Vezetéstechnika

Még egy fekete hétvége

Rossz hírek a híradóban. Két motoros frontálisan ütközött, az egyikük számára végzetes volt a találkozás
Euromotor2
MotoStar

Rossz hírek a híradóban. Két motoros frontálisan ütközött, az egyikük számára végzetes volt a találkozás

Egy hete pont azért ragadtam virtuális tollat, mert két motoros halálesetről is beszámoltak a híradóban. Az egyik, a pécsi krosszbaleset nagyon szomorú eset, hiszen hiába volt beöltözve a vezető, hiába tett meg mindent a biztonságért, mégis ott maradt. Egyszerűen rosszul esett, és eltört a gerince. Nem lehet erre mást mondani, sajnos – ha hál’ Isten ritkán is, de – benne van a pakliban. Ezért nagyon fontos betartani a sportban is az aranyszabályt, hogy mindig csak annyit vállaljunk be, amiben teljesen biztosak vagyunk. A túlvállalásból sokszor komoly baj történhet, bár ebben az esetben lehet még csak erről sincs szó. A másik eset is elszomorító, de talán még jobban a körülmények, mint a kimenetel miatt. Sisak és védőfelszerelés nélkül, ráadásul saját hibából történt a baj.

A most vasárnapi híradóban újabb motoros balesetről számoltak be. Tiszakécskén két krosszmotor frontálisan ütközött, az egyik vezetője súlyosan sérült, a másik viszont meghalt. Több tényező, több nagyon buta tényező is közrejátszott ebben, olyan alapvető meggondolatlanságok, amiket egy motoros nem követhet el. Az egyik a motor műszaki állapota. Most nem akarok kitérni, hogy pontosan miket kell ellenőrizni indulás előtt (erről majd fogok külön írni), de az egy iszonyatosan nagy ordas hiba, ha nincs világítás. Márpedig az egyik motoron (pont amelyiknek a vezetője a helyszínen életét vesztette) nem volt lámpa, pedig már sötét volt.

Ha ez nem lenne elég, a fiatal, 17 éves srác a földút bal oldalán közlekedett. Így lehet az, hogy a szemből érkező 25 éves férfi frontálisan telibeverte, hiszen nem láthatta, de nem is számíthatott rá. Egyébként mindkét kétkerekű átépített MZ volt, a híradóban láttottak alapján elég kis költségvetésűek. Ezért következtetek arra, hogy védőfelszerelésben se nagyon dúskálhattak a motorosok. Ezt nem mutatták, így ebben nem lehetünk biztosak, de a bukósisakokról láthattunk képet. Az egyiket, ami dinnyéhez hasonlóan nyílt ketté, és amelyik a halott fiú fején volt, legalább 20 évesre tippelem. A kor egy dolog, de talán az még a maga idejében sem számított komoly védelmi eszköznek. Rendőr ellen is teljességgel feleslegen vitte magával viselője, mivel egyik motor sem volt forgalomba helyezve, nem a sisak miatt büntettek volna. Újra írom, 10-20ezer Ft között is lehet már olyan bukósisakot kapni, ami talán most is életet menthetett volna. A motorozás nem csupán benzinköltségből áll, ezt mindenkinek tudomásul kellene vennie!

Nyílván nem kell magyarázni az okokat a balesettel kapcsolatban, de a miértekről annál többet lehetne beszélni. Soha sem fogom az ilyet megérteni. Fogvédő nélküli bokszhoz, vagy pólóban, rövidnadrágban játszott amerikai focihoz tudnám az ilyet hasonlítani, de lehet jobb példa rá a kötél nélküli bungee jumping. Az ilyen magatartás ön- és közveszélyes. Tanulságként tehát nem is szeretnék mást írni, csupán annyit, hogy felelősségérzet nélkül senki ne üljön motorra! Se modern gépre, se MZ-re, se robogóra! Műszaki állapot, saját magunk állapota, védőfelszerelések, alapvető vezetéstechnikai felkészültség és felelősség tudat. Ezek elengedhetetlenek a motorozáshoz.

Comments

comments