Csatlakozz hozzánk
HYPERSPORT

Hírek

Magyarok szállták meg az MX-vb-t!

Németh Kornél kiesett, Szvoboda Bence megszerezte első vb-pontjait a Német Nagydíjon.

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Szöveg: Nagy Norbert Képek: Sleider Viktor, www.szvoboda.com, www.motocrossmx1.com

Három magyar krosszosért is izgulhattunk a motokrossz-világbajnokság Német Nagydíján az elmúlt hétvégén. Németh Kornél kiesett, Szvoboda Bence megszerezte első vb-pontjait Teutschenthalban. Az európa-bajnoki betétfutamon Firtosvári Gábor húzta a gázt.

Németh Kornél a királykategóriában, vagyis az MX1-ben képviselte hazánkat, Szvoboda Bence idén már harmadszorra szállt ringbe az MX2-esek között, Firtosvári Gábor pedig a 125-ös betétfutamon indult. A fiúk szereplését sajnos nem kísérte sok szerencse, de azért két világbajnoki pontnak örülhettünk – Szvoboda Bence nevéhez fűződik a bravúr, ígéretes jövő áll a magyar tehetség előtt!

Volt idő, amikor minden nagydíjon felhúzták a magyar lobogót, ma már azonban örülni kell annak, ha néha találkozunk egy-egy magyar fiú nevével a rajtlistán. Németh Kornél fénykorában a legjobb tízbe is be-becsúszott, és nagyon sokáig tartotta a tempót a világ motokrosszos elitjével. Utoljára 2008-ban volt állandó résztvevője a világbajnokságnak, de azóta sajnos megjárta a pokol legmélyebb bugyrait is: vádolták doppingolással, vébés csapata kirúgta őt, az ígéretes ajánlatok pedig elmaradtak.

Két és fél év után, a KTM Kecskemét hathatós közreműködésével újra benevezett a legjobbak közé… talán utoljára. A sportban járatos emberek azonban tudták, hogy ez a mostani Kornél nincs kirobbanó formában, ami pedig nem kecsegtet sok jóval a gyári menőkkel teletűzdelt mezőnyben. Hiába a sok rutin, Kornél motorjának köze sincs a legjobbakéhoz, a kondíciójáról már nem is beszélve. A világbajnokságon 35 plusz két kört kell teljesíteni futamonként, a magyar bajnokság 25 plusz két körével szemben. Ez a különbség nagyon sok egy olyan embert próbáló közegben, mint a motokrossz.

Kornél az edzéseken a reálisnak mondható 23. hely környékén motorozott (a 20. az utolsó pontszerző pozíció), majd a vasárnapi bemelegítő edzésen elsült a keze, és összehozott egy 14. időt. Ez remek ráhangolódás volt a futamokra, de ott sajnos jött a feketeleves: technikai problémák miatt nem tudta befejezni egyiket sem. Az elsőben a 31. helyen értékelték, a másodikban a 29-en. A történethez hozzátartozik, hogy a teutschenthali pálya soha nem tartozott Kornél kedvencei közé, mivel pályafutása során itt mindig valamilyen balszerencse áldozata lett. Pedig szinte hazai futamának számít ez, hiszen családja és ő maga is Németországban lakik. Talán egyszer még lesz lehetősége kiköszörülni ezt a csorbát!

Szvoboda Bence – az Utód, ahogy a szakmában nevezik – viszont még az út elején tart, sokat várnak tőle a nemzetközi porondon. A német és a cseh bajnokságban abszolút favoritnak számít, csak valamiért Fortuna nem fogadta őt eddig kegyeibe. Idén még egy tiszta hétvégét sem sikerült abszolválnia külföldön, hiába tartozik a leggyorsabb MX2-esek közé. A 19 éves balatonberényi tehetség a Portugál és a Spanyol Nagydíjon kapott lehetőséget a bizonyításra, de a szerencse és a vébé-pontok elkerülték őt. Csapata, a német Scott KTM viszont maximálisan elégedett volt a teljesítményével, így a német és a cseh futamra újra bizalmat szavaztak neki.

Bence már az első két nagydíján is ott ólálkodott a pontszerző pozíciók környékén, így a számára ismerős teutschenthali pályán nem lehetett más cél, mint az, hogy Kornél után második magyarként feliratkozzon a pontgyűjtők közé. Szokás szerint nyögvenyelősen indult a hétvégéje: szombaton nem igazán találta a helyét a nyeregben, a 30. hely környékén motorozott, vasárnapra viszont eredményesen változtattak a motoron, és a bemelegítésen már a legjobb húszban volt. Az első versenyen sajnos műszaki hiba miatt kiesett, de jött a második futam, ahol 19. helyezésével két világbajnoki pontot gyűjtött a magyar fiú!

