A motorkerékpár-gumiabroncsok esetében volt régen egy mondás, ami így hangzott: „Legyen olcsó, ragadjon az útra és bírja a strapát! Ne nézd a korát, válassz egyet!” A gumiabroncsgyártás-technológia azonban igazán hosszú utat tett meg az elmúlt tíz évben és ez a régi mondás kissé már elavult. De vajon melyik része igaz a mai napokban? Ha a gumiabroncsokat olyan minőséggel ruházták fel, hogy már nagyon sokat tudnak futni hány éves az amelyik túl idős?
A válaszom ami úgysem fog tetszeni az az, hogy: attól függ.
Attól függ, hogy a gumiabroncsokat egész idő alatt hogyan tárolták, attól függ, hogy milyen a gumiabroncs összetétele, és attól függ mersz-e kockázatot vállalni egy kis árengedményért cserébe. Érted?
Akkor mennyi idős a jó gumiabroncs?

Mert lehet hogy úgy néz ki mint az új és mégis eltanyálsz miatta egy hirtelen jött lehűlés, eső, vagy a túl forró aszfalton. De miért? Ennek az az egyszerű oka, hogy minden gumiabroncs az idő múlásával elveszíti hatékonyságát és elöregszik még mielőtt bárki használta volna. A kopási felülete kiszárad, és ezt a folyamatot nem lehet visszafordítani, ergo már nem biztonságos.
A legtöbb gumiabroncs-gyártó nagy engedménnyel próbálja meg eladni az 5 évnél idősebb abroncsait, s mivel mi átlagemberek nemigen vásárolunk közvetlenül a gyártótól, így fenn áll a veszélye, hogy egy gátlástalan, vagy nem kellően tájékozott forgalmazó simán eladja neked régi-új készletét.
Hogy megvédd magad keresd meg a dátumkódot az abroncs oldalán. Ha online rendeled meg, akkor is rögtön ellenőrizd a kódot mikor megkapod az abroncsot. Mielőtt egy üzletben megvásárolod, kérdezd meg mennyi idős. ( FIGYELEM! A MEGFELELŐEN TÁROLT GUMIABRONCS MÉG NEM KUKA ÉS AKÁR 4-5 ÉVESEN IS ELADHATÓ HIVATALOSAN!)
Hogy kerüld el a bajt? Honnan tudod mennyi az annyi? A dátumkódot mindig a gumiabroncs DOT megnevezés közelében helyezik el, amely jelzi a gyártás hetét és évét. Pl ezen a képen a 4718 jelöli a 2018-as 47. heti gyártást.

Nade térjünk rá arra a részre, hogy hogyan tárold a gumiabroncsot, hogy ne tegyél benne kárt (ha új, ha régi) : Ügyelj arra, hogy ne legyen közvetlen napfénynek, szélsőséges hőmérsékletnek kitéve, ne érje semmilyen vegyi anyag, vagy annak a gőze.
Ha utcán áll a motorod amikor nem használod, akkor jóval hamarabb öregszik a gumi rajta, mintha egy árnyékos garázsban pihenne állandó hőmérséklet mellett.

Ez a gumi 2019 23. hetében készült. Kéred? Mi ilyen friss gumikkal dolgozunk a motopartsshop.hu ban.
Váljon szokásoddá, hogy minden hétvégén mielőtt elindulsz motorozni ellenőrzöd az abroncsodban a nyomást és ilyenkor át is nézed a futófelületet, esetleges sérüléseket keresve.
Ellenőrizd:
- A gumiabroncs kopását. Hogy néz ki a gumi? Szépen egyenletesen kopik vagy kimaradnak részek?
- A futófelületet. Még mindig úgy néz ki mint egy új gumi vagy már kiszáradt és szürkés? A felületen lévő „gyűrődések” –en vannak e repedések vagy törések?
- Az oldalfalát. Ha az oldalfalakon repedések vannak a gumi már túl öreg.
- Ha túl sok defektjavítás történt már az gumin, ideje lecserélni.
- Az első gumit alapból cserélni kell, nem lenne szabad defektet javítani rajta!

Ha cseréltél valaha saját kezűleg gumiabroncsot, akkor te már megtapasztaltad, hogyan ellenkezik a régi mikor lehúzod a felnikről, s ezzel ellentétben milyen rugalmasan fel lehet pattintani az újat. Ha ekkora a különbség sejtheted, milyen egy száraz régi, vagy egy lágyabb új gumival suhanni még ha ugyanazt a funkciót is végzik.
Ne a gumin próbálj spórolni, egy pár új gumi sokkal olcsóbb mint egy baleset, s az új gumikkal hidd el, sokkal élvezetesebb a motorozás!
