Csatlakozz hozzánk

Műhely

Lehet egy ütemmel több?! 5 ütemű motor

Érdekes konstrukció az 5 ütemű blokk, melyet az angol Ilmor fejlesztett ki

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Szöveg: MT Klub (mt01.hu)

Az Ilmor név még annak is ismerősen cseng, aki a tuningműhelyek világát kevéssé ismeri, hiszen a GP-ben is indult néhány éve a kis angol manufaktúra. Kilépésével nyilvánvalóan veszteség érte a világot, viszont az 5! ütemű motor koncepciójának kifejlesztésével ismét a figyelem középpontjába kerültek.

A Gerhard Schmitz által fejlesztett 5 ütemű motort szabadalmakkal vették körül, sőt, az első működő asztali példányt le is gyártották és be is mutatták a nagyérdeműnek egy németországi kiállításon. Minden neves motorgyártó próbál újabb és újabb megoldásokat kitalálni a kor kihivásainak megfelelően, hiszen egyszerre kell tudni megfelelni a környezetvédelmi normák kielégítésének, a magas teljesítménynek, vagy az olcsó gyárthatóságnak. Ezek pedig egymásnak sok esetben ellentmondó célok.

Az Ilmor merőben más megoldással állt elő, úgy gondolták, hogy a hagyományos 4 ütemű motort érdemes lenne egy további ütemmel megtoldani. A koncepció lényege a következő: a háromhengeres blokk tetejében két vezérműtengely forog, amelyek görgős himbákon keresztül mozgatják a rugós szelepeket. A két szélső henger, az úgynevezett nagynyomású hengerek (2-2 szeleppel), mig a középső, a 4 szelepes sokkal nagyobb , öblösebb – ez az alacsony nyomású henger. A szélső, hagyományosan szikrával gyújtott hengerek végzik a munkát, de a munkaütem végeztével a középső hengerbe pufognak, ahol a gázok további munkát végeznek, azaz az 5. ütem a kipufogás utáni, még energiával rendelkező gázok további munkavégzése, amely eddig elveszett!


Jól látszik, hogy a középső, ún. alacsony nyomású henger sokkal nagyobb

Ahhoz, hogy a középső henger szinkronban lehessen a két másik hengerrel, a magas nyomású oldalt vezérlő veztengely a főtengely kerületi sebességének felével, mig az alacsony nyomású hengert vezérlő a főtengely sebességével forog. Az Ilmor a kisérleti 700ccm-es blokkot megtolta egy turbótöltővel, igy 133 lóerőt és 166Nm-es forgatónyomatékot hoztak ki a blokkból.

A kísérleti motor tágulási viszonyai a dízel motorokéhoz közelít, már most valahol 14,5:1-nél jár, az energia sűrűsége lényegesen nagyobb, mint a konvencionális 4 ütemű motoroké. Az Ilmor szerint könnyedén tartható a 150-160 lóerős literteljesítmény, miközben a kompresszióarányt gond nélkül tudják 9:1 alatt tartani, ami jó a kopogásos égés megelőzése és a termikus hatásfok növelése érdekében. A fogyasztás pedig 10%-kal alacsonyabb, mint a hasonló, 4 ütemű motoroké!


Kívülről a kipufogógáz-visszavezető jelenti a legfőbb újdonságot

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Trending