Csatlakozz hozzánk

Hírek

Magyar motorpiac: tovább csökkenő eladások

Nagyot estek a motoreladások Magyarországon az utóbbi hónapokban.

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Szerző: [origo] / Nógrádi Attila

Évek óta csökken az újonnan eladott nagymotorok száma Magyarországon, ám a gazdasági válság padlóra küldte a piacot: 2008 utolsó negyedében 34 százalékkal kevesebb motort adtak el az előző év azonos időszakához képest. Az idei első két hónapot tekintve még ennél is rosszabb a helyzet: átlagosan 60 százalékkal csökkentek az eladások.

Persze a szezon csak most kezdődik, a vevők a jó idővel együtt jelennek meg a szalonokban, a legerősebb hónapnak az április, május és a június számít minden évben, így a tényleges visszaesés mértékét csak a nyár vége felé láthatjuk majd. A gazdasági válság és a gyenge forint azonban vélhetően tovább gyorsítja majd a piac zsugorodását, ami eddig 10 százalék körüli volt az elmúlt években, pedig 2004-ben még közel 30 százalékos növekedés volt tapasztalható.

A helyzeten tovább ront, hogy motorokból nem rendelkeznek nagy raktárkészletekkel a hazai importőrök, így a gyenge hazai fizetőeszköz árnövelő hatását rögtön érezni lehet.

„Mivel a Yamaha magyarországi képviselete nem rendelkezik hazai készlettel, így mind a jen, mind az euró/forint árfolyamváltozás hatása azonnal megjelenik az árainkban, de ezen hatás alól a konkurens márkák is csak ideig-óráig vonhatják ki magukat. A fentiek miatt nem készülünk árcsökkentő akciókra az elfekvő készletek erejéig, valójában az árfolyamváltozást követő áremelések várhatók, ezért az ügyfeleknek nem érdemes kivárni, nem lesz mínusz harmincszázalékos kedvezmény, az biztos”

– árulta el az [origo] megkeresésére Ihász János, a Yamaha Motor Hungária kereskedelmi és marketingigazgatója, aki szerint az eladások felpörgetésében egy korábban érkező, meleg tavasz segítene leginkább. A nagy visszaesésre az is magyarázat, hogy nálunk még jellemzően luxuscikknek számít a nagymotor, ezért a családi költségvetés megnyírbálásánál az elsők között eshet ki.

Akárcsak 2007-ben, tavaly is a Yamaha FZ6-os modelljéből fogyott a legtöbb (273 db) a nagymotorok közül. Érdekes módon a második helyre a Suzuki 1800 köbcentis choppere, a VZR 1800 (vagy más néven az M1800R Intruder) jött fel (240 db), míg a dobogó harmadik fokán ugyancsak egy Suzuki áll, de már egy teljesen más kategóriát képviselve: a GSX-R600 sportmotorból 176 darabot adtak el. Megugrottak a Yamaha XVS 1300 Midnight Star eladásai (+113%), de szépen teljesített a Honda CBF 1000 (+80%) és a Yamaha XT660 is (+43%).
Az első húsz modell listáját nézve jól látszanak a hazai piac sajátosságai: csak az utolsó helyre fért be egy 125-ös kismotor (Yamaha YBR 125), ezer köbcentis vagy annál nagyobb motorból viszont hét is akad, a lista második helyén is egy óriáscirkáló tanyázik, de az is érdekes tény, hogy a még profik által is nehezen kimotorozható ezres GSX-R az összeladások hetedik helyén van. Nyugat-Európában lényegesen több 125 és 250 köbcentis motor (zömmel nagyrobogó) talál gazdára, ennek oka, hogy sok helyen nem kell külön motoros jogosítvány a 125-ös kategóriához. Nálunk még jellemzően sokadik közlekedési eszközként, kifejezetten élvezeti cikként vesznek motorkerékpárt, nem pedig praktikus okok (környezetbarát, olcsó fenntarthatóság, gyorsaság) miatt. És ha már motor, a legtöbb magyar vásárló a lehetőségeihez mérten (vagy azon felül is) igyekszik a lehető legnagyobbat megvenni.

Az importőrök nem látják túl fényesen a jövőt, a gyenge forint és a hitelek megdrágulása miatt ugyanis még nehezebb előre tervezni.

„Amint látjuk majd a tendenciákat, reagálni fogunk rájuk. Például ha azt tapasztaljuk, hogy a hitelektől való félelem uralja majd a piacot, akkor arra próbálunk majd válaszul valamit kitalálni, ha pedig másfajta visszajelzés érkezik, akkor annak megfelelően lépünk. Nagy pörgés viszont nem lesz, az már most látszik”

– mondta Jakab Attila, a Magyar Suzuki Zrt. motorkerékpár-értékesítéssel foglalkozó munkatársa, aki szerint érdekes tendencia, hogy a válsággal a nyugati országokban egyre több motort adnak el, mivel ezt (az autónál) olcsóbb közlekedési módot választják.

A tavalyi összeladásokat tekintve továbbra is a Suzuki áll az élen 2461 eladott motorral, ami ugyan tízszázalékos csökkenés 2007-hez képest, ám a zsugorodó piacon, így is sikerült megtartani a pozíciójukat. A második és a harmadik helyen szintén nem történt változás, a Honda stabilan tartja második pozícióját 1713 motorral, utána a Yamaha következik 1348 darabbal. Az ötven köbcenti feletti kategóriát nézve nagyot zuhantak a távol-keleti márkák eladásai, a Keeway 49 százalékot, a Hyosung 77 százalékot, míg a Kymco 71 százalékot csökkent, de például az osztrák KTM értékesítési darabszáma is 34 százalékkal esett. Érdekes módon az olasz márkák javítani tudtak, az ötödik legtöbb motort eladó Aprilia 5,5 százalékos növekedést ért el, a Ducati 41,5 százalékot javított, míg a Gilera 71,6 százalékkal tornázta fel eladásait.

„A Piaggio-Gilera-Vespa robogókkal azon ritka márkák közé tartoztunk 2008-ban, amelyek növelni tudták az eladásaikat a csökkenő piacon, így a részesedésünk is növekedni tudott. A motorpiacban még nagyon sok lehetőség van, de úgy érezzük, ezeket már csak a konkurens márkák összefogásával tudnánk megvalósítani, és ez talán a következő években sikerülni is fog”

– véli Lakatos Gábor, a Motor Italia Kft. ügyvezető igazgatója, aki nem titkolta csalódottságát, hogy elmaradt a robogók január elsejétől tervezett regisztrációja.

„Nagy reményekkel vártuk az ötven köbcentis robogók rendszámozását, sajnos hiába, maradtak a balkáni állapotok. A 125 köbcentis piac évek óta jelentősen szűkül, ami egyértelműen az irreálisan magas regisztrációs adó bevezetésének köszönhető. Jó lenne, ha a nyugat-európai vásárlást ösztönző programok Magyarországon is beindulhatnának, mert ezek kis ráfordítást igényelnek ugyan, de a megnövekvő eladások jelentős többletbevételhez jutatnák a költségvetést”

.

A BMW szerint

A Tesztmotor.hu megkereste a BMW magyarországi importőrét a témával kapcsolatban. Zámbó Balázs, a márka motorkerékpár menedzsere a következőket mondta a tavalyi évről:

„A BMW számára fontos piaci szegmensben (500 cm3 felett) kb. 10%-kal kevesebb motorkerékpár talált gazdára, mint 2007-ben, nagyjából ezt is vártuk. A BMW azon kevesek közé tartozik, aki ennek ellenére – ha nem is sokkal, de – növelte magyarországi eladásait, ezzel piaci részesedése 5% fölé nőtt, ami az eddigi legnagyobb. Legkelendőbb modellünk tavaly is az R 1200 GS / Adventure volt, amely a nagy hengerűrtartalmú enduró motorok között piacvezető. Nagy örömünkre szolgált az új F 800 GS és a szintén 800 cm3-es F 650 GS kiváló hazai fogadtatása, és továbbra is népszerű a boxermotoros R 1200 RT, amely a túrázók kedvelt modellje.”

