Connect with us
Suzuki

Blog

Laverda – a mezőgazdasági gépektől a motorkerékpárokig

A Laverda korán felismerte, hogy a motorgyártás jövőjét nem a mindennapi használatra szolgáló megbízható gépek gyártása jelenti, hanem a szabadidő eltöltését szolgáló sportos konstrukciók.

Published

on

ULTRABOLT
RST AIRBAG

A vállalatot Pietro Laverda alapította 1870-ben, az olaszországi Breganze városkában. A II. világháború után utódai vették át a céget.

Francesco Laverda, a fiatal mérnök nagy lehetőségeket látott a motorkerékpárok építésében, s 1949-ben megalapította a Moto Laverda vállalatot, hogy sikeresen bekapcsolódjék a háború utáni Olaszország motorizálásába, s a versenysportban is eredményeket érjen el.

Az ötvenes évek végén azonban arra kényszerült, hogy a megváltozott gazdasági feltételekhez alkalmazkodva olcsó kismotorokat építsen, amelyeket sikeresen lehetett értékesíteni, míg az 1961-től piacra hozott kéthengeres konstrukció csak nehezen volt eladható.

Így aztán a legidősebb fiú, Massimo Laverda 1964-ben az Egyesült Államokba utazott, hogy új piaci lehetőségeket kutasson fel. Közben egyre érlelődött egy modern kétütemű építésének gondolata. 1969-ben aztán egy 1000 cm3-es háromhengeres gép terveit mutatta be a gyár, s a későbbiekben ennek alapján fejlesztették ki a sportmotorok új generációját.

 

Modell: 75
Gyártási év: 1952
Teljesítmény: 3 LE
Lökettérfogat: 75 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • Laverda 75
    Az 1949-es első modell mindenekelőtt üzembiztos volt. 1952 és 56 között a kismotorokat a Milano-Taranto hosszú távú országúti versenyen elért eredmények alapján rangsorolta a piac. A Laverda 75 győzelmet aratott épp úgy, mint a Motogiro d’Italia versenyein. Ennek megfelelően az eladások komoly sikereket hoztak a cégnek. Az első változat felépítménye még meglehetősen szokatlan volt, a váz laposvasból készült, amit 1952-ben cseréltek csővázra, s akkor optikailag is megváltoztatták.

Modell: 750 SF 1
Gyártási év: 1972
Teljesítmény: 52 LE
Lökettérfogat: 744 cm3
Motortípus: párhuzamosan működő kéthengeres, négyütemű

  • Laverda 750 SF
    A Laverda korán felismerte, hogy a motorgyártás jövőjét nem a mindennapi használatra szolgáló megbízható gépek gyártása jelenti, hanem a szabadidő eltöltését szolgáló sportos konstrukciók. Ennek jegyében született meg az 1966-ot követő években a Laverda 6560-as, a 750 GT/S, és a 750 SF. Mindegyiket egy jó teljesítményű kéthengeres motor hajtotta, amely a Honda CB72 méretére igazított változata volt. Ezt egy saját fejlesztésű keresztmerevítő nélküli vázba építették.

Modell: 750 SFC
Gyártási év: 1973
Teljesítmény: 61 LE
Lökettérfogat: 744 cm3
Motortípus: párhuzamosan működő kéthengeres, négyütemű

  • Laverda 750 SFC
    Mivel az DF nagyszerű lehetőségeket kínált egy versenyzésre alkalmas motorkerékpár kifejlesztéséhez, a Laverda kis szériaszámban elkészítette az SFC-versenygépet. Az új változat párhuzamos üzemű kéthengeres motort kapott, alkatrészeinek súlyát a minimumra csökkentették, s felszereltsége – amely egy felső burkolatból, csípőtámlás ülésből, hátra épített fékpedálból és váltókarból, közös hangtompítóban végződő két kipufogócsőből állt – határozottan sportos benyomást keltett. A gép Monzában és Barcelonában, valamint a Six Days versenysorozatán is sikeresen szerepelt.

Modell: 250 2T Chott
Gyártási év: 1975
Teljesítmény: 26 LE
Lökettérfogat: 247 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Laverda Chott
    Az El Chott márkajelű enduro a svéd Husqvarna céggel kialakult kooperáció eredményeként 1972-ben született. A svéd cég az új modell motorját szállította. Ellentétben az első japán endurókkal, amelyek inkább közúti használatra készültek, az El Chott kifejezetten a terepmotorozás céljait szolgálta. Jóllehet több versenyen is sikerrel szerepelt, a gyár számára e modell nem jelentett gazdasági sikert.

Modell: 1000 3CL
Gyártási év: 1980
Teljesítmény: 78 LE
Lökettérfogat: 980 cm3
Motortípus: párhuzamos üzemű háromhengeres, négyütemű

  • Laverda 1000
    Az 1969-es milánói vásáron a Laverda bombát robbantott. A négy japán óriást megelőzve literes hengerűrtartalmú motort hozott a piacra. Ezt az új-fejlesztésű, két felsőfekvésű bütyköstengellyel épített háromhengeres motor tette lehetővé. Az új modell összsúlya 250 kg, s 78 LE-s teljesítményével akkor a világ legerősebb szuperkategóriájú gépének számított. A 70-es évek végén gyártott Jota márkajelzésű sportváltozatot nagyobb szelepekkel és nagyobb teljesítményű porlasztóval építették, amelynek eredményeként csúcssebessége elérte a 220 km/órát.

Modell: 1200
Gyártási év: 1981
Teljesítmény: 82 LE
Lökettérfogat: 1115 cm3
Motortípus: párhuzamos üzemű háromhengeres, négyütemű

  • Laverda 1200
    A Laverda 1200-as nem egyszerűen az 1000-es modell valamivel nagyobb sebességű S-változata, hanem a gyár választékában felváltotta a korábbi túramotort. Nagyobb forgatónyomatéka növelte a vonóerőt, csupán a meglehetősen kellemetlen vibráció csökkentette az utazás komfortját. Ezzel együtt: az 1200-as egy hosszú távú túrákra kiválóan alkalmas gép lett. Alig volt még olyan motorkerékpár a hetvenes évek végén, amellyel olyan hosszú utakat lehetett megtenni megszakítás nélkül, mint a Laverda 1200-assal.

Modell: 750 Formula
Gyártási év: 1997
Teljesítmény: 92 LE
Lökettérfogat: 747 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, kéthengeres, négyütemű

  • Laverda 750 Formula
    1996-ban a Laverda egy új motorgenerációt mutatott be, amelyet a konstrukció sajátosságait figyelembevételével több modellbe építettek be. A 750-es Formulában a soros elrendezésű kéthengeres 92 LE-s teljesítményt nyújtott. A motor saját fejlesztés, és üzemanyag-befecskendezéssel működött.

Modell: 1000 SFC
Gyártási év: 1994
Teljesítmény: 82 LE
Lökettérfogat: 980 cm3
Motortípus: párhuzamos üzemű háromhengeres, négyütemű

  • Laverda 1000 SFC
    A túrázóknak szánt Laverda RGS-ből fejlesztette ki egy német Laverda márkakereskedő a szupersportváltozatot, amely az 1000 SFC jelzést kapta. A nemes anyagokból készült felépítményelemek és a nagy teljesítményű háromhengeres motor az SFC-t egy drága, de igen gyors „álommotorrá” tette. Ez a koncepció azonban nem nyerte el az elkötelezett márkahívők tetszését, s így a piacon nem tudta felvenni a harcot az erős japán konkurenciával.

Modell: 750 Sport
Gyártási év: 1998
Teljesítmény: 82 LE
Lökettérfogat: 747 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, kéthengeres, négyütemű

  • Laverda 750 S
    A 750-es sportváltozata valamivel kisebb teljesítményű, mint idősebb testvére, a Formula. 82 LE-s teljesítménye éppen 10 LE-vel kisebb. Az azonos építésű motor a Formulában az optimális motorvezérlésének és a nagyobb sűrűségű üzemanyag-levegő keveréknek köszönhetően nyújt jobb teljesítményt. A 750-es emellett utasüléssel, vaslemez féktárcsával és háromküllős könnyűfém kerékkel épült.

Modell: Strike 750
Gyártási év: 1999
Teljesítmény: 82 LE
Lökettérfogat: 747 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, kéthengeres, négyütemű

  • Laverda Strike
    A Strike a 750-es modellsorozatban a Streetfighter-változat. Ebbe is vízhűtéses kétütemű motor került, amelyet 1999-ben alakítottak át. Változatlan maradt viszont a könnyűfémből készült váz, amelyet a sportváltozatban és a Formulánál is használtak. A „könnyűléptű”, burkolat nélküli motorkerékpár mélyfekete változatát a Laverda „Black Strike” jelzéssel jelentette meg.

Modell: 750 Super Sport
Gyártási év: 2000
Teljesítmény: 92 LE
Lökettérfogat: 747 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, kéthengeres, négyütemű

  • Laverda Super Sport
    A Super Sport modell lényegében a Formula és a Sport változatok keresztezésével született. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy utasülést kapott, s felépítményében az S változatból csak kevés nagy értékű elem került, viszont a Formula két kipufogócsöves, optimalizált vezérlésű motorja hajtja.

Modell: 650 Lynx
Gyártási év: 2000
Teljesítmény: 72 LE
Lökettérfogat: 645 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Laverda Lynx
    Mielőtt még az Aprilia teljesen átvette volna a Laverdát, a cég egy teljesen új középkategóriájú modellel jelentkezett: ez volt a Lynx.A Laverda történetében először fordult elő, hogy modelljébe nem saját készítésű motort épített. A Lynx a Suzuki 650-es SV motorját kapta, a választás tehát nem tekinthető elhibázottnak. A Lynx nagyon jó piaci esélyekkel indult, mivel a rácsszerkezetű csőváz és az alumíniumöntvények kombinációja teljesen önálló formát biztosított az új konstrukciónak.Az átvétel után azonban az Aprilia a Laverda minden korábbi tevékenységét megszüntette, így a burkolat nélküli, karcsú motorkerékpár, a bemutató után röviddel el is tűnt a süllyesztőben.

Modell: SFC 1000
Gyártási év: 2003
Teljesítmény: 141 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • Laverda SFC 1000
    2002-ben – most már az Aprilia-csoport tagjaként – ismét életjelet adott a Laverda. Az SFC 1000 prototípusa nemcsak a márka iránt elkötelezett rajongókban keltett érdeklődést. Egy évvel később a milánói EICMA kiállításon bemutatták a szériaváltozatot is, amelyet az Aprilia RSV Mille modelljéből ismert Rotax V2-es motor hajtott. Sajnos e modell sem került szériagyártásba, s miután a Piaggio Konszern átvette az Apriliát, a Moto Guzzit és a Laverdát,  jövő teljesen bizonytalanná vált.

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
– BMW – egy német sikertörténet – második rész
– BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész
– BMW – egy német sikertörténet – negyedik rész
– BMW – egy német sikertörténet –ötödik rész
– Brough Superior – mindenből a legjobbat
– BSA – a birminghami legnagyobbak
– Buell – amerikai sportgépek Harley-szívvel
– Bultaco – mindent a sportért
– Cagiva – a Castiglionik öröksége
– CCM – a Clews-féle versenygépek műhelye
– CZ – a cseh „népmotorok”
– DKW – a kis csoda
– Ducati – az olasz sportszellem – első rész
– Ducati – az olasz sportszellem – második rész
– FN – a belgák között a legnagyobb
– Gilera – világbajnokok Olaszországból
– Harley Davidson – egy amerikai legenda – első rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – második rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – harmadik rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – negyedik rész
– Henderson – négyhengeres monstrumok az USA-ból
– Hercules – a motorkerékpárok évszázados története Németországban
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – első rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – második rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – harmadik rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – negyedik, egyben utolsó rész
– Horex – az egyszemélyesek királynője
– Husaberg – svéd terepmotorok Ausztriából
– Husqvarna – a svéd terepmotor
– Hyosung – a koreai újonc
– Indian – Winnetou és Old Shatterhand nyomában
– Jawa – világraszóló mérnöki bravúr Csehországban
– Kawasaki – erőmű, két keréken – első rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – második rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – harmadik rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – negyedik rész
– Kreidler – a népszerű kismotorok gyára
– KTM – az osztrák motorkerékpárok története

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Sportster

Facebook

INSTAGRAM

MPS AIRFORM
caballero

Trending