Connect with us
Suzuki
just1 mx

Blog

KTM – az osztrák motorkerékpárok története

A KTM gyár legutolsó nagy átalakulása (90-es évek) óta fennhangon hirdeti, hogy igazi off-road motorokat készít, nem utánzatokat. A jelmondatuk: “Ready to Race”, azaz versenyre készen. A gyár minden enduró- vagy crossmodellje azonnal benevezhető terepversenyre, azt nyújtja, amire az off-road motorosnak szüksége van.

Published

on

ICONSHOP 300
jgpr
RST AIRBAG

Az egész történet 1934-ben kezdődött, abban a Horst Trunkenpolz által alapított lakatosműhelyben, amelyből az évek folyamán Felső-Ausztria legnagyobb autó- és motorkerékpár-javító vállalata lett.

A KTM – Kraftfahrzheuge Trunkenpolz, Mattinghofen – által önállóan fejlesztett első motorkerékpárja, a Rotax-motorral hajtott R 100-as 1953-ban hagyta el a műhelyt, majd egy évvel később a 125-ös Tourist modellel folytatódott a program. Ennek megjelenése után két évvel már az ezredik KTM márkajelzést viselő motorkerékpár került a piacra.

Időközben a KTM rövidítés tartalmilag változott: a cég neve „Kronreif&Trunkenpolz, Mattinghoffen” lett, mivel 1955-ben Ernst Kronreif salzburgi üzletember is beszállt a vállalkozásba. Az ötvenes évek közepén a cég már saját motorok fejlesztésével is foglalkozott.

A terepmotorokat gyártó európai vállalatok között a KTM-nek akkor sikerült megszereznie az első helyet, amikor az amerikai terepversenyző és motorkereskedő John Penton, lehetőséget kapott arra, hogy saját elgondolását követve könnyű sportgépeket építsen a mattinghoffeni szerelőcsarnokban. A terepversenyeken elért sikerek fényesen bizonyították az osztrák márka pozitívumait.

1980-ban Ernst Trunkenpolz visszavásárolta a társaság teljes részvénycsomagjait társaitól, így a KTM ismét családi vállalkozás lett. Kilenc évvel később viszont arra kényszerült, hogy a többségi tulajdont eladja a GIT Trust Holdingnak, amelyik aztán csődbe vitte a KTM vállalatot.

Ennek az lett a következménye, hogy a céget négy önálló részlegre kellett osztani. Ezek közül az egyik a KTM Sportmotorcycle GmbH lett, amely nagyszerűen rajtolt az új évezred első évében.

Modell: R 100
Gyártási év: 1953-1955
Teljesítmény: 3 LE
Lökettérfogat: 98 cm3
Motortípus: Rotax egyhengeres, kétütemű

  • KTM R 100
    Olyan volt, mint amilyennek egy motornak az ötvenes években lennie kellett: robusztus építésű és egyszerű. 1953-ban, kétéves fejlesztés után mutatta be a KTM a Bécsi Tavaszi Vásáron. A hátsó rugózást ülésrugózással pótolták, s az első villa rugós teleszkópja legfeljebb a nagyobb bukkanókra és zökkenőkre reagált. Az alumíniumból készült és a tengelyt teljesen elfedő kerékagy viszont pozitív értelemben különböztette meg konkurenseitől.

Modell: 250 MX PL
Gyártási év: 1983
Teljesítmény: nincs adat
Lökettérfogat: 245 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • KTM 250 MX PL
    A 250 MC utódjaként az MX PL összsúlya nem érte el a 100 kilót. A crossmotorok központi rugóoszlopát először e modellben kombinálták a saját fejlesztésű „Pro Lever” csuklós rendszerrel, így növekedett a rugóút, s javultak annak minőségi mutatói. A vízhűtéses kétütemű motor membránvezérlésű volt, az elől-hátul kettős dobfék biztosította a megfelelő lassulást. Az osztrák Heinz Kinigadner 1984-es és 85-ös világbajnoki győzelme igen jó reklámot jelentett a KTM gépeinek.

Modell: LC4 620 Adventure
Gyártási év: 1997
Teljesítmény: 50 LE
Lökettérfogat: 609 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • KTM LC4 620 Adventure
    A KTM első túramotorja az Adventure (kaland) nevet kapta. Első pillantásra a modell a Párizs-Dakar-rali gépeire emlékeztet, de tökéletesen megfelelt a mindennapi használat által támasztott követelményeknek. Az Adventure azt a folyadékhűtéses négyütemű motort kapta, amelyet öt évig tartó fejlesztés után a KTM korábban az enduromotorokba épített. A váz farrészét króm-molibdén ötvözetből  készült merevítőkkel erősítették, így a csomagtérben minden elhelyezhető, ami a távolsági utazásokhoz szükséges.

