Ti írtátok

Méregerős zöld brutalitás: ZX-10R 2011

Egy olvasónk bemutató jellegű írása a japánok új csodafegyveréről
Euromotor2
MotoStar

Szöveg: Brutus

Az új, 2011-es Kawasaki ZX-10R: ABS, kipörgésgátló, 210 lóerő – a zöld „Tízes“ a legradikálisabb fejlesztés a modell 2004-es piaci bevezetése óta.

Váratlan bombaként robbant a hír: 200 lóerő – Ram Air-rel 210. A Kawasaki tehát felvette a  kesztyűt, melyet a BMW az S1000 RR-rel dobott oda a japán gyártók elé. Bár a modellfrissitésre már az előző évben sor kellett volna hogy kerüljön, azonban több gyártóval egyetemben halasztottak egy évet a gazdasági világválság következtében, ami talán nem is baj, hiszen lehet, hogy semmi értelme két évente új motort kihozni, ami  éppen csak egy hajszállal jobb a másiknál.

Így történt ez Kawasakiéknál is, így 2010-re csak új színek, átdolgozott kipufogó és elektronika lépett színre. De ekkor már sejteni lehetett, hogy valami nagyon forradalmit fejleszt a japán gyàr. Új motor, új váz, új futómű és már a kezdetektől ABS és kipörgésgátló is benne van a csomagban, nem csak mint lehetséges opció. Annak érdekében, hogy a motor ilyen hihetetlen erő leadására legyen képes, teljesen új blokkot építettek. Három programot állíthatunk be a motoron, hogy az utcán is uralható legyen ez a brutális fenevad. Van a “teljes” mód, ez mindent elmond magárol, nem szolgàl magyarázatra. A “középállásban” a teljes fordulatszámskála alsó felében körülbelül 40%-kal vették vissza a teljesítményt, azonban ha tovább pörgetjük a motort, kinyitnak a pillangószelepek és a motor teljes erővel tör előre.


Tradicionális “kawazöldben” és “full feketében” is tetszetős az újdonság

Ebben az esetben tehát ugyanúgy rendelkezésünkre áll a teljes 200 lóerő, amennyiben a fordulatszámmérő mutatója átlépi a skála képzeletbeli felezővonalát. Ez a mód tökéletes utcai közlekedésre vagy kétszemélyes használatra, mivel a teljesítmény sokkal finomabban érkezik, ami az utcán komoly előnyt jelent. Az alsó szintre állítva a gyújtástérkép kapcsolóját, a teljes teljesítmény 60%-a  àll a rendelkezésünkre, amely a teljes fordulatszámskálán le van szabályozva. Ez esős vagy hideg időben jöhet jól, amikor nyugodtabban húzhatjuk a gàzt, tudjuk, hogy a fordulatszám emelkedésével konstans erőnövekedést kapunk, nem érkezik a középső módban tapasztalható “lórugás-effektus”.

2011 Kawasaki ZX-10R gyári videó

Hogy a Kawasaki megüsse a BMW superbike szintjét, szüksége volt a motornak egy ABS-re, akárcsak egy kikapcsolható kipörgésgátlóra. A blokkolásgátló rendszer vezérlőegysége a súlypont kedvező elosztása érdekében a bal oldali henger hátsó felére került. A Kawasaki nem kísérletezett saját fejlesztéssel, a Bosch-t bízták meg az ABS elkészítésével, akik megalkották a létező legkisebb és legkönnyebb rendszert. Az ABS-es verzió mindössze három kilogrammal nehezebb, mint a hagyományos fékrendszerrel rendelkező modell, amely csak 198 kilogrammot nyom. A futóműben is történtek változások, hogy ki lehessen használni a  Kawasaki védjegyének számító brutális teljesítményt. Ahogy eddig is, szériában Öhlins kormánylengés-csillapítóval érkezik a vas, a hátsó rugóstag pedig vízszintesen kapcsolódik a lengőkarhoz.


A fordulatszámmérő színes rovátkákat “futtat”, az Öhlins kormánygátló továbbra is a szériafelszereltség része

A friss zöldség áráról még nem tudni semmi biztosat, de valószínűleg legfőbb rivàlisuk, a BMW S1000RR árával azonos magasságokban, nagyjából 15.500 (4 millió forint felett) eurós áron kínálja majd motorját a Kawasaki, az ABS felára várhatóan 1000 Euro. A radikálisan új Kawasaki ZX-10R-nek papíron sikerült  letaszítani az aktuális ezres királyt, a BMWS1000RR-t a szupersport kategória trónjáról. Azt, hogy ez a való világban és a legfőképp a versenypályán is sikerül-e majd neki, az első összehasonlitó tesztek árulják majd el. Vajon hosszú évek próbálkozásai után most (jövőre) végre feljut a csúcsra a zöld Tízes?

Technikai adatok:
Motor: folyadékhűtésű, 4 ütemű, 4 szelepes, 4 hengeres soros motor, DOHC,
Hengerűrtartalom: 998 cm3
Furat x löket: 76 x 55 mm
Sűrítési arány: 13:1
Max. teljesítmény: 210 LE (154 KW) 13000/min-nál
Max. forgatónyomaték: 114 Nm 11500/min-nál
Üzemanyag-ellátás: Keihin üzemanyagbefecskendezés 47mm-es torokátmérővel
Olajozás: nedves karteres
Váltó: 6 fokozatú
Kuplung: mechanikusan működtetett, olajfürdős, többtárcsás
Primer hajtás: fogaskerekekkel
Szekunder hajtás: O-gyűrűs lánc
Váz, felfüggesztés
Váz: alumínium hídváz
Futómű elöl: fordított teleszkópvilla, 43 mm-es belsőcső-átmérővel
Állíthatóság: teljesen állítható
Futómű hátul: alumínium lengővilla, központi rugóstag
Állíthatóság: teljesen állítható
Rugóút elöl / hátul: 120/125 mm
Villaszög / utánfutás: 64,5°/110 mm
Tengelytáv: 1425 mm
Fék elöl: 310 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús féknyereg
Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg
Gumi elöl: 120/70 ZR 17
Gumi hátul: 190/55 ZR 17
Méretek és tömeg
Hossz: 2075 mm
Szélesség: 715 mm
Magasság: 1115 mm
Ülésmagasság: 813 mm
Szabadmagasság: 135 mm
Tanktérfogat: 17 l (Tartalék: 4 l)
Száraz tömeg: 178 kg
Menetkész tömeg: 201 kg

Comments

comments