Csatlakozz hozzánk

Tesztek

Kétpetéjű ikrek. KTM 790 Adventure teszt S és R változatban 

A KTM 790 Adventure két különböző karakterrel kerül a piacra, amelyeket most Horvátországban ki is próbáltunk rendesen. Off-road terepen százharminccal csapatás és nyugis krúzolás is volt műsoron

Közzétéve

ekkor

KTM
MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Aki követi Instagram és Facebook oldalainkat az már láthatott néhály videót, amikor Horvátországban próbáltam a motorokat, hiszen ott volt ez a KTM 790 Adventure teszt.

(Ezért is javaslom, hogy kedveljétek a közösségi oldalainkat is INSTAGRAM , FACEBOOK , mert nagyon sok olyan tartalommal találkozhattok, amiket ott gyorsan meg tudunk osztani.)

Mostanában amióta a motorosboltunk is üzemel sajnos kevesebbet tudok motorozni/tesztelni, ezért örültem nagyon, amikor meghívást kaptam a KTM CEE-től erre az eseményre. Pont ugyanoda invitáltak, mint két éve a 1190 és 1290 Adventure tesztekre, ahol nagyon jót motoroztunk, ezért tudtam, hogy öröm lesz újra azon a környéken motorozni.

A Horvátországot letaroló rettenetes vihar után érkeztünk és olyan mázlink volt, hogy tökéletes időben tesztelhettük az újdonságokat. 18-20 Celsius, remek utak, tengerpart és jó motorok álltak rendelkezésünkre ezen a csodás napon.

Előző este részletekbe menően megtudtunk mindent a műszaki alapokról, amelyek a 790 Duke LC8c (a c jelző a kompaktságra utal ebben az esetben) motorblokkjára épülnek. Amennyire csak lehetett minimális méretűre készítették az erőforrást azért, hogy a futómű a lehető legjobban dolgozzon. Ez azt tette lehetővé, hogy jó hosszú lengővillát építhettek az acélból készült hídvázhoz. Igen hídváz, hiszen ebben az esetben nem térhálós csak a segédváz, amely szépen ki is látszik. A váz pedig szépen el van rejtve a tank alatt, illetve akarom mondani a tank fölött, hiszen a rally motorokhoz hasonlóan a blokk mellett kétoldalt található a műanyagból készült üzemanyagtartály. Ebben mindössze egy db benzinpumpa dolgozik, de szenzációs ahogy ezzel a trükkel a súlypontot a lehető legalacsonyabbra tudták helyezni. – A műanyaggal sincs semmi baj, a Totalbikeos Iván rendesen letesztelte ezt az alkatrészt is, miután terepen kb 100 km/h-nál ledobta magáról a gép. Több szaltó után, mindkét oldalát bepanírozva, egy igazi vipera kígyón landolt a gép ripityára törve, de a tanknak semmi baja sem lett. Szegény vipera nem élte túl a balesetet, de Iván szerencsére egy kulccsont és néhány bordatöréssel megúszta az esést. Így a töréstesztet is kipipálhattuk… –

Ezt csak mellékesként jegyeztem meg itt az elején, de térjünk még kicsit vissza mérnöki csemegékhez.

A bemutató filmben láthatjátok ahogy úgy repkednek ezekkel a gépekkel, mintha könnyű krosszmotorok lennének, de annyi csavar azért került a történetbe, hogy a forgatáson részt vevő motorokban keményebb rugók voltak, hogy bírják a strapát, de mindössze ennyi különbség volt a széria motorokhoz képest.

Egyébként mi is ugrattunk velük szép nagyokat a gyári erősségű rugókkal. Az első és a hátsó gátló is összeült rendesen, de felkoppanásról nem tudok beszámolni, olyan szépen oldották meg a WP futómű rugózását és csillapítását is az R modell esetében.

Szépen dolgozik a futómű, akkor is amikor talajt fogva teljesen összeül

Az S (Standard, amit valójában nem is jelölnek) utcai gép esetében ilyesmi nem történt az szépen tartva az íveket, de kényelmesre hangolva dolgozott.

Ááá úgy mennék még velük, de maradjunk még kicsit a műszaki dolgoknál, utána megírom az élményt is…

Na ezért hívják kompaktnak! Alig nyúlik hátrafelé blokköntvény

Na ezért hívják kompaktnak! Alig nyúlik hátrafelé blokköntvény

Na szóval…  itt van ez a 790 köbcentis sorkettes motorblokk, amely ezekben a kalandgépekben „csak“ 95 lóerőt tudnak  8000-es fordulaton 88 Nm mellett (6600 ford./percnél). Viszont főtengely 75 fokkal el van ékelve, ezért olyan hatást értek el gyújtásnál, mintha V2-es lenne az erőforrás. Pont ilyenek egyébként a Yamaha CrossPlane motorblokkjai is, amelyekkel jobb tapadás érhető el az egyenletesebb nyomatékleadás miatt és a sokkal kevesebb kiegyensúlyozásra van szükség, amely ugye, mint tudjuk minél könnyebb egy motor annál jobb. Ezek a 790 Adventure KTM -ek is csak 189 kilogrammosak szárazon és a 20 liter benzinnel megtankolva is 209 kg a gép.


KTM Duke 790 – Első teszt Pozsonyban


Nagyon nem érezhető, hogy a gyártási költségeken spóroltak volna kivéve az S modell futóművén, amelyről lemaradt az állítási lehetőség. Természetesen a PowerParts katalógusban böngészve az alapmodellbe is jó sok extrát lehet még kérni, de én komolyabb futóművet nem találtam hozzá. Nyugdíjas karakteréhez jól illik ez is, amely alaphelyzetben kényelmes és sportos motorozást is lehetővé tesz, ha egy szerpentinre tévednél vele.

Üdvözlet Horvátorszából! Sziasztok Kedves Tesztmotor.hu olvasók!

Reggel az alapmodellel kezdtük a túrát, az Rbiker alkalmazásommal fotóztam néhány helyen, azt meg is nézhetitek itt. Egyébként a teljes táv 308 km volt, kb 170 az S és 138 km az R nyergében 90%-ban Off-road terepen.

Az RBiker alkalmazásban Ti is végigmehettek a túránkon

A 200 mm rugóúttal rendelkező S modellen megtapasztalhattuk az aszfaltos túrázás élményeit. Az ülés párnázása ugyan lehetne kicsit kényelmesebb, de simán lehet bírni jó hosszú etapokat rajta. A futómű még nagy tempónál is nagyon stabil, egyszer mentünk csak egy kicsit gyorsabban 180 felett, ahol a szélvédelem képességeiről is meggyőződhettünk. A keskeny fejidom jól elvezeti a menetszelet a vezető sisakjáról, de a vállak és a karok kapják rendesen a fuvallatot. Ez nem baj, ha meleg van, de én a 15-18 fokban fáztam amíg elértünk az ebéd helyszínéig.

Kissé ingerszegény az alapmodell. Akár egy cruiser is lehetne...

Kissé ingerszegény az alapmodell. Akár egy cruiser is lehetne…

A KTM 790 Adventure S aszfaltos kanyargós utakra van kitalálva épp olyanokra ahol most is haladtunk, de nekem valahogy mégsem sikerült összebarátkoznom a géppel. Igazi karaktere nem mutatkozott meg, olyan jó mindenes utazómotor jut róla eszembe ha visszagondolok rá.

Semmi olyan nem jut eszembe amely csak egy kissé is megemelte volna az adrenalinszintemet… Itt utalnék vissza a címre, ahol a kétpetéjű ikreket említettem. Ugye ők sem egyformák, lehetnek teljesen különböző karakterek, na ez van ezekkel a 790 Adveture KTM-ekkel is. Amíg az S egy „nyugdíjas“ motor, addig a 790 Adveture R egy hiperaktív bolondéria.

Az R változat rendesen bevette a reggeli vitamint. Ezzel bármit meg lehet csinálni, ami megemeli a tapasztalt vezetők adrenalinszintjét is

Az R változat rendesen bevette a reggeli vitamint. Ezzel bármit meg lehet csinálni, ami megemeli a tapasztalt vezetők adrenalinszintjét is

Már az első gázadásra is teljesen máshogy viselkedik az R, mint az utcai testvére, pedig elvileg mindkettő ugyanúgy 95 lóerős… Emelgeti az elejét és keresztbe lehet állítani a hátulját! Igazi élménymotor. Az üléspozíció is sokkal jobb, a terepesebb gumik tapadása pedig szenzációs aszfalton is. Nem is értettük, hogy lehet két majdnem egyforma motor ennyire különböző… Szerencsémre az extralistáról beszerezhető oda-vissza működő gyorsváltó is volt mindkét gépen, így az sokat javított a motorozási élményen.

Az R változat rendesen bevette a reggeli vitamint. Ezzel bármit meg lehet csinálni, ami megemeli a tapasztalt vezetők adrenalinszintjét is

Itt a bekapcsolt Rally mód 8-as fokozatban volt, csak ennyire engedte, hogy keresztbevágjam, de nagyon kiszámíthatóan működött akkor is amikor a legkisebb fokozatba állítottam a kipörgésgátlást

Ahogy kijöttünk az étteremből ebéd után, egyből a hegyek kis ösvényei felé vettük az utunkat. Elöl a profi enduro versenyző Lukas Cerny diktálta a tempót, nem is akárhogyan… Mi pedig utána csapattunk a Dakar rallyt megjárt Nagy Petivel…

Sokszor előfordult, hogy az útvonal egy-egy autópálya szakasz mellett haladt, ilyenkor marhára koncentráltam, hogy az ökölnyi, vagy még nagyobb köveken tudjam tartani a tempót miközben Lukas motorja által felvert kövek néha a vadi új KYT karbon krosszsisakomon és a mellkasomon kopogtak.

KYT Strike Eagle Bukósisakteszt

Nagyon sajnáltam menet közben ezt a sisakot. Kőzápornak volt végig kitéve, de a fényezésén egy pötty hiba sem látszik, pedig volt olyan nagy kő ami eltalálta elölről a visszapillantó tükröt és a műanyaggal együtt tört ki le az egész. Baromi jól szellőzött és a piros, agyagos por sem látszik miután kimostam a rendkívül finom és kényelmes bélését. A súlyáról nem kell semmit sem mondanom, hiszen 999 gramm a sisak, ezért a 300 km túra végére sem fáradt el a nyakam. Nagyon megszerettem ezt a KYT sisakot, amit a jól ismert SUOMY gyárt. Annak ez a KYT az olcsóbb változata, de minden pénzt megér, komolyan mondom. Ja és nem is drága. 85000 Ft ez a karbon/üvegszál/kevlár anyagokból készült egyszínű változat. Csak ajánlani tudom a 100% Accuri szemüveggel együtt!!!

KYT motokrossz bukósisak 999 gramm, brutál jó szellőzés, igényes bélés és olcsó ár

KYT Strike Eagle motokrossz bukósisak 999 gramm, brutál jó szellőzés, igényes bélés és olcsó ár

Nem volt ritka, hogy miközben haladtunk az autópálya mellett együtt haladtunk a forgalommal. Többször le is néztem a mindenféle szögből kiválóan látható színes LCD műszerfalra és általában 130km/h körül mutatott… Nem semmi a tempó amit terepen lehet menni ezekkel a nagy dögökkel, de azért annyira nem volt ez meglepő a 1290 Adventure teszt után, ahol szintén így rohantunk.


Etalon született – KTM 1090 és 1290 Superadventure R teszt zadarban


Egy valami nem tetszett, de az nagyon nem. Még mielőtt Iván elesett volna többen, többször is beszéltük, hogy viszonylag gyakran és mindenkinél előfordult egy kis kormánylengés. Ennek az áldozata lett Iván is, aki az esést megelőzően egy emberfej nagyságú kőre hajtott és attól kezdett szitálni a kormány a kezében, majd hirtelem megtanult repülni.

Ezen a képen jól látszik a két váéltozat közötti méretkülönbség ami a rugóútat érinti

Ezen a képen jól látszik a két váéltozat közötti méretkülönbség ami a rugóútat érinti

Az R modellnek 40 mm-rel hosszabb a rugóútja és meredekebb a villaszöge, hogy jobban forduljon, de ez sajnos azt eredményezi, hogy az egyenesfutása romlik nagyobb tempónál. Van rajta ugyan egy széria kormánylengés-csillapító, de ez nem látja el jól a feladatát már ilyen tempónál amivel mi haladtunk. Mondjuk nem azért mondom, hogy mekkora enduro király vagyok, mert az nem igaz, de tényleg versenytempóban ment a rohanás tök ismeretlen terepen. Ahogy a rutinos Nagy Peti is mondta, ez komoly tempó volt…

Erre a nagy rohanásra már kellett volna a PowerParts katalógusból rendelhető, a tank elé felszerelhető erősebb kormánylengés-csillapító a tesztmotorokra!  

Az R modelleken Akrapovic kipufogók is voltak, de a súlycsökkentés miatt érdemes megvenni ezeket, a hang miatt sajnos nem. Mindössze 1kg-mal könnyebb az Akra a gyári dobnál és a hangja szinte ugyanolyan. Egyes típusokon EURO4 kinyírta a nyitott kipufogók okozta hangélményeket (érdekes, hogy pl a BMW NineT pure-on meg élvezhető hangok jönnek a kipufogól pedig az is EURO4), mivel utcai közlekedésre már csak ezek engedélyezettek.

SC-Project titán rendszer is rendelhető hozzá

Ha versenyeznél, vagy csak terepeznél és szeretnél ilyen motort, akkor van egy ötletünk a 790 Adventure KTM-ek felhangosítására. Az SC-Project készít hozzá komplett titán versenyrendszert, amely nem csak a súlyt csökkenti, hanem a teljesítményt és a hangélményt is növeli.

Igen ez is egy 790 Adventure R, csak épp itt már célszerszámmá alakítva látható. SC-Project kipufogókat itt találsz: scproject.hu

 

Miután Ivánt átadtuk a mentőknek a tengerparti fotóhelyszín felé vettük az irányt. Itt hirtelen 200-300 m szintkülönbséget kellett csökkentenünk. Nekem ez volt a legnehezebb része a terepnek. Szűk, kacskaringós lassú út, ahol a kerek alól folyamatosan ki-kigurulnak a hatalmas kövek és a laza talaj… fújjjjj, ez nem volt a kedvencem, de le tudtam jönni ezen is esés nélkül. 🙂

Ez a meredek lejtős szakasz nem volt a kedvencem...

Ez a meredek lejtős szakasz nem volt a kedvencem…

Majd jött az utolsó rész, ahol fotóztunk és videóztunk, ott is hatalmas kövekkel kirakott terepen kellett ugratni és kilinccsel előre megmutatni, hogy milyen király ez az endúrózás.

A lényeges elektronikáról még nem is írtam semmit, pedig az adja a 790R-nek a legjobb részét! Természetesen a Bosch által fejlesztett kanyar ABS és kipörgésgátló dolgozott a gépekben, méghozzá zseniálisan.

Igaz ezekben benne volt a feláras Rally mód is, amellyel 9 fokozatban lehet állítani, hogy mennyire engedje megcsúszni a hátsó kereket. 9-esen a legkevésbé, egyes fokozaton pedig mindenhol keresztbe tudod állítani a gépet gázra. Ügyes kis szerkezet én ötösön haladtam az off-road táv 70 százalékán, aztán ami után kipróbáltam, hogy milyen keresztbe menni állandóan átrakam nyolcasra, hogy azt is kipróbáljam.

A műszerfal minden szögből és minden fényviszony mellett nagyon jó látható és egy pár eurós alkalmazással össze is tanítható a telefonunkkal, így az nyugodtan töltődhet az ülés alatt. Ami a telefonon történik, azt láthatod a műszerfalon is.

A műszerfal minden szögből és minden fényviszony mellett nagyon jó látható és egy pár eurós alkalmazással össze is tanítható a telefonunkkal, így az nyugodtan töltődhet az ülés alatt. Ami a telefonon történik, azt láthatod a műszerfalon is.

Pont jó volt, mert már eléggé elfáradtam a végére és így nem kellett küzdenem, hogy a gépen maradjak, viszont ugyanolyan gyors voltam, mint a már említett Lukas, aki azt hitte szerintem, hogy versenyen van… 

Nagyon komoly tempót nyomott végig, másnap láttuk a saját 450 Rally gépét is a buszában, amellyel tényleg versenyzik. Őt sem zavarta a 790-es súlya, amely furcsa mód tényleg egyáltalán nem érezhető annak köszönhetően, hogy a tankban alul lötyög a benzint nem fönt a motor tetején.

Az utolsó etapon már nem kívántam a terepet, de végig nyomtuk az egész napot. Hatalmas élmény egy ilyen off-road túra, amelyre nem biztos, hogy ez a 4 millós 790R a legjobb választás, de ha egy motort szeretnél amivel el tudsz menni mindenhol, városban, szerpentinen és terepen is, akkor ez a 790R nagyon jó választás lehet. Az S változat 3.680.000 Ft, így nem kérdés, hogy az R mennyivel jobb vétel, hiszen az már mindenben sokkal jobb. Én tuti azt venném… 

A végén jólesett egy kis tengervíz is

A végén jólesett egy kis tengervíz is

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending