szijhajtas
Műhely

Miért nem terjedt el a szíjhajtás?

A láncot állítani, tisztítani és kenni kell, a kardán pedig súlyából adódóan nem használható minden típusnál. Mi a helyzet viszont a szíjjal? Miért van belőlük ilyen kevés?
Euromotor2
MotoStar

A szíjnak tehát megvannak a maga előnyei a másik erőátvitellel szemben. Nem véletlenül találunk sokkal több szíjas motort az autóknál mint láncosat. Ám nincs szivárvány eső nélkül. Itt is megvannak a hátulütők.

A legnagyobb probléma a csúszás esete. A szíj ugyanis könnyen képes megcsúszni a tárcsákon ha nem elég feszes. Ezt a problémát autóknál az úgynevezett feszítő görgőkkel küszöbölik ki, melyek nem engedik a szíjat ellazulni.

A logikus nyilván az lenne ha a két tárcsa középpontja egy magasságban lenne így a szíj ugyanolyan szögben érkezne a tárcsára. Ezzel lehetne minimalizálni a megcsúszás esélyét. Egy motor hátulja, leszámítva a hardcore choppereket, azonban csillapításra is szolgál, így folyamatosan fel-le mozog. Ebből fakadóan a két tárcsa egymástól viszonyított helyzete állandóan változik. Ezért csak olyan motorokon alkalmazható megfelelő hatékonysággal a szíjhajtás, ahol a hátsó rugóút erősen korlátozott vagy egyáltalán nem is létezik.

Comments

comments