És hogy mik a tervek 2009-re?

„Az már az év elején is egyértelműen látszik, hogy 2009 – az ismert negatív hatások következtében – komoly piacszűkülést hoz. Bízunk benne, hogy a megújult K sorozat és a május elején piacra kerülő F 800 R képes lesz lendületben tartani a márkát, a Superbike versenysorozatban indult S 1000 RR-t pedig minden bizonnyal sok sportmotor rajongó szeretné mielőbb kipróbálni. A BMW Magyarország értékesítési kampányaiban igyekszik a motorozás biztonságát, a motoros kiszolgálását, kényelmét előtérbe helyezni, jelenleg például az R 1200 R modellhez térítésmentesen biztosítjuk ügyfeleinknek az Integral ABS-t, kipörgésgátlót és gumiabroncs levegőnyomás ellenőrző rendszert tartalmazó Biztonsági csomagot, az R 1200 RT-t választóknak pedig a Túra csomagért (króm kipufogó, elektronikus futóműállítás, ülésfűtés, markolatfűtés, sebességtartó automatika, fedélzeti számítógép, fehér irányjelzők, elektromos csatlakozó) nem kell felárat fizetniük.”

Az [origo] által megkérdezett importőrök szinte kivétel nélkül negatívumként említették az ötven köbcentis motorok rendszámozásának elhalasztását, de ezen kívül több egybehangzó kifogás is volt. Ilyen például, hogy a quadok többsége még mindig nem kaphat rendszámot Magyarországon a differenciálmű hiánya miatt, így hivatalosan közúton (még földúton sem) használhatók. Ugyancsak többen említették, hogy sokat segíthetne, ha támogatást kapna a robogózás, ami nem pénzbeni támogatást, hanem könnyítéseket jelentene.

„Azért lobbizunk, hogy B kategóriás jogosítvánnyal is lehessen 125 köbcentis motort vezetni. Ez európai uniós ajánlás, ahol bevezették, ott megugrottak az ebbe a kategóriába tartozó robogók értékesítései. Ezek a négyütemű robogók kevesebbet fogyasztanak 50-es kétütemű társaiknál, így a környezetet is kevésbé szennyezik”

– mondta a yamahás Ihász János.

Az importőrök által említett problémákkal az [origo] megkereste a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumot is, ahonnan nem túl biztató válaszokat kapott. Az ötven köbcentis robogók beígért rendszámozása, úgy tűnik, beláthatatlan ideig csúszik, mivel

„e járműkörben nincs kellő indoka a forgalomba helyezési kötelezettség előírásának”

. A B kategóriás jogosítvány 125 köbcentis motorra alkalmazása kapcsán idén egy

„felülvizsgálatot”

terveznek, konkrétum még a láthatáron sincs, akárcsak a quadok rendszámkötelezettsége kapcsán – jelenleg még csak a

„szakmai egyeztetés”

fázisánál tart a dolog.

Annyi előrelépés azért történt a quadok terén, hogy hamarosan legalább az ötven köbcentis kategória helyzete rendeződik, ugyanis áprilistól kezdődően hatósági engedéllyel és jelzéssel – speciális rendszámmal – látnak el minden négykerekű segédmotoros kerékpárt, és július elsejétől már csak ilyenek közlekedhetnek az utakon. Mindez várhatóan közel 30 ezer forintjába kerül az üzembentartónak – a részletes szabályokat az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium honlapján olvasható rendelettervezet tartalmazza.
A rendelettervezet szerint a hatósági engedélyt és jelzést április elsejétől kérhetik az üzembentartók. Ehhez igazolniuk kell, hogy a járművön van kötelező felelősségbiztosítás, megfizették a regisztrációs adót, és van a járműnek a műszaki vizsgán kiállított műszaki adatlapja. Csatolni kell a tulajdont igazoló okiratot (például adásvételi szerződést), továbbá azt, hogy befizették a rendszámtábla igazgatási szolgáltatási díját. A rendelet szerint törzskönyvet és eredetiségvizsgálatot nem kell készíttetni, viszont ez utóbbi kötelező a következő eladáskor.

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Trending