Modell: Duke II
Gyártási év: 1999
Teljesítmény: 57 LE
Lökettérfogat: 625 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • KTM Duke II
    Mivel a Duke első változatával a KTM ki tudta használni a supermoto-konstrukciók iránti hirtelen keresletet, 1999-ben egy teljesen új változattal jelentkezett. A 650 cm3-es egyhengeres, négyütemű teljesítménye 7 LE-vel növekedett, így elérte az 57 LE-t, egyébként pedig az egész konstrukció leginkább a kanyargós szerpentinekre készült. A könnyűfém felnik, az alumíniumból készült lengőkar jelentékenyen csökkentették a gép súlyát: a Duke II nem volt nehezebb, mint 145 kiló. A nagy teljesítményű hajtómű, a következetesen csökkentett önsúly és a nagy értékű elemekből összeállított felépítmény kombinációjának eredményeként a Duke II nagyon sikerült modellként értékelhető.

Modell: SX 520
Gyártási év: 2001
Teljesítmény: 59 LE
Lökettérfogat: 510 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • KTM SX 520
    A KTM 2000-ben egy új crossgenerációt mutatott be, amely mérföldkőnek tekinthető a crossmotorok fejlődésében. Először sikerült ugyanis egy 250 cm3-es gép viszonylag könnyű kezelhetőségét egy nagy hengerűrtartalmú, négyütemű motorral hajtott konstrukcióban is megvalósítani, amelynek következményeként az SX-négyütemű alig-alig talált ellenfélre a különböző bajnokságokon. Ezzel együtt: a KTM kétütemű crossmodelljét is megtartotta, amely az állandó fejlesztőmunkának eredményeként egyre sikeresebben szerepelt a versenyeken.

Modell: LC4 640 Adventure
Gyártási év: 2001
Teljesítmény: 50 LE
Lökettérfogat: 625 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • KTM 640 Adventure
    A Dakar-rali sikereit kiaknázva a KTM a versenygépet szériaváltozatban is megjelentette. A hatalmas (30 literes) üzemanyagtank, a raliburkolat, és a külön megrendelésre felszerelt távolsági utakhoz szükséges tartozékok eredményeként az LC4 Adventure-változata a világutazásra készülők körében is a legnépszerűbb gépek közé tartozik. A teljesen elvetemült motorosoknak a KTM egy 84 LE-s ralimotort is készített, amely a kietlen pusztaságokon történő átkeléshez szükséges felszereltséggel kerül piacra.

Modell: LC4 640 E Supermoto
Gyártási év: 2001
Teljesítmény: 49 LE
Lökettérfogat: 625 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • KTM LC4 640 Supermoto
    Az LC4 modellsorozat sikerét ügyesen kihasználva a KTM egy új modellcsaládot alakított ki. Az enduro- és raliváltozatok mellett a Duke „klasszikus” supermoto-változatát is megjelentette. A burkolat nélkül épített motoron tökéletesen érvényesülnek a műszaki esztétika hatásai, és jól követhető az LC4 modellsorozat fejlődése.

Modell: 950 Adventure
Gyártási év: 2003
Teljesítmény: 98 LE
Lökettérfogat: 942 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű V-motor

  • KTM 950 Adventure
    98 LE, 227 kilós önsúly, és mindez 210 km/órás csúcssebességgel. A terepmotorok világában a KTM kéthengeres generációjának első modellje az utazás dinamikáját tekintve új dimenziót tárt fel. Mert csak kevesen képesek arra, hogy napi kikapcsolódásként árkon-bokron keresztültörve újabb és újabb rekordot hajszoljanak. Persze az Adventure számára az ilyen „terepmunka” nem jelent problémát.

    A motor csekély önsúlya sem a köveken, sem a füves, sem a kavicsos terepen nem okoz gondot. Attól sem kell félni, hogy eltörik a villa, vagy a váz alkatrészeire esik szét. A KTM Adventure nagyon is stabil gép. És ugyanakkor könnyű. És ez egy sokat ígérő koktél. Csupán 3,2 másodpercre van ahhoz szükség, hogy az Adventure elérje a 100 km/óra sebességet. Ez pedig iszonyatos örömet okoz a motorsport híveinek.

Modell: 125 EXC
Gyártási év: 2004
Teljesítmény: 35 LE
Lökettérfogat: 125 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • KTM 125 EXC
    Nehezen lehetne összegezni, hogy a KTM által gyártott endurók és crossmotorok hány nemzeti és nemzetközi versenyen arattak sikert, de a gyárnál egy pillanatra sem szünetel a fejlesztés.

    A 125 cm3-es géposztály 2005-ben piacra hozott EXC változata új vázzal, új rugóelemekkel és frissített formatervezéssel került forgalomba, s némileg módosították a motort is. A kis kétütemű gép egy igen harapós hajtóművet kapott, felszereltsége kiváló, kidolgozottsága színvonalas. A 125 EXC-vel a legvadabb homokbuckák is átugorhatók anélkül, hogy valamely alkatrész esetleges károsodásától kellene tartanunk.

Modell: 950 Supermoto
Gyártási év: 2005
Teljesítmény: 98 LE
Lökettérfogat: 942 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű V-motor

  • KTM 950 Supermoto
    Az LC4 egyhengeresének példáját követve a KTM 2005 nyarán a kéthengeres enduro supermoto-változatát is megjelentette. És a legkevésbé sem eredménytelenül. Az elszánt keménységet tükröző vonalvezetéssel épített torpedó, az Adventure 98 LE-s V2-es motorjával, igen magabiztosan tud végigsöpörni az utakon.

Modell: 990 Superduke
Gyártási év: 2005
Teljesítmény: 120 LE
Lökettérfogat: 999 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • KTM 990 Superduke
    A KTM komolyan veszi jelenlétét az országúti versenyek világában, s ez nemcsak abban mutatkozik meg, hogy a Grand Prix-versenyeken képviseltette magát a 125 cm3-es géposztályban. Sportbeli elkötelezettségének logikus következményeként értékelhető a Superduke márkajelzéssel megjelentetett utcai közlekedésre alkalmas motorkerékpárként kifejlesztett modell, amely lényegében egy markáns streetfighternek tekinthető. A csaknem egyliteres hengerűrtartalmú V2-es motor amely a 950-es modellsorozatból származik 120 LE-t teljesít, s dorombolása a legszebb zene a rajongók számára.

Modell: 990 RC 8
Gyártási év: 2007
Teljesítmény: 120 LE-nél nagyobb
Lökettérfogat: 999 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor

  • KTM RC 8
    A KTM legkésőbb 2007-ben kívánta megjelentetni az RC 8-ast, amelyet már jó előre beharangozott mint „a becsvágyó utcai harcosok mindent eldöntő fegyverét”. A modell alapkoncepciója, hogy 75 fokos hengerszögben álló motor körül kell koncentrálni a jármű tömegét. Ezzel a gondolattal Erik Buell már évek óta foglalkozik, a V2-es monstrum kezelhetőségének átalakítása kapcsán.

    A KTM versenygép innovatív jellegzetességei az alábbiakban összegezhetők: egyrészt az ülés egyúttal üzemanyagtankként szolgál, s így az üzemanyag a gép súlypontjában helyezkedik el, másrészt pedig a „száraz kenés” lehetővé teszi, hogy a kipufogórendszer ott kapjon helyet, ahol a legkevésbé befolyásolja a jármű menetdinamikáját: pontosan a motor alatt.

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
– BMW – egy német sikertörténet – második rész
– BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész
– BMW – egy német sikertörténet – negyedik rész
– BMW – egy német sikertörténet –ötödik rész
– Brough Superior – mindenből a legjobbat
– BSA – a birminghami legnagyobbak
– Buell – amerikai sportgépek Harley-szívvel
– Bultaco – mindent a sportért
– Cagiva – a Castiglionik öröksége
– CCM – a Clews-féle versenygépek műhelye
– CZ – a cseh „népmotorok”
– DKW – a kis csoda
– Ducati – az olasz sportszellem – első rész
– Ducati – az olasz sportszellem – második rész
– FN – a belgák között a legnagyobb
– Gilera – világbajnokok Olaszországból
– Harley Davidson – egy amerikai legenda – első rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – második rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – harmadik rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – negyedik rész
– Henderson – négyhengeres monstrumok az USA-ból
– Hercules – a motorkerékpárok évszázados története Németországban
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – első rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – második rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – harmadik rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – negyedik, egyben utolsó rész
– Horex – az egyszemélyesek királynője
– Husaberg – svéd terepmotorok Ausztriából
– Husqvarna – a svéd terepmotor
– Hyosung – a koreai újonc
– Indian – Winnetou és Old Shatterhand nyomában
– Jawa – világraszóló mérnöki bravúr Csehországban
– Kawasaki – erőmű, két keréken – első rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – második rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – harmadik rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – negyedik rész
– Kreidler – a népszerű kismotorok gyára

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Sportster

Facebook

INSTAGRAM

MPS AIRFORM
caballero

Trending