Csatlakozz hozzánk

Blog

Meg lehet szokni a sportmotort?

Egyik olvasónk kérdezett, mi pedig örömmel válaszolunk neki. Sokszor tesszük ezt, mindig csak magánban, de úgy döntöttünk, a jövőben közzé tesszük a válaszainkat, hátha egy csapásra másnak is tudunk segíteni vele.

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Egyik olvasónk e-mailen kérdezett, mi pedig örömmel válaszolunk neki. Sokszor tesszük ezt, eddig mindig csak magánban. Most viszont úgy döntöttünk, a jövőben közzé tesszük válaszainkat, hátha egy csapásra másnak is tudunk segíteni vele.

Ezúton is mindenkit biztatnánk arra, hogy ha van kérdésetek a motoros világból, legyen az vezetéstechnikával, motorválasztással, ruházattal vagy bármi mással kapcsolatos, akkor írjatok nekünk a kerdezzfelelunk@tesztmotor.hu címre.

Kérdést beküldte: N. Roland

Sziasztok!

Aprilia Tuaregről (50 ccm) váltanék sportosabb motorra. A Honda CBR 125-öt (2005-2006) és a Kawasaki ZXR 250-et (1994) néztem, eddig inkább a második a befutó. A Honda nekem kicsit kicsinek tűnt, a teljesítményről is rosszakat olvastam, bár sajnos nem tudtam kipróbálni, amikor megnéztem. A Kawasaki tetszett, de a próbakörön éreztem, hogy van mit tanulnom erről a típusú motorról, kezelhetőségéről. Először ültem sportmotoron, nem vagyok tapasztalt motoros, és éreztem, hogy ezzel jóval nehezebb bánni, mint a kezes endurómmal. Alapvetően nem volt kényelmetlen, de nagyon fel kellett húzni a lábaimat, és a váltás sem volt elsőre olyan egyszerű. Megszokható ez idővel? Változik majd az érzés, vagy lehet, hogy nem passzolnak hozzám a sportmotorok? Bizonytalan vagyok, mert sokan vesznek sportmotort a kényelmetlenségi hírének ellenére. A lábam kicsit fájt tőle, a karjaim nem. Álmom ez a kategória, de félek, hogy pár hónap múltán eladom, mert nem tudom megszokni.


A Honda CBR125-öt belépő sportmotorként tartjuk számon, ettől függetlenül messze van a versenyek világától. Üléspozíciója inkább utcai, mint sportosan hasalós.

Még egy Yamaha Zealt gondoltam most megnézni (1991-est), az még belefér talán kompromisszumként. Egyébként a motoron (Kawasaki) voltak repedések több helyen az idomon, látszott, hogy már buktak vele, az első teleszkópon szimering csere is volt. Alapvetően jó állapotban volt, a gumik újak voltak, a srác nem panaszkodott, de furcsa, hogy 2 hónapja vette és el is adja. Azt mondta, hogy nincs pénze rá és nem is fog most másikat venni. Lehet, hogy tényleg így van, de nem elhanyagolható momentum. A kísérőm úgy érezte, hogy szerinte többet kéne egy ilyen motornak leadnia teljesítményben. Nem tudom, hogy ez csak azért volt-e, mert neki egy Suzuki DL 650-ese van, és máson nem is ült. Valamiféle súrlódási hangot is hallott, amikor a motorhoz közel hajolt. Lehetett ez csak motorzaj?

Előre is köszönöm a válaszokat!

Üdv: Roland

Válaszol: Molnár Dénes (DennyM)

Kedves Roland!

Nem vagy egyedül a kérdéseddel. Sokunkkal előfordul, hogy az álmainkban megjelent kategória a gyakorlatban kicsit másként fest, mint amilyet elképzeltünk. Ez adódhat abból, hogy még ismeretlen az új üléspozíció, szokatlanok a motor dimenziói, főleg ha egy teljesen más fajta gépről ülünk át, de persze megeshet az is, amitől te is félsz, hogy a szívünk és az agyunk teljesen mást mond. A kettő között dönteni pedig nehéz.


Ennyire jó állapotú ZXR 250-et nagyon nehéz találni. Attól, hogy kicsit karcos, kicsit kopott, még nagyon jó bringa lehet. Vigyázzunk, hogy a fő alkatérszek hibátlanok, a kopó-fogyó dolgok pedig jó állapotúak legyenek. A többi csak a szemnek fontos.

Két dolgot tudok javasolni. Erősítsd meg a szíved választását azzal, hogy eltöltesz még egy kis időt a Kawán, vagy a CBR-en. Tudd, hogy azokhoz a dolgokhoz, amiket írtál, idővel hozzá lehet szokni. Megedződik az ember dereka, megerősödik a csuklója, és rövid távon hozzászoknak a lábak a váltó és a fékpedál biztonságos kezeléséhez, fel sem tűnik, hogy mennyire be van hajlítva. Nem is ez a kérdés, hanem az, hogy ezt a támadó, sportos, tipikusan fekvősebb üléspozíciót maradéktalanul a magadénak tudod-e érezni hosszú távon is. Ebből a szempontból a ZXR pont egy sportosabb fajta, a CBR125 viszont egyáltalán nem. Azon legfeljebb a kis mérettől, nem pedig a versenymotor szerű kormány-ülés-lábtartó hármastól feszenghetsz.

Ha nem tudod az előbbire a választ, akkor jön a másik javaslatom, miszerint próbálj ki egy olyan típust is, ami még sportos, de már kellően kényelmes. Lehet sokkal jobban fogod érezni magad egy ilyen motoron. Tipikusan ilyenek a naked motorok, éppen ezért nagyon örülök, hogy írtad a Yamaha Zeal-t, mindenképp próbáld ki!


A soros négy hengeres Yamaha Zealt kevesen ismerik, pedig illene. Pörgős, mérges kis blokkja, nagy motorra hajazó külseje nagyon vonzóvá teszi ezta kis gépet. A sportostól azért messze van, hiszen a kormány elég magasan helyezkedik el, és a futóművet sem kanyarvadászatra tervezték, de nagyon-nagyon jó választás a mindennapokra!

A Kawasaki hibáihoz annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy egy 17 éves motortól nem lehet tökéletes, megbontatlan, karc/törés mentes állapotot elvárni, vagy ha igen, akkor drágán. Egy ilyen idős gépnél nem lehet mást tenni, mint törekedni a lehető legjobb állapotra. Adok egy kis mankót hozzá.

  • Legyen rendben a fékrendszer, azaz az első fék és a hátsó fék is nyújtson megfelelő teljesítményt. Nem az eredeti, gyárira gondolok, hanem arra, amivel biztonságosan meg lehet állni. A féken sokat lehet javítani egy kis odafigyeléssel.
  • A váz és a futómű használt lehet, de hajlott, sérült nem. Ez fontos!
  • A motorblokkba nem látunk bele, ez nehéz ügy. Lehetőleg ne csörögjön, ne zörögjön, vegye jól a gázreakciókat, az alapjárat stabilnak kell lennie, a kuplung oldjon rendesen. A hangolás nem biztos, hogy tökéletes, de azon lehet javítani (karburátor szinkron, fúvókaszett állítás). A kisebb nyomaték lukakkal, vagy a kipufogó visszadurrogásával nem kell komolyabb foglalkozni, persze jó, ha nincsenek.
  • A kereket át kell komolyan vizsgálni, ne legyen megütve, sérülve a felni. Drága mulatság cserélni.
  • Az se baj, ha a tank ép, mert drága szépen javítani, amúgy egyetlen lényeg van: ne legyen lukas.
  • A kormány lehetőleg ne legyen ferde, bár ezt viszonylag egyszerű cserélni. A műszeregység, és az elektronika viszont legyen ép. Egy-két alkatrész elég drága tud lenni, a másik meg, hogy az elektronikai hibákat a legnagyobb bosszúság megtalálnia egy szerelőnek. És ez rosszabb esetben majd a munkadíjon is fog látszani.
  • Az egyenesfutás, a rugók állapota, a blokk járása mind menet közben derül ki. Természetesen az az ideális, ha minden rendben van.
  • A gumik, fékbetétek, féktárcsák, a lánckerekek és a lánc minél jobb állapotban vannak, annál jobb. Ugyanis akkor még messze van a csere, és a pénzköltés.

Az előbbiekre kell odafigyelni. Az idomsérülések esztétikai hibák, és jó indok alkudozni, de önmagában nem ellenérv a motor ellen. A bukás nyomai árulkodóak, utána kell járni, hogy milyen komolyabb sérüléssel járhatott a baleset. Lehet csak az idom, vagy mondjuk a lábtartók, kormány sérült. Ezeket lehet már ki is cserélték, vagy ha nem, könnyen javíthatóak, és jó eséllyel nincs komolyabban befolyással a motorra. A teleszkóp szimeringek valószínűleg nem is csak egyszer, ennyi idősen (és szerviztől függően) talán már évenként voltak cserélve. A friss csere nem baj, sőt! A gyanított gyengébb teljesítményről és a motorzajról szervizben tudnának komolyabb véleményt mondani. Egyébként nem kell nagyon nagy csodát várni (DL650-es szemmel) a Kawa 250-esétől, az lenne a jó, ha mással is kipróbáltatnád. A motorzaj se biztos, hogy motorzaj, sokszor egy lazább idomcsavar, vagy valami hasonló rezgése is bezavarhat a képbe.

Remélem tudtam segíteni. A hozzászólásokban folytathatjuk a témát.

Motoros üdvözlettel:

Molnár Dénes
motoros szakújságíró

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending