Jó, nem kizárt, hogy valaki megússza a komplett motoros karrierjét úgy, hogy nem esik el és nem történik komoly baleset sem a közelében, de jobb felkészültnek lenni. Gondolj bele, milyen szar érzés lehet, hogy te érkelez meg elsőként egy baleset helyszínére, vagy még rosszabb esetben pont előtted történik, te pedig nem tudsz mit csinálni, nem tudsz segíteni, csak toporogsz ott tétlenül. Valami rémlik, hogy a bukót nem szabad levenni az emberről, de körülbelül itt ki is fújt a tudásod.

Ugyanígy érzett egy amerikai motoros kolléga is, ezért ellátogatott egy direkt ilyen esetekre felkészítő képzésre is, ahol a megfelelő szakemberek a megfelelő tudást megfelelő formában mutatták be. Nem volt rest, megosztotta a fontosabb pontokat, amit mi sem tartunk meg magunknak:

- Baleset esetén a legelső és legfontosabb teendő a további balesetek, sérülések megakadályozása. Ez annyit tesz, hogy valaki, vagy valakik mindkét irányba jelzik az arra jövőknek a veszélyt, ezzel is biztosítva a helyszínt.
- Aztán érdemes arra is figyelni, hogy a segítség kiérkezésééig lehetőleg senki se érjen a sérült motoroshoz, vagy annak sérüléseihez megfelelő felkészültség, vagy szakértelem nélkül, hacsak a sérült nem egyezik bele (amennyiben persze magánál van).
- Ezt követően megpróbálhatod gyorsan felmérni, hogy miként történt a baleset. Erősen eltérő veszélyei vannak egy frontális ütközésnek, meg mondjuk egy low-side csúszásnak. Hívd gyorsan a 112-őt, vagy egyenesen a mentőket és jelentsd a balesetet. Tudj épkézláb választ adni a diszpécsernek a baleset körülményeiről, a sérültek számáról, állapotukról és persze add meg a pontos helyzeted is. Ha nem lenne térerő, akkor jelölj ki valakit, aki addig megy, amíg nem tud telefonálni egyet, vagy keressen egyből egy vonalas telefont valahol.
- Csak mindezek megtétele után kezdj el foglalkozni a sérülttel. Persze ha többen is megálltak segíteni, akkor ki lehet osztani nekik a feladatokat és korábban nekiláthatsz az ellátásnak, míg mások a forgalommal foglalkoznak vagy telefonálnak, ezzel is időt spórolva.
A fontossági sorrend viszont változatlan: további balesetek megelőzése, segélyhívás indítása és információ biztosítása a mentőknek. Ha ez mind megvolt, elkezdhetsz a sérülttel foglalkozni.
Az ugye világos, hogy egyetlen esetet leszámítva, szigorúan tilos eltávolítani a motorosról a bukósisakot az esetleges gerincsérülések miatt?
Ez az egy eset pedig csak akkor áll fenn, ha a sérült nem lélegzik. Amennyiben magánál van, ne engedd mozogni, nehogy nagyobb kárt tegyen magában. Ha viszont meggyőződtél róla, hogy nem lélegzik, akkor le kell venni azt a sisakot, lehetőleg valaki segítségével, óvatosan.
Erre külön technika van, illetve a modern sisakok el vannak látva egyértelmű, általában piros jelzésű fülekkel, amik nem csak megkönnyítik, de jóval biztonságosabbá is teszik az arcpárnák kivételét.

Légút biztosítása stb. mind része az elsősegély oktatásnak a jogsi megszerzése során, így azt mindenkinek tudnia kell.
A tengerentúlon tehát ezek a legfontosabbak egy baleset során, de ugyanúgy itthon is alkalmazhatóak az olvasottak. Még így is csak nagyon felületesen foglalkoztunk a témával, a legjobb az lenne, ha sokkal de sokkal komolyabban vennék a jogosítvány megszerzéséhez kötelező egészségügyi vizsgát, illetve ha az amerikai példa mintájára, itthon is lenne széles körben ismert és elfogadott profi képzés és felkészítés ilyen esetekre.
A képeket köszönöm a http://www.elsosegely-tanfolyam.hu/ -nak.
Hufeisen
2019.02.22. at 08:20
Az amerikás jutubvideókon először mindig a motorhoz mennek, s lekapcsolják a gyújtást. Fura, h erről nem volt szó a cikkben…