Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Mi is folyamatosan tanulunk! Második nap.

Safety-Hungary 1. szint, második nap Itt a folytatás!

Közzétéve

ekkor

ICON AIRFLITE MPS

Safety-Hungary 1. szint, második nap

A második nap a sok gyakorlat és a kevés elmélet jegyében zajlott. A mai indulásunk előtt -mondhatni bemelegítésként- a középállványra emelés és a motor felemelésének különböző technikáit próbálgattuk.

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV

Hihetetlenül hangzik, de sokan nem tudják középállványra rakni saját motorjukat. Pedig nem bonyolult, mindössze a technikáját kell jól elsajátítani, és mindjárt be tudjuk fújni a láncunkat, vagy stabilan le tudjuk támasztani a motorunkat ott, ahol az oldalsztenderrel nem biztonságos.


Ha van ilyen a motorotokon, mindenképpen meg kell tanulni a használatát,
mert nagyon hasznos!

Mindössze annyit kell megjegyezni, hogy a kormány jobbra fordítása után, le kell hajtani az állványt addig, amíg mindkét lába leér a földre. Ezt még minden erőkifejtés nélkül meg lehet oldani. Majd bele kell kapaszkodni a motorba a kezeinkkel úgy, hogy azok nyújtva legyenek. Egyikkel a kormányon, a másikkal a motor hátulján, vagy a hideg kipufogón, ha van ezen az oldalon. Mindegy hogy hol, csak stabilan bele lehessen kapaszkodni! Végül a motor hátulja felé fordított térddel, combizomból fel kell nyomni a motort az állványra. Ennyi, tessék kipróbálni és használni!


A tanfolyam árába 5000 Ft-ot ad a Generali alapítványa

A következő feladat a motor felállítása egy esetleges bukás után. Esés után jól kifújjuk magunkat, majd megnézzük milyen módszerrel állhatunk neki a motor felállításának. Nem kell kapkodni, ha már úgy is a földön van a gép, nagyobb baja nem eshet, ha még egy percig úgy is marad.

1. Jobbra fordítjuk a kormányt, és a szarvánál fogva, két kézzel és nyújtott háttal felemeljük.

NYÚJTOTT HÁTTAL A SZARVÁNÁL

2. Egyik térdünket a motor tankja alá toljuk, két kézzel megfogjuk a kormányt és az oldalunk segítségével, két lábbal felnyomjuk egyenes helyzetbe.

3. Ráfekvős módszer. Egyik kéz a kormányon, másik a kapaszkodón, és fekvés az ülésen. Majd szép lassan lépdelés előre, amíg a motor fel nem áll. Ilyenkor vigyázni kell, nehogy átessünk a ló túlsó oldalára!

Nekem az első számú módszer feküdt a legjobban, de kisebb termetű vezetőknek lehet hogy egyszerűbb a másik kettőből választani. Kellőképpen bemelegedtünk a sok emelgetéstől, de a gimnasztika így sem maradhatott ki, mielőtt elkezdtük volna a helyes kanyarodási technikák elsajátítását.

Ezt is lehet háromféleképpen művelni. Utcára célszerű a középutat választani, hogy maradjon tartalékunk a vészhelyzet esetére. Akkor viszont jusson eszünkbe, hogy van még tartalékunk bőven, nehogy úgy járjunk, mint a tavalyi Mecsekből hírhedt „versenyző” társunk, aki megijedt és egyenesen rohant át a szembejövő sávba, korrigálás nélkül! Mindegyik technikánál használni kell a hátsó féket, aminek a használatával teljesen stabil marad a motor a kanyar elejétől a végéig, vagy a kigyorsítási pontig.

Lassú tempónál, kis helyen történő megfordulás esetén érdemes használni a kanyar külső íve felé kiülést, mert ilyenkor a motor kisebb helyen fordul meg, mintha a nyereg közepén ülnénk. (Supermoto és krosszversenyzők használják ezt a technikát)

A kanyar belső íve felé kiülés azért jó, mert nem kell annyira bedönteni a motort ugyanakkora sebességgel való kanyarodáshoz, mintha középen ülnénk. (Gyorsasági versenyzők használják ezt a technikát.) A legjobb ezeket a kanyarodási technikákat is úgy begyakorolni, hogy készség szinten tudjuk használni őket, ha szükségünk lesz rá.

Mivel mi utcán nem vagyunk versenyzők, ezért nekünk marad az arany középút, akarom mondani a középen ülés. Ebben mindig van tartalék, már ha tudjuk alkalmazni a másik kettőt vészhelyzet esetén.

Ezeket a technikákat lehet egy ilyen körben begyakorolni:

Először kívülről köröztünk, majd a két bójasor között, végül az ügyesebbek legbelül. (Nekem sikerült:) )

Itt már láthatóvá váltak a rutinbéli hiányosságok egy-egy vezetőnél, de mindenki azért jön ide, hogy tanuljon. Kinek ezt, kinek azt kell gyakorolni. Tanulni és kérdezni sohasem szégyen, a nagy versenyzőknek is tudnak újat mutatni még itt az 1-es szinten is.

Az első szint tananyaga az oktatótól és tőlem

A következő feladat a kocsisorok közötti araszolgatásnak a szimulációja, egy hosszú pallón.


A japán nagymesterek akár 6 percig is elidőzgetnek ezen a távon.

Ennek is van technikája, amit el kell sajátítani. Az a lényeg, hogy apró kormánymozdulatokkal és hátsó fékkel kell stabilizálni a motort és jó előre, egy stabil pontra kell tekinteni, nem pedig a motor elé.

A következő feladat a rögös út szimulációja, amit egy zártszelvényekből hegesztett létrán áthaladással végeztünk.


Ennél a feladatnál az a lényeg, hogy fel kell emelni a fenekünket az ülésből,
és testből kell kirugózni az útegyenetlenségeket.

A nap utolsó feladata a lejtőn megállás és elindulás volt, aminek lényeges a sorrendjét megjegyezni.

Sorolom!

Motor sebességben hagyása, leállító gombbal a leállítása, gyújtás kapcsoló elfordítása, kuplung kiengedése. Miután meggyőződtünk róla, hogy a motor már nem gurul el, leszállhatunk róla. A kormány balra fordítása közben, vagy után, kihajthatjuk az oldalsztendert és rátámaszthatjuk a motort.

Ez a sorrend fordítva igaz elindulás esetén.

Befejezésképpen ízelítőt kaptunk a 2-es szint feladataiból. 8-as leírása két 7 méter átmérőjű körben, szlalom 5 méteres bójatávolsággal. Ez csak 1 méterrel volt rövidebb az első szint távolságánál, de újra kellett tanulni az egészet. Sokkal pörgősebb ritmusban zajlanak az események már ezen a szinten, de minden feladat az első szinten tanultakra alapszik, ha valaki azt nem tudja készség szinten, akkor a kettesen sokat fog izzadni.

Tökéletesen sajnos nem tudom visszaadni a történteket így írásban, pedig részletesen leírtam a gyakorlatok kivitelezését. Egyedül ne próbálkozzatok a feladatokkal, csak ha már voltatok ilyen képzésen!

Mielőtt hosszabb kihagyás után motorra ültök, én javasolnám a tanfolyam elvégzését minden szinten. Rengeteget lehet belőle tanulni, amit ha kivisztek az utcára, sokkal biztonságosabban tudtok közlekedni.

A társaim a tanfolyamon így kommentálták a képzést

Balotay György, Kawasaki ER5

„Szerintem jó volt, mert sokat segít az embernek, ha egy ilyen vezetéstechnikai tanfolyamra elmegy, mert az itt tanultakat minden nap lehet használni. Már az első szint elvégzése is hasznos volt, amit a többi elvégzésével még tovább lehet fejleszteni. Én jönni fogok tovább!”

Kiss Mihály, Honda CB600F Hornet

„Nagyon jó alapnak tartom ezt a tanfolyamot arra, hogy az utcai motorozásunk biztonságosabb legyen. Én is sokat tanultam belőle.”

Tornyai István, Honda CBF250

„Én azt kaptam, amit vártam tőle. 20 éve motorozom, de nem napi rendszerességgel, hanem csak hetente, és azt a fajta bizonytalanságot csökkentette, ami eddig bennem volt a városi közlekedésben, és a kanyarodási technikám is sokat fejlődött a tanfolyam alatt.”

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending