Csatlakozz hozzánk

Műhely

Mechanikus vs hidraulikus kuplung

Ha már beköszöntött végre a motoros idő, foglalkozzunk kicsit a dolgok technikai részével is, a mai téma nem más, mint a kuplung! Mechanikus vagy hidraulikus kuplung a jobb?

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Az öreg rókáknak nem nagyon fogunk tudni új infókkal szolgálni, de az új motorosok illetve a technika iránt érdeklődők egész nyugodtan olvassanak tovább.

Ezzel gyakrabban lehet találkozni

Ha az alapoktól indulunk, a kuplungot kétféle működési elv szerint lehet csoportosítani: mechanikus vagy hidraulikus.

A mechanikus megoldásban a kuplungkarral közvetlenül működtetjük a kuplungot egy bowden segítségével, míg a hidraulikus verzióban a fékekhez hasonlóan folyadék, illetve a tengelykapcsoló munkahenger segítségével szakítjuk meg a hajtást. Ha ugyanaz a cél, mégis miért választanak bizonyos gyártók különböző megoldásokat? Mindkettőnek megvannak a maga előnyei illetve hátrányai, kezdjük a gyakrabban előforduló mechanikus Kuplunggal.

Ezt azért egyszerűbb cserélni

Hogy miért elterjedtebb ez a megoldás? Mert olcsóbb, könnyebb és egyszerűbb hidraulikus párjához képest. Ez pedig nem elhanyagolható szempont, sem a gyártó, sem a tulajdonos szempontjából sem. Viszont karbantartás szempontjából, a bowdent nem érdemes teljesen elhanyagolni. Illik a kuplung lamellák kopásához igazítani a kart: se a túl kevés se a túl sok mozgás nem egészséges. A bowdent magát érdemes időnként ellenőrizni és kenőolajjal néha becseppenteni, nekem például pont a Hungaroringen szakadt el, ami azért elég kellemetlen élmény volt.

A hidraulikus kuplungnál ettől nem kell tartani, az olaj segítségével ugyanis olyan okos, hogy amíg van elég mennyiség belőle a rendszerben, mindig ugyanaz marad a fogáspont, egészen a kuplung tárcsa haláláig. Éppen ezért működtetésük is egyszerűbb és finomabb művelet. Elsőre mennyivel szimpatikusabb ez a megoldás ugye? Azért egy minimális karbantartás itt is erősen javasolt: mivel zárt, olajos rendszerről beszélünk, érdemes ránézni a tömítésekre, illetve mindenképpen előnyös, ha kétévente kicseréljük a folyadékot benne.

Mi van akkor, ha mechanikus kuplunggal szerelt a motorod, de te mindenáron hidrósat szeretnél?

Semmi gond, a Magura kitalálta a Hymec nevű átalakító cuccot, ami már készen, motorra szabva érkezik a megrendelőhöz, ráadásul légtelenítve, és ásványi olajjal feltöltve, szóval annak a cseréjével sem kell bajlódni.

Ő lenne a Hymec

Ti melyik megoldást pártoljátok inkább?

MentésMentés

Comments

comments

Hirdetés
Kattintson a hozzászóláshoz

Hagyj egy üzenetet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KTM

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna

Trending