Hírek

Már itthon is valóság: Honda CB1100

Imáink meghallgattattak: hazánkba is megérkezett a stílusos CB1100 (bemutató)
Euromotor2
MotoStar

Nem is olyan régen még azon sopánkodtunk, hogy nem kapható nálunk a Honda klasszikusa, az igencsak ízléses CB1100. Erre tessék, január 25-étől már rá is ülhetünk hazai kereskedésekben! Előtte viszont Valenciában lehetőségünk nyílik kipróbálni az aranyszárnyas szépséget – a menetpróba előtt tekintsük át, mivel is lesz dolgunk! Ahogy korábban írtuk: “egy hétvége a nagy CB-vel megnyugtatóbb élmény lehet, mint akármilyen thai-kényeztetős wellness-weekend” – meglátjuk, BenZso mennyire kipihenten tér majd vissza a CB relax-túráról..

Egy kis történelem (mert a Honda tényleg történelmet írt): a CB750 Four 1969-es debütálása jelentős lépcsőfok volt a motorkerékpár gyártásban. Soichiro Honda – egy járműipari vállalat vezetőjeként – be akarta bizonyítani, hogy a kétkerekűekben több is van, mint amire a kis- és közepes méretű, kéthengeres modellek képesek. Ehhez tökéletes eszköz volt a forradalmi, 749 köbcentis, 67 lóerős, léghűtéses, SOHC, négyhengeres, négyütemű motorblokk.

A CB750-et jól irányítható, erős vázzal készítették és (akkor újdonságnak számító) tárcsafékkel szerelték fel – azonnal elsöprő siker lett. Túlzás nélkül mondható, hogy vele együtt született meg a tömeggyártású “nagymotor”, a jövő modelljeinek alapja is.

A legendés CB750-es klasszikus köntösében érkezett meg idén a hazai piacra is a CB1100-as, amely modell megjelenésére itthon sokan és sokat vártak (mi is). Érkezett, hogy retró hangulatot csempésszen modern életvitelünkbe. Igazából csak a fíling café raceres, a gyártó szerint tökéletesen alkalmas hétköznapi használatra – mégis érezhető rajta valami patina, ami egy rakás mai gépből hiányzik.

„Léghűtéses motornak kellett lennie…”

…a CB1100-as modell vezető tervező-mérnőke Kohama Mitsuyoshi, így vall erről:

– Tetszetős, áramvonalas, modern külső, amely biztosítja a jármű gyorsaságát és sugallja a dinamizmusát. De a motorkerékpárok fejlesztése nemcsak ennyiből áll. Mindezeken akkor tűnődtem el először, amikor több, Európában töltött év után hazatértem Japánba. Ekkor történt, hogy tollat ragadtam, és tervezgetni kezdtem.

Abroncsok. Motor. Váz. Üzemanyagtartály. Ülés. Eltűnődtem azon, hogyan lehetne minden szükséges elemet a legszebben összeilleszteni, tökéletes egészet alkotva. Egy szépséges, művészi kidolgozású, elérhető árú, könnyen vezethető motorkerékpárt akartam megalkotni.

– Miért ragaszkodik ahhoz, hogy az új motor léghűtéses legyen, miközben tudja, hogy ez a módszer nem a legjobb? Győzzön meg minket!

– Ez olyasmi, ami a fejlesztési folyamat kezdetén mindig elhangzik. És én meg is értem az aggályokat. A léghűtéses motor alkalmazását „ódivatú” megoldásnak tekintik a Hondánál, míg a régóta kedvencnek számító folyadékhűtéses rendszereket a kiváló teljesítmény letéteményesének. Amikor megkérdezték, miért az előbbit választottam, azt feleltem, egyszerűen azért, mert nagyon sok vásárlónk szereti a léghűtéses megoldásokat.

Szeretem azt a fémes hangot, ahogy a motor hűl… A motorkerékpár motorjában olajnak kellene lennie, nem víznek… A hűtőbordák látványa ösztönzőleg hat rám… A léghűtéses motorokban van valami különleges – olyasmi, amire egyetlen nagy teljesítményű jármű folyadékhűtéses motorja sem képes. Mint motorvezető és motorrajongó, úgy vélem, hogy léghűtéses motorok nélkül nincs jövő. És biztosan tudom, hogy ezzel nemcsak én vagyok így!

Minden ellenérvet félretéve, a CB Four koncepciómodellt az 1999-es Tokiói Motorkiállításon mutattuk be, és én hihetetlenül hálás voltam a lelkes fogadtatásért. 2007-ben újabb koncepciómodellt láthatott a nagyközönség ugyanitt, azzal a céllal, hogy a rajongók álmait még teljesebbé tegyük. Ez volt a CB1100F, amely a mostani CB1100 néven ismertté vált modell alapja lett.


Egy darabka Honda CB750 Four – “a A CB1100 egy személyes tárgy, nem pusztán közlekedési eszköz!”

A tagadhatatlanul CB-külsővel rendelkező 1100-as letisztult vonalai megidézik a múltat: nagyméretű, kerek fényszóró, a mélyedésekkel díszített üzemanyagtartály és az ezüstszínűre festett oldalpanelek mind eleganciát, méltóságot kölcsönöznek a “modern klasszikusnak”. Analóg kijelzők, karcsú ülés, oldalra húzott, 4-2-1-be kipufogó, krómozott elülső és hátsó sárvédők…finom utalások arra, milyenek is voltak régen a motorkerékpárok.

A dupla acél bölcsőváz is a látvány része. Ugyanúgy, ahogy a szokásosnál igényesebb megjelenésű, 41 millis, (természetesen) hagyományos teleszkópok és a két hátsó lengéscsillapító – elöl-hátul elsősorban kényelemre hangolva. Ahogy a CB1100 vezetési pozíciója is: egyenes és laza. Az ülésmagasság elég alacsony: 795mm – így meglehetősen könnyen kezelhetőnek ígérkezik a masina. Kíváncsian várjuk…


Az ABS-szel szerelt CB menetkész tömege 248kg; a tank térfogata 14,6 liter. Szériatartozék a középsztender is

A CB1100-as lelke az előre borítékolhatóan megbízható és nyomatékos DOHC motor. Lég- és olajhűtéses (előbbi a 2 mm-es bordáknak, utóbbi egy 335 mm-es, 9 szintes, előre szerelt olajhűtőnek köszönhetően); a bordák a Honda történetének legvékonyabb darabjai – a gyártásukhoz új eljárást kellett kidolgozni. A maximális teljesítmény 66kW, azaz 90 lóerő, a nyomaték csúcsa pedig 93Nm (6000-es fordulaton).

A Honda célja nem a nagy teljesítmény hajszolása volt: a CB1100 motorjának lényege a finom, azonnali indulás, a nyomaték, amely minden fordulatszám-tartományban bőven rendelkezésre áll. A gyártó szerint “elég egy finom csavarintás a gázkaron, és már indulhatunk is”. Az egyetlen, 36 mm-es fojtószelepházat alkalmazó PGM-FI befecskendezés révén a fogyasztás is kedvező: a Honda szerint csupán 25,1 kilométerenként két 1 liter benzint!


A könnyen leolvasható kerek, analóg sebesség- és fordulatszámmérő a régi Hondákat idézi. A kettő között egy kis játék a digitális világgal, üzemanyagszint-jelzővel és időórával

A CB1100 méretes blokkját négy merev és két gumiágyazású felfogási pont rögzíti a már említett klasszikus formájú, dupla acélcső bölcsővázhoz – a lengőkar is acélból készült. A szintén megemlített hagyományos állású teleszkópok rugóelőfeszítése állítható, akárcsak a két hátsó Showa rugóstag.

Az ezüstszínű (18”-os), ötküllős öntött alu kerekekre 110/80-as és 140/70-es abroncsokat szereltek. Az első fék kettő, 296mm-es úszó tárcsából és kétdugattyús Nissin nyeregből áll, hátul 256 millis a tárcsa. Az ABS a magyar piacon szériatartozék.


A CB1100 háromféle színben kapható – az oldalpanelek árnyalata a fényezések függvényében változik
Egy kis CB-s életérzés (a motor hangjával)
Forrás: Honda

Comments

comments