Szvoboda Bence versenybeszámolója (Forrás: Oxxo Energy Drink)

Nehezen indult Bence számára a németországi hétvége a teutschenthali motokrosszpályán. A szombati szabadedzéseken a csapat, a KTM Scott Racing Team a beállításokkal volt elfoglalva, s a nap végére sikerült is mindent a pálya adottságainak megfelelően beállítani. Délután jött az időmérő verseny, ahol az Oxxo Energy Drink pilótája jól rajtolt és az élmezőny végén tudott maradni szinte a verseny végéig. Bence a 12. helyért harcolt, amikor kezdett egyre erőtlenebb lenni a motor, a gép lelassult, majd a következő körben felrobbant a blokk…

Vasárnap a bemelegítő edzésen minden rendben volt, Bence nem erőltette a jó köridőket, inkább tartalékolt a versenyre. Az első futam rajtját jól kapta el, egy körig a 15. helyen motorozott, de aztán egy ugrató leérkezőjében eltört az egyik kormánytartó csavar, emiatt a kormány előrecsúszott, Bence nem érte el a féket és óriásit esett. A csapat kétségbeesve ült a KTM sátor alatt, és a néma csendben szinte üvöltöttek a gondolatok: miért, miért, miért?! Egy versenyt sem lehet befejezni műszaki hiba nélkül?



Bence is le volt törve rendesen, de a második futam rajtjához újult erővel állt oda, bízva önmagában – aki ismeri, tudja, milyen akaraterő és bizonyítási vágy hajtja őt. A rajt ismét jól sikerült, megint a 13-15. helyen haladt az első körben, majd kezdett kialakulni a sor, és Bence tartotta a pozícióját. A futam kétharmadánál elérkezett a szokásos mélypont, a magyar fiú kezdett fáradni, a köridejei romlottak s néhány helyet visszaesett. De ne feledjük, vb-pályán, erős mezőnyben, hihetetlen nyomás alatt versenyzett végig! A futam vége felé aztán ismét magára talált, előzni is tudott, így végül a 19. helyen intette le a kockás zászló. Szvoboda Bence ezzel megszerezte élete első világbajnoki pontjait, ráadásul rögtön kettőt.

Nem tudom elmondani, mennyire boldog vagyok és mennyire megkönnyebbültem. Nagyon nehezen jött össze a vb-pont, de megcsináltam, és ennek nagyon örülök! Tudtam, hogy képes vagyok rá, de végre be is bizonyítottam, hogy meg tudom csinálni. Ez nagy lökést adhat, úgy érzem, mostantól ennél jobban is fog menni. Jobb kondira van szükség és fejben is sokat kell még fejlődni, például a nyomválasztásnál, úgyhogy van bőven feladat, de jó az irány. Egész hétvégén el voltam keseredve, egyszerűen nem igaz, hogy sorozatban nem tudok befejezni futamokat, ráadásul nem az én hibámból. Ez mindenre kihat, de főleg fejben nagyon nehéz. Külön örülök, hogy innen sikerült felállnom, nagyon boldog vagyok, hogy ezt meg tudtam csinálni. Köszönöm mindenkinek a támogatást, hogy bíztak és hittek bennem, hogy mellettem álltak akkor is, amikor nem jöttek össze a dolgok! Otthonról, a különböző portálokról is csak pozitív hozzáállást és kommenteket kaptam, s bár ezekre nem tudok mindig válaszolni, nagyon sok erőt adnak nekem. Még egyszer köszönöm mindenkinek!” – nyilatkozta Bence a futamot követően.

A motokrossz-világbajnokság egyes fordulóin az EMX125, vagy a kétütemű 125-ös motorok számára kiírt Európa-bajnokság vendégeskedik. Ebben a sorozatban szintén van magyar érdekeltség. Firtosvári Gáborról van szó, aki – talán mondani sem kell – kellő technikai lemaradásban van a mezőny elejéhez képest. A rettentően fiatal, 16 éves krosszos számára kitűnő terep ez, hiszen világbajnoki pályákon mehet viszonylag versenyzőbarátabb technikával.

Mivel ebben a sorozatban nincs limitálva a nevezési létszám, két csoportra kellett osztani a 65 versenyzőt, akik közül csak 40-en indulhattak a futamokon. Firtosvárinak tehát limitet kellett futnia. Ez elsőre nem sikerült, így az utolsó esélyfutamban próbálkozhatott, ahol végül megszerezte az indulás jogát. Az első futamban sajnos esett egy hatalmasat, így az is csodának számított, hogy bejött a 32. helyen. A második felvonásban már minden mindegy alapon húzta a gázt, remek kis csatába bonyolódott egy osztrák fiúval, csak a végére elfáradt. A pontszerzésről ugyan lecsúszott (25. lett), de motiváltan távozott Németországból.

Hogy legközelebb mikor lesz magyar szempontból ilyen népes a világbajnokság mezőnye, nos, ez jó kérdés! A magyar motokrossz helyzetét figyelembe véve nem mostanában, ezért őrizzük meg ennek a nagydíjnak az emlékét, és ami a legfontosabb: legyünk büszkék a srácainkra!

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending