Csatlakozz hozzánk

Hírek

Michio Arai: A kalaptól a bukósisakig

Az Arai sisakgyártó vállalat vezérigazgatója mesél a kezdetekről

Közzétéve

ekkor

michio arai m
ICON AIRFLITE MPS

A történet 1926-ban kezdődik, amikor Hirotake Arai elindította családi vállalkozását. Fia, Michio Arai immáron negyven éve áll a japán gyár mögött, még ma is motorozik, a vállalatot pedig fiának, Akihito-nak tervezi továbbadni, aki már jelenleg is kulcsszereplő.
“Apám egy kalapkészítő fia volt Tokióban, hobbija a motorozás volt. Nem motorozott sisakban, csak egy szalmakalapot viselt. Akkoriban nem voltak motoros bukósisakok. Úgy szokta mondani, ő jó (motor) sofőr. Nem hiszem, hogy az volt, de szeretett motorozni. Én is szeretem a motorokat, igazán szeretem őket. ” meséli Michio Arai.

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV
A vállalat alapítója még szalmakalapban kezdte a motorozást

A második világháború után kezdett el Hirotake Arai sisakok tervezésén dolgozni. Először építőipari és bányászati dolgozók számára tervezett fejvédőket. Az Arai alapítója mindig is próbált fejleszteni és új ötletekkel előállni, nem elégedett meg a sima kereskedéssel.
“Szükségük volt védelemre. Akkoriban még az építkezési kobak is új volt. Neki kellett megcsinálnia mindent. Az apám megélt volna már csak az építőmunkások és a bányászok számára gyártott fejvédőkből is. Ehelyett viszont ő motorkerékpárokhoz való bukósisakot kezdett el tervezni egy olyan piac számára, ami akkor még nem is létezett” MA

A családban mindenki rajong a motorokért! A képen Akihito, aki már most kulcsszereplő a vállalat működésében.

Az első motoros bukósisakot nagyjából a negyvenes években készíthette el az idősebb Arai. Vászonból és gyantából készült ugyanazon a helyen, ahol most is gyártják sisakjaikat. Az első tesztalanyok salakmotorosok voltak, akik rengeteget estek a pályán.
“Apám keveset tudott a vegyi anyagokról. Olvasott egy leírást az üvegszálról, és azt mondta, az jó lehet. Nem tudom pontosan hogyan csinálta, de elment néhány tanár után az egyetemre, ahol megtudta, hogyan kell üvegszállal dolgozni. Az volt az első üvegszálból készült héjszerkezet az országban.” MA

Hirotake Arai először parafa belsőben gondolkodott, ám rátalált a polisztirol habra, és ezzel meg is alkotta a modern bukósisak alapját. Ezalatt a világ másik felén, Californiában a Bell vállalata is megalkotta első sisakjait. Nem bizonyított, melyikük készült el előbb, ám Michio Arai biztos benne, hogy apja senkit sem másolt.
“Az apám előtt nem voltak sisakok az országban. Ő kezdte el ezt az iparágat, ami egyre nagyobb és nagyobb lett. Én már sisakok közt születtem, és mindig sisakban versenyeztem. Számomra a sisak olyan, mint a testem része. ” MA

Az évek alatt rengeteg világbajnok választotta a japán márkát, a MotoGP-ben és a SBK-ban is

Amikor a japán kormány szabványt kezdett írni a sisakokról, automatikusan az Araihoz fordultak. Hirotake hamar rájött, hogy tesztelni is kell a fejvédők keménységét, így egy fejformára helyezett sisakot egy kötél segítségével tett próbára. A törésteszt eléggé kezdetleges volt, de bemutatta mely változatok az erősebbek.
“Apám sosem kívánta versenyzéssel reklámozni a vállalatot. Nem is gondolt a márka propagálására. Amikor viszont az iparág növekedni kezdett, azt mondta talán van benne lehetőség. Akkoriban sportautókkal versenyeztem fél-profiként. Nagyon jó sofőr voltam, még az is vagyok, de tudtam sosem leszek a legjobb. Szóval egy napon úgy döntöttem, ez az én dolgom lesz (a marketing).” MA

A Forma 1-ben is óriásiak az elvárások a sisakokkal szemben, de az Arai ott is jelen van

1975-ben, amikor Michio látta, hogy a konkurensek gyorsabban növekednek, át is vette apjától az irányítást. A versenyzésben látta a jövőt, így szerződést kötött egy amerikai autóversenyzővel. “Ted Boody Jr. volt az első amerikai, aki Arai bukót viselt. 18 éves volt, amikor először találkoztam vele. Azt mondta jól illeszkedik. Aláírtuk a szerződést, és meg is nyerte első versenyét sisakunkban. Ez a Houston-i Astrodom-ban volt. Még ma is használjuk az Astro elnevezést.” MA

Az Arai sisakjai máig a természetes, tojás alakú formát követik. Természetesen a vállalat célja a profit termelése is, ám ami legalább ugyanennyire fontos számukra, az a biztonság növelése. “A legjobbat próbáljuk nyújtani minden egyes héjszerkezettel, amit csak tudunk. Ha egy új modell veszít a nyújtott védelemből, az nem innováció. Apró változtatásokat alkalmazunk folyamatosan, ez az Arai történelme.” MA

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending