Connect with us
Suzuki
just1 mx

Blog

Kreidler – a népszerű kismotorok gyára

Pár év alatt meghódította a kisköbcentis motorok piacát, rekordokat állított fel, majd eltűnt a süllyesztőben. Ő volt Kreidler. Érdemes az ő nevét is életben tartani.

Published

on

ICONSHOP 300
jgpr
RST AIRBAG

A Németországban mindenütt ismert Kreidler cég választéka alapvetően mopedekből, robogókból és kismotorokból tevődött össze. Az eredetileg acélsodrony- és szerszám-készítésére szakosodott gyár 1950-ben indította el a kismotorok világában játszó sikertörténetét.

Az egyszerű építésű, de robusztus mopedeket és robogókat a német piac hálásan fogadta. A Stuttgart melletti Kornwestheim városkában dolgozó vállalat Florett nevű kismotorjáról lett széles körben ismert, amelynek szériagyártása az ötvenes években kezdődött.

Egy Kreidler-gép mindig egy kicsivel gyorsabb volt mint konkurensei, biztonságosan méretezett fékrendszerrel és stabil felépítménnyel készült, s gyakorlatilag elnyűhetetlennek bizonyult. A nemzetközi versenypályákon a gyűszűnyi motorral hajtott 200 km/óra sebességre képes Grand Prix-modellt alig-alig lehetett legyőzni.

A későbbiekben aztán az olyan divatos újdonságokkal, mint a vízhűtéses motor, vagy a félig burkolt felépítmény végett a versenytársaknak sikerült a Kreidlert kiütni a nyeregből. 1981-ben a gyár végül arra kényszerült, hogy véglegesen csődöt jelentsen.

Modell: R 50
Gyártási év: 1954
Teljesítmény: 2,2 LE
Lökettérfogat: 48 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Kreidler R 50
    A J és K jelzésű moped-modellek mellett az ötvenes évek közepén a Kreidler robogókkal is jelentkezett a piacon. Az 50 cm3-es kétütemű kismotor ventilátoros hűtéssel üzemelt. Egy ilyen robogóval 1954-55-ben egy müncheni újságíró, bizonyos Günter Markert 17 hónapos világkörüli utazást tett meg, amelynek során négy kontinens 33 országába látogatott el, és 50 ezer kilométert motorozott. Útja során az R 50-es megbízható útitársa volt, aminek a maximális sebessége 50 km/óra.

Modell: Florett utcai versenygép
Gyártási év: 1959
Teljesítmény: 6 LE
Lökettérfogat: 49 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Kreidler Florett utcai versenygép
    Miután a Kreidler 1956 őszén bemutatta az 50 cm3-es Florett modellt, 1959-ben elkészítette annak hivatalos fekvőhengeres versenyváltozatát. Nagynevű versenyzők, mint Rudolf Kunz és Hans Georg Anscheidt vitték sikerre a MotoCup versenyeken a kis Florettet.
    A kormányt mélyen a tank alá építették, hogy a versenyző rá tudjon feküdni a motorra, ezzel is csökkentve a légellenállást és növelve a sebességet.

Modell: Grand Prix
Gyártási év: 1963
Teljesítmény: 14 LE
Lökettérfogat: 49 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Kreidler GP-versenymotor
    A Grand Prix-versenymotorokhoz a Kreidler 1963-ban egy teljesen új futóművet fejlesztett ki, a felépítmény és a fékrendszer elemei könnyű magnéziumötvözetből készültek. A jó teljesítményű kétütemű motor szívóvezérléssel és két porlasztóval dolgozott. Ezzel a géppel Hans Georg Anscheidt 1963-ban világbajnoki ezüstérmet nyert.

Modell: Florett
Gyártási év: 1965
Teljesítmény: 5,2 LE
Lökettérfogat: 49 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Kreidler Florett Super
    A hatvanas évek közepétől a Florett Super váltotta fel a gyártási programban a sportos luxusmodellt. Az 5,2 LE-s, ventilátoros hűtésű motorral a Florett Super 80 km/órás csúcssebességre volt képes.

Modell: MEO 1
Gyártási év: 1965
Teljesítmény: 15 LE
Lökettérfogat: 49 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű

  • Kreidler MEO 1 „Zigarre”
    A „Zigarre” modellel 1965-ben Rudolf Kunz sebességi világrekordot állított fel az 50 cm3-es géposztályban, az egyesült államokbeli Nagy Sóstón. A versenyző 210 km/órás csúcssebességet ért el. A motort egy négykamrás kompresszor töltötte és jégkockákkal hűtötték.

Modell: Rekordgép
Gyártási év: 1965
Teljesítmény: 15 LE
Lökettérfogat: 49 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Kreidler Rekordgép
    A „Zigarre” sikerét követően a Kreidler még egy kísérletet tett arra, hogy világcsúcstartó legyen. A képen látható rekord-géppel kellett a hannoveri Contidromban az új hosszú távú világrekordot felállítani. Hasonlóan a MEO 1-hez ez a Rekord-Florett is kompresszoros feltöltéssel működött.

Modell: Florett RM
Gyártási év: 1973
Teljesítmény: 2,9 LE
Lökettérfogat: 49 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Kreidler Florett RM
    A 90 km/óra sebességre képes kismotorok mellett a Kreidler Mokick osztályú konstrukciókat is gyártott, amelyeket az előírások szerint úgy kellett építeni, hogy maximális sebességük ne legyen nagyobb mint 40 km/óra.
    A két motor csak apróbb részletekben (pl. kisebb dobfék, lakkozott első sárvédő) különbözött egymástól. Így a kisebb teljesítményű Mokick is haszonélvezője volt a Kreidler kismotorok versenypályáján elért sikereinek.

Modell: Florett RMC
Gyártási év: 1979
Teljesítmény: 2,9 LE
Lökettérfogat: 49 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű

  • Kreidler Florett RMC
    Az utolsó Kreidler modell kerekei már alumíniumöntvényből készültek, és a motor egy kis csípőtámaszban végződő sportüléssel épült. Az olcsó japán konkurencia azonban kiszorította a svábok 50 cm3-es kismotorját a piacról.

Forrás: 1000 motorkerékpár

– Az Adler története
– Az Aermacchi története
– Az AJS története
– Az Aprilia – és az olasz versenyszellem
– Ariel – tradíció és extravagancia
– AWO/Simson – szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
– Benelli – egy legenda visszatér
– Betamotor – versenygépek Toscanából
– Bianchi – egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
– Bimota – különlegességek Itáliából
– BMW – egy német sikertörténet – első rész
– BMW – egy német sikertörténet – második rész
– BMW – egy német sikertörténet – harmadik rész
– BMW – egy német sikertörténet – negyedik rész
– BMW – egy német sikertörténet –ötödik rész
– Brough Superior – mindenből a legjobbat
– BSA – a birminghami legnagyobbak
– Buell – amerikai sportgépek Harley-szívvel
– Bultaco – mindent a sportért
– Cagiva – a Castiglionik öröksége
– CCM – a Clews-féle versenygépek műhelye
– CZ – a cseh „népmotorok”
– DKW – a kis csoda
– Ducati – az olasz sportszellem – első rész
– Ducati – az olasz sportszellem – második rész
– FN – a belgák között a legnagyobb
– Gilera – világbajnokok Olaszországból
– Harley Davidson – egy amerikai legenda – első rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – második rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – harmadik rész
– Harley-Davidson – egy amerikai legenda – negyedik rész
– Henderson – négyhengeres monstrumok az USA-ból
– Hercules – a motorkerékpárok évszázados története Németországban
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – első rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – második rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – harmadik rész
– Honda – aki két év alatt meghódította a világpiacot – negyedik, egyben utolsó rész
– Horex – az egyszemélyesek királynője
– Husaberg – svéd terepmotorok Ausztriából
– Husqvarna – a svéd terepmotor
– Hyosung – a koreai újonc
– Indian – Winnetou és Old Shatterhand nyomában
– Jawa – világraszóló mérnöki bravúr Csehországban
– Kawasaki – erőmű, két keréken – első rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – második rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – harmadik rész
– Kawasaki – erőmű, két keréken – negyedik rész

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Sportster

Facebook

INSTAGRAM

MPS AIRFORM
caballero

Trending