Hírek

Már rendelhetőek a kanyarkövető fényszórós BMW-k

Itthon is elérhető már a K1600GT és GTL az opcionális adaptív xenon fényszóróval
Euromotor2
MotoStar

Forrás: BMW

Az innovatív biztonsági felszereléssel szerelt BMW K1600GT és K1600GTL modellekkel március 19-én találkozhatnak az érdeklődők a márkakereskedésekben.

Forradalmi újítást jelent a motorosok számára az autókéhoz hasonló kanyarkövető fényszóró, amit a BMW a közelmúltban mutatott be a K sorozat új luxus túramotorjain, a K 1600 GT és GTL modelleken. Az eddig példa nélküli biztonságot szavatoló újdonsággal felszerelt motorokkal a BMW Motorrad szezonnyitóján, 2011. március 19-én találkozhatnak az érdeklődők a hivatalos márkakereskedésekben.

Az új túramotorokon bemutatkozó innovatív fényszóró-technológia számos olyan problémára kínál megoldást, amellyel minden motoros szembesül, ha sötétben utazik. A hagyományos motorkerékpár világítások nem elég jók ahhoz, hogy bevilágítsák az utat a motoros igényei és sebességválasztása szerint, továbbá nem képesek arra sem, hogy a motor terhelésétől és vezetési stílusától függően változtassák a fényszórók beállításait, így gyakran fordul elő, hogy a világítás a szembejövő forgalmat zavarja, nem pedig a motorost segíti. Tovább növeli a balesetveszélyt az is, hogy a hagyományos fényszórók képtelenek teljesen bevilágítani a kanyarokat, mivel a fénysugarakat csak egyenesen előre képesek kibocsátani.

Az új kanyarkövető világítás technológia biztosítja, hogy a motoros a lehető legjobban lássa az utat maga előtt. Maga a koncepció egyszerű: ahogy a motor behajt egy kanyarba az első lámpa fénysugara követi az út irányát, így a motoros mindig tökéletesen láthatja az utat maga előtt. A BMW K1600GT és K1600GTL a világ első olyan motorkerékpárjai, amelyek kanyarkövető xenon világítással is rendelhetőek.


A különbség jól látható a hagyományos és az adaptív fényszóró között

A BMW autógyártó részlege már jó ideje használja a kanyarkövető világítást egyes modelljeiben. A rendszer szenzorjai a kormány elmozdulása és az aktuális sebesség függvényében állítják be a fénysugarak szögét, így képesek bevilágítani a kanyarokba, jelentősen biztonságosabbá téve az éjjeli közlekedést. Mivel a motorok a kanyarokban bedőlnek, ezért nem lehetett egyszerűen adaptálni az autóknál használt technológiát, hanem a gyártónak teljesen új platformot kellett fejlesztenie a kétkerekűek számára. A K1600-as modellek első és hátsó tengelyén érzékelők találhatóak, amelyek a normál fényszórókat állítják a motor terheltségétől függően. Az opcionális kanyarkövető világítás viszont a motor dőlésszögének megfelelően fordul egy tükör és egy szervomotor segítségével, így képes bevilágítani a kanyarokat. Ha a motor dőlési szöge megváltozik, a tükör is elfordul a tengelyen, ezzel kiegyenlíti a döntés következtében az útra jutó fény mennyiségének csökkenését, jelentősen javítva az aktív biztonságot.


“A kanyarkövető világítás a motor dőlésszögének megfelelően fordul egy tükör és egy szervomotor segítségével”

A motor dőlésszögének folyamatos kalkulálásáért egy, az S 1000 RR esetében is használatos „szenzor doboz” felelős, amely az ún. CAN bus rendszeren keresztül továbbítja az információkat. Az eredmény egyértelmű: különösen éjjel vagy rossz látási viszonyok esetén a kanyarvétel biztonságosabbá válik, egészen egyszerűen azért, mert a motorkerékpár előtt lévő útszakaszt sokkal jobban bevilágítja a fényszóró és az útakadályok is hamarabb észrevehetővé válnak. Az új modellek már rendelhetőek a hivatalos BMW Motorrad márkakereskedésekben.


A soros hathengeres K1600GT és GTL önmagában is technikai csemege, az új fényszórómegoldás pedig egyenesen világelső

Comments

comments