Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Mázlira bízni, vagy inkább odafigyelni?

Mivel egyre több motoros van, sajnos egyre több a baleset is.

Közzétéve

ekkor

ICON AIRFLITE MPS

Tornóczky Anitával közösen indítjuk el a balesetmegelőzési kampányunkat, mert köztudottan őt is elütötték tavaly.

Szerkesztőségünk felkérte Tornóczky Anitát, hogy legyen a biztonságtechnikai rovatunk háziasszonya. Neki mázlija volt, “csak” pár csavar, és egy 30 centis velőűrszeg van a sípcsontjában, rosszabbul is elsülhetett volna a baleset. Ő erre azt mondta, hogy örömmel vesz minden ilyen jellegű kezdeményezést, de a motorosok körében sajnos elég nagy érdektelenség fogadja ezt a témát, pedig a mi érdekünk lenne, hogy ezek a balesetek egyre ritkábban történjenek meg. Viszont mi nem tudjuk szó nélkül megállni, hogy ne figyelmeztessünk benneteket a nap, mint nap rátok leselkedő veszélyre. Ezért elég gyakran jelentkezünk majd ilyen jellegű cikkekkel. Talán a sokkoló képsoroktól többen elgondolkoznak azon, hogy mennyire kell figyelni az utakon.

Most van egy héten belül a második alkalom, hogy szemtanúja voltam olyan baleseteknek, ahol elütötték a motorost. Mindkét baleset Kispesten történt. Az egyik az Üllői úton, a másik a Hungária úton. Rengeteg hasonlóság is van, amiből próbálok megfelelő következtetéseket levonni és veletek megosztani. Az elsőnél én is robogóval voltam, és megelőzött az Europarknál egy másik motoros, aki egy Yamaha DT125-össel racingolt a dugóban. Természetesen rendszám nélkül. Haladtunk kifelé a városból. A tűzoltóságnál, a piros lámpánál még egy stoppie-ra is futotta a tudományból.


Pólóban?

Majd zöldre váltott a lámpa, és mivel az autó sor állt, mint a cövek, így elindult a srác a sor bal oldala mellett. Az első kis utcáig jutott, ahol már ment vagy 40-nel. Hatalmas tempó ugye? Ahhoz mindenképpen, hogy meg tudjon állni, ha valami történik.
Történt is. A kis utcából kiengedtek egy autót, aki balra akart kanyarodni a városközpont felé és mivel a kiengedő autótól nem láthatott balra, így nem vette észre a csak 40-nel érkező motorost, aki már nem tudott megállni. Elütötte. Az autónak csak a rendszáma repült el, a motoros srác viszont a szembe lévő sávban landolt. A motorja pedig a villamos sínen.


Mindig a motor és így a motoros húzza a rövidebbet.

Ő volt a mázlista a két szerencsétlenül járt közül. Miért is? Éppen nem jött szembe egy autós sem, aki pont elgázolta volna, amikor földet ért, és a villamos sem akkor közlekedett ezen a helyen. És még föl is tudott pattani a kezdeti riadalom után.
Persze egy perccel az eset után összerogyott a motorja mellett és nem nagyon tudta mi történhetett vele. Miután levette a sisakját és kivette a füléből az MP3 lejátszó füllgallgatóit, ami még akkor is hangosan ordított valami zenét, sápadtan megszólalt: „Mekkora mázlim volt!” Én pedig azt válaszoltam neki, hogy tényleg. Azt is kérdeztem, hogy hogy lehet ennyire kaszkadőr stílusban motorozni utcán?

Erre nem volt válasz. Szerencséjére nagyjából fel volt öltözve, krossz csizma és protektotors nadrág és kabát is volt rajta. Ha ezek nincsenek, akkor minimum egy lábszártörés kijárt volna neki, akkorát csattant az autó lökhárítóján. Ebben az esetben ő volt, aki hibázott.

A másik eset tegnap esett el előttem. Mentem a fiamért karate edzésre este fél nyolckor. Megálltam a suli előtt és a jobb szemem sarkából láttam, hogy elmegy egy motoros. A következő pillanatban csattanás. Majd ordítás. Ő nem nevezheti magát mázlistának. Szerencsére nem így járt, mint ezen a képen lévő motoros “csak” lebontott a lábával egy szemből érkező Opel Astra elejét, ami köztudottan rettenetesen kemény. A lába nem volt annyira kemény, mint az Astra, mert rögtön combcsonttörést diagnosztizált saját magán, még mielőtt a mentők megérkezhettek volna. Itt nem ő volt a hibás, csak egyenesen haladt az úton!


Ez csak egy bábu. De ilyen az igazi is..

Az autós srác, -aki egyébként szintén motorozik,- szembe jött vele és balra akart kanyarodni a főútról. Nem vette észre a kollégát. Ne kérdezzétek, nem tudom, hogy nem lehet észrevenni egy bazi nagy motorost, de így történt.
Nem egy szúnyog jött szembe, hanem egy jelentős méretű közlekedési eszköz rajta a vezetőjével. Ez a motor is valami hasonló 125-ös enduró volt, mint az előző, kb. a 80-as évek közepéről. Legalábbis olyan állapotban volt.

Én úgy vagyok vele, ha elindulok otthonról, haza is szeretnék érni. Eddig még sikerült, de hogy eljussak erre a szintre, ahogy most közlekedek, kellett hozzá az a rengeteg hülyeség, amit fiatalabb koromban én is elkövettem. Én sem voltam szent a közlekedésben, de most már sokkal fontosabb egy-egy egykerekezésnél, vagy elementáris gyorsulásnál az, hogy tudom, este hazavárnak. Ezért úgy közlekedek, hogy állandóan figyelem a forgalom többi részvevőjét. Belenézek az autósok tükrébe, hogy látnak-e, mielőtt elmegyek mellettük. A kereszteződésekbe is csak olyan sebességgel megyek bele, hogy ha bármi van korrigálni tudjak.


Ha gyorsan akartok menni, ott a versenypálya.

Az elindulás előtt pedig mindig meg kell nézni a gumik nyomását és a fék állapotát! Ez a legfontosabb, ha baj van. Ezek létfontosságú alkatrészek a motoron! És képzeljétek, így is haladok. A piros lámpák úgyis megállítanak, nem érdemes feleslegesen kockáztatni. Ha pedig adrenalinra vagyok éhes és gyorsan szeretnék menni, akkor kimegyek valamelyik ringre. Eszembe sem jutna elmenni a Mátrába, vagy a Pilisbe egy-egy hegyi rohanásra. Itt mindenhol jön szembe valami, vagy egy motoros, amiről láthattatok on-board felvételt tavaly a TV-ben eleget, vagy egy teherautó, ami ellen semmi esélyünk sem lehet. Jobb ezeket megelőzni és olyan helyen gyorsan motorozni, ahol ilyenek nem történhetnek.


Ilyen is van, de inkább versenypályán történjen meg.

Én is estem már hatalmasakat versenyeken, mert ott mindig benne van a lehetősége, de sohasem törtem össze magam egyszer sem pályán. Az más kérdés, hogy volt már eltörve a lábam és tudom, hogy milyen érzés, és az még csak hagyján. A 3 hónapos kiesés az a legrosszabb. Már, ha 3 hónappal megússza az ember. Főleg akkor, ha tudjuk, hogy elkerülhető lett volna egy kis odafigyeléssel.


Megesik, hogy az ember elesik.

Van egy barátom, GyuZso, akivel együtt szereztünk jogosítványt. Rengeteget motoroztam együtt vele, és mindig én voltam a gyorsabb nála, de ő viszont a lassan 20 év alatt egyszer sem esett el. És mégis valahogy tempósan tud közlekedni. Mi a titka? Semmi bonyolult, figyel és nem ökörködik. Normálisan közlekedik. Így kellene nektek is. Előre, hátra, oldalra, mindenhová figyelni kell, mert senki nem vigyáz ránk. CSAK MAGUNKRA SZÁMÍTHATUNK!!!

Ezt jegyezzétek meg és így közlekedjetek, és a képességeiteknek megfelelő motort válasszatok. Ez nagyon fontos!!!
Talán ő is megúszhatta volna, ha jobban belenéz a tükörbe, vagy talán még hátra is pillant, mielőtt sávot vált.

Ha pedig kell egy kis adrenalin, akkor keressétek fel a Hungaroringen a BROrganisation pályanapjait, vagy a Pannoniaringen a Főnix Racing napjait. Kisebb motorokkal a másik két pályánk is élvezetes motorozásra ad lehetőséget, ezek a Kakucsring és az EuroRing névre hallgatnak. Az utcát pedig hagyjátok meg közlekedésre, még mielőtt kitiltanak bennünket mindenhonnan!

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending