Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Mi is folyamatosan tanulunk!

Safety-Hungary 1.szint, első nap

Közzétéve

ekkor

ICON AIRFLITE MPS

A tesztmotor.hu elég nagy hangsúlyt fektet a biztonságos motorozásra, amelynek külön menüpontot is szentelünk. Szeretnénk ha mindenki, aki motorral indult el, haza is érne a családjához. Ez nem csak a mi törekvésünk, hanem az Európai Unióé is, hiszen a tervek szerint rövid időn belül a felére kell csökkenteni a halálos balesetek számát. Kell, mert ha nem sikerül, akkor csak 125 köbcentis motorokat lehet majd kapni a kereskedésekben. Tehát ez nem csak a mi érdekünk, hanem mindenkié, aki motoros biciklire ül. Ehhez viszont képzésekre van szükség, még a gyakorlott motorosaknak is!

Ezzel a balesetmegelőzési céllal jött létre a Safety-Hungary, a Honda Hungary szárnyai alatt, a Generali biztosítóval karöltve, akik 5000 Ft-ot adnak minden egyes tanfolyam árába. Így a három lelkes oktatótól, 35000 Ft-ért tanulhatunk 40000 Ft helyett. A mi tanárunk Szabó Ákos volt, de ott van Zolnai Zoltán és Pétervári Mátyás is.
Ők hárman elvégezték az oktatói tanfolyamot és folyamatosan képzik magukat. Ezt az Isztambulban és Szingapúrban megszerzett tudást adják át nekünk, halandóknak.


Dénes már elvégezte a tanfolyamot tavasszal, amiről itt olvashattok, de most én részletesebben szeretném megosztani veletek a tapasztalataimat. Az előre elárulhatom, hogy nem bántam meg, hogy 2 napot erre szántam az életemből.

A tanfolyamhoz kapcsolódó tananyag első pontja a védőfelszerelések használata. A legfontosabb üzenet, hogy mindig az adott útszakasznak megfelelő védőfelszerelés lapuljon a ruha alatt! A felső ruházatot annak megfelelően kell kiválasztani, hogy milyen úton közlekedünk éppen aznap a legtöbbet. Ha sok az aszfalt, akkor jobb ha bőrruha van rajtunk, míg ha lassabban és inkább földes úton járunk, akkor elég lehet a textil cucc is. Bukósisakot és ha lehet még egy gerincvédőt is mindig viseljünk a térd és könyökvédő mellett a ruha alatt. Ha bőrruhánk van, akkor ezek úgyis benne vannak, de ha nincs, akkor rakni kell bele, mert ezek nélkül nem érdemes elindulni motorozni!

MPS Turismo
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV

Szabó Ákos, aki egyébként profi stunt-os, azaz motoros mutatványos.

Én már csak tudom, gyerekkoromban rengeteget estem Simsonnal, MZ-vel, különböző robogókkal és a bőr ,ami lekopott rólam, az elég fájdalmas volt, amíg meggyógyult. Most már csak a jó minőségű ruhákban bízom, ezért is használom a DAINESE termékeket, szinte mindig. Erről még később olvashattok itt nálunk, hogy mit hová érdemes felvenni.

“Mindegy hányat mutatok, a bukósisak a legfontosabb védelmi eszköz.
Figyeljetek, hogy legyen mindig becsatolva!”

– Ha felöltöztünk és már azt hinnénk, hogy motorozásra készen állunk, akkor azért még elindulás előtt minden esetben ellenőrizni kell a benzin, olaj és a fékfolyadékszintet is, majd a gumik állapotát és légnyomását, ami az egyik legfontosabb tényező a motor irányíthatóságában. Ennek a folyamatos ellenőrzésére már leteszteltük a TYREDOG nevezetű kis kütyüt, amiről itt olvashattok.

– Ha lánchajtású a motorunk, akkor azt is ellenőrizni kell! Ha fényes, akkor megállás után, amíg meleg a lánc, be kell fújni láncspray-vel. No nem azért, hogy ez jobb illatot adjon neki, hanem azért, hogy az élettartamát a lehetőséghez képest a legjobban meghosszabbítsuk.

Láncfeszesség ellenőrzés. De ez csak az egyik kötelezően ellenőrizendő feladatunk elindulás előtt.

– Még mindig elindulás előtt vagyunk. A helyes üléspozíció megtalálása is fontos a kényelmes motorzáshoz. Ezt úgy találhatjuk meg a legkönnyebben, ha felállunk a motoron és megfogjuk a kormányt, majd leülünk. Ekkor ahová érkezik a fenekünk, az a jó üléspozíció.

A helyes üléspozíció legkönnyebb megtalálása így kezdődik.

– Fontos megemlíteni még a fejtartást, ami az úthoz képest minél merőlegesebben jó.

“Valahogy így.”

– A fék és a kupplungkar kezelése az utcai motoroknál akkor a legjobb, ha négy újjal húzzuk őket, mert ezeken a motorokon található fékrendszerek erre vannak kifejlesztve. Ha véletlenül túlterheljük a féket, akkor a gumifékcsöves fékrendszer fékkarja könnyen bejöhet a gázkarig. Ha ott marad két újjunk, akkor nem tudjuk rendesen behúzni a fékkart, ezért nem tudunk megfelelő fékhatást elérni.

A szabály egyszerű: a markolat és a kar között ne legyen ujj.

– A lábtartásra is oda kell figyelni! Nem “tapsifülesben”, hanem szorosan a váz mellett kell tartani, nehogy leakadjon a lábfejünk egy kanyarban.

Ne lógassuk a lábunk, még ha szomorúak vagyunk, akkor se. Ha baj történik, a lábfejünk látja kárát.

Ha ezekkel tisztában vagyunk, akkor elkezdhetjük a motor bemelegítését, amivel egyidőben egy kis gimnasztikával magunkat is bemelegíthetjük. Ezután a kis elméleti oktatás után a gyakorlati képzésé volt a főszerep. Megmondom őszintén, hogy én is rutinból ülök már fel naponta a motorra, de egy kis tudás felelevenítés nekem is jót tett.

Végre elindultunk, pedig az elméleti oktatás max. egy órát vett igénybe az életünkből.

– Egyenes szlalommal kezdtünk.
Az első szinten 6 méterre vannak egymástól a bóják. A nap végére úgy eltaláltam ennek a ritmusát, hogy nagyon élveztem ezt a szlalomozást.

A bukócső alá még azért beférne az ujjam, de valahogy így kell fordulni.


– A következő feladat az eltolt szlalom volt, aminek a helyes műveléséhez rengeteget kellett gyakorolni.
Főleg a helyes nézőpont kiválasztása után sikerült elvégezni rendesen a feladatot. Ez azt jelenti, hogyha az előttünk lévő bóját nézzük, akkor biztos, hogy azt fogjuk eltalálni, ha pedig az út széli fát, akkor pedig azt. Mindig jó előre kell nézni! Ez működik a gyakorlatban utcán és versenypályán is. Nagyon fontos!

Az ebédszünet után a fékezés helyes begyakorlása volt műsoron.
Először hátsó fékkel, majd elsővel és végül mindkettővel egyszerre adtuk elő a mutatványt. Ha minden jól sikerült, 4 méter alatt állt meg a CBF500-as Honda 40 km/h-s sebességről. 77-ről ez a fékút már 16 méterre nőtt!!! A fékút hatványozódik a sebesség növelésével, ezt ne felejtsétek el! Utcán nagyon fontos a sebesség helyes megválasztása.

A nap utolsó feladata a hirtelen kikerülés volt, amit a kormány magunktól eltolásával lehet a leggyorsabban kivitelezni. Ezt érdemes utcán is gyakorolni, sokkal könnyebb befordítani a motort a kanyarokba ezzel a módszerrel. Én már régóta tudatosan alkalmazom ezt a módszert az utcai közlekedésnél. Érdemes mindenkinek rászokni az oktatók szerint is.

Pár napon belül a második nap eseményeivel folytatjuk….!

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending