közepesen megy vele az ember. Ha “Full Gáz Eddy”-t játszol, akkor bizony nincs mese, kell a tíz garnitúra, vagyis minden pályanapod gumiszereléssel fog kezdődni. A gumi után a következő fontos kopóalkatrész a fékbetét. Természetesen ez is teljesítmény, vagyis gyorsaság függvénye, de az említett középszerű tudás tekintetében körülbelül 3-4 alkalmanként kell cserélni a szettet, ha “nagypályás” vagy. Utóbbi alatt azt kell érteni, hogy a Hungaro- vagy a Pannonia-ringre jársz, a lassabb örkényi aszfalcsíkon vagy Kakucson (jóval) többet bír a berendezés. Egyébként szerintünk az EBC betétei az ár-érték arányt tekintve kiválóan megfelelnek a feladatnak, és ugye az ár különösen fontos, amikor valamit évente többször is meg kell vásárolni a motorunkba. A mai csillagászati árak mellett szintén fontos tényező lehet az üzemanyag, bár egy aktív utcai szezon nyilván sokkal többe kerül, mint néhány pályán töltött óra egy hónapban. Igazából a benzin a legkevesebb, mindenesetre a Hungaroringen számításaink szerint úgy 4-8 deci fogy körönként, természetesen ez is a jobb csukló függvényében.


A fékbetét is jóval gyorsabban elfogy a pályán töltött kilométerek alatt, mint az utcán

Számszerűsítve a pályamotorozás esszenciáját, ha gyorsan (és biztonságosan) szeretnél menni, akkor simán könnyebb lehetsz akár egyetlen alkalom után úgy 70-100.000 forinttal is. Visszafogottabb tempónál ennek a összegnek a felével, vagy a töredékével is elkaristolhatsz, de minden attól függ, hogy mennyire akarsz közel kerülni a két perchez a Hringen – hogy így fejezzük ki magunkat. A pályanapozók legjobb barátja a gumis, mert az éves költségvetésedet a gumák befolyásolják a leginkább – oly’ módon, hogy honnan szerzed be azokat. Itt nem feltétlenül a kereskedések közötti különbségekre gondolunk, hiszen léteznek megfizethetőbb alternatívák is: az egyik ilyen például, ha versenyzőktől veszel olyan gumikat, amik mondjuk egy edzést futottak, ezzekkel még egy földi halandó elég sokat elkaristolhat. Az ilyenek beszerzésében BenZso is tud Neked segíteni, írj neki a joker@tesztmotor.hu-ra, ha komolyan érdekel a dolog. Ha nem húzod neki nagyon durván, akkor ezek több alkalmat is kibírhatnak úgy, hogy közben nem is érzed magad salakmotoron.


Pályára való motorhoz valami szállítójárművet vagy utánfutót is bele kell kalkulálnod a költségekbe, hacsak nem “félszemű” lámpás (és papíros) pályagépet választasz/készítesz (és nem laksz túl messze…) – de nem ezek lesznek az “igazi” kiadások

Mint úgy minden más esetében, ezek sem lesznek olyanok, mint egy új pályagumi, ami ragad, mint a Technokol Rapid. Ennek egy további, hasznos előnye (azon kívül, hogy jóval olcsóbb), hogy könnyebben ki lehet vele tapasztalni a csúszáshatárt(…), persze ésszerű keretek között – ne gondold, hogy felteszed a szezon elején és el van intézve, mint az utcai gumáknál. Nálunk a szerkesztőség tagjai is ilyeneket használnak pályázni, mert az új luxuscikk, mint a ’70-es években a kereklámpás ezerötös Lada. Mindent összevetve így látatlanban nehéz megsaccolni, hogy jobban járnál-e anyagilag, ha utcai motorodat pályamotorra (és robogóra) cserélnéd. Elsősorban attól függ, hogy mennyire keményen ütöd majd a vasat a pályán, de azt sem tudjuk, milyen motort fogsz eladni és milyen(eket) veszel. Ha utóbbi szemponttól eltekintünk, akkor szerény számításaink szerint az “amatőr” pályázás évi tíz alkalomra kijöhet abból az összegből, amit eddig is motorozásra szántál. Ez akkor lehet igaz, ha 2-3 alkalmanként cserélgeted a használt gumikat, plusz egyszer-kétszer fékbetétet az évben, mondjuk. Mivel tartasz az utcai balesetektől, a háromlábútól vagy a kékszemű fiúktól, és mivel ezeken kívül már az izgalmakat sem találod az utcán, szerintünk jó ötlet, ha megveszed a pályaidomos 600-ast és mellé a robeszt. Reméljük tudtunk segíteni és találkozunk valamelyik pályanapon!


Az amatőr pályamotorok általában jóval olcsóbbak, mint egy azonos rendszámos típus az adott évjáratból

Ha akármilyen kérésed/kérdésed van, ami azért a motorokkal/motorozással kapcsolatos, tedd fel bátran és mi cikk formájában válaszolunk: kerdezzfelelunk@tesztmotor.hu

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending