Csatlakozz hozzánk
KTM

Hírek

Közeleg a presztízsverseny: Dakar-rali 2012

A Hungaroring üzletfejlesztési igazgatója, Szalay Balázs már javában készül…

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Forrás: Opel Dakar Team

A Dakar-rali népszerűsége töretlen. Ezt mutatja, hogy a 2012-es megméretés rajtja előtt két és fél hónappal  lezárult a nevezés – egyszerűen azért, mert a szervezők már nem tudnak több nevezést elfogadni. A motorosok nevezési listája már néhány héttel korábban teljes volt (a 310 jelentkező közül 220-nak a nevezését tudták elfogadni), de október közepére  kialakult az autósok 170 tagú és a kamionosok 75 tagú mezőnye is.

A rajtszámokat az argentínai rajt előtt kapják majd meg a versenyzők, akik Mar del Platából indulva átszelik Argentínát, Chilét és végül Peruban, Limában érnek célba. Érdekesség, hogy a nevezési zárlatig az eredeti tervek szerint még két hét lett volna hátra, ám aki az utolsó pillanatig hezitált, az már lecsúszott a nevezésről.

Amellett, hogy a Dakar-indulók száma folyamatosan nő (ez már tendencia) egyre több nemzet versenyzői képviseltetik magukat a versenyen. Most is sokan jönnek majd Európából, s az is meglepő adat, hogy a motorosok több mint egynegyede újonc, vagyis most először néz szembe a Dakar megpróbáltatásaival.

A magyar tereprali versenyző (és immáron a Hungaroring üzletfejlesztési igazgatója), Szalay Balázs egészen kisgyerekkora óta a sebesség megszállottja, talán az pecsételte meg a sorsát, hogy Niki Lauda egy dunaújvárosi utcai bemutató után nekiadta a gokartja szakadt láncát, talán eleve így született. Formula-1-es álmait fel kellett adnia (mire eljutott odáig, hogy egyáltalán elkezdhette az autóversenyzést, már túl idős volt a száguldó cirkuszhoz), de talált helyette másik kihívást: a világ leghosszabb és legnehezebb terepraliversenyét, a Dakar-ralit.

Az Opel-pilóta 1996-ban állt rajthoz először a viadalon – egy szál versenyautóval, annyi alkatrésszel, amennyi elfért a csomagtartóban… Az volt az igazi kihívás. Akkor még nem tudta, amit ma már igen – ennyi „szervizháttér” édeskevés a sikeres célba érkezéshez. Szalay évről évre folyamatosan gyűjtögette a tapasztalatokat (2002 óta saját versenyműhelyében készülnek az autói), s a tíz Dakarból, amelyen rajthoz állt, hatszor célba ért. (Ötször jelenlegi navigátorával, Bunkoczi Lászlóval). Nála többször ez senkinek sem sikerült a magyar versenyzők közül.


Az utóbbi két Dakart kénytelen volt kihagyni, de 2012 januárjában immár magyar bajnokként tér vissza a sivatagba

„Az idei és a tavalyi Dakart itthonról néztem végig és nagyon rosszul esett. Mindkétszer a TV2 szakkommentátora voltam, így még jobban beleláttam a történésekbe és még rosszabbul esett. Most újra lehetőségem nyílik, hogy ott legyek a rajtnál, és ennek nagyon örülök – az újabb nagy kihívás az egész csapatot felvillanyozta, minden szerelő, minden csapattag kétszer annyit dolgozik mint korábban. Mindannyian szeretnénk eljutni Peruba, ami új helyszín a Dakar történetében: eddig ugyanis csak Argentínát és Chilét érintették a dél-amerikai versenyek. Peru új színt visz a versenybe és újdonságot hoz az én életembe is, mert ott még nem jártam. Gyerekkoromban elhatároztam, hogy a világ összes országát bejárom. Ha minden jól megy, és célba érünk, januárban még egyet kipipálhatok” – mondta Szalay, aki arra is rávilágított: attól, hogy a verseny Afrikából a tengerentúlra költözött, nem lett könnyebb sőt… Aki azt állítja, hogy igen, sohasem járt még a világ legszárazabb sivatagában, az Atacamában. S mivel ottani idő szerint nyáron van a verseny (míg Afrikában „télen” volt), a homok még sokkal jobban felmelegszik (még jobban megfogja az embert) és éjszaka sem hűl le a levegő.


Szalay (jobbra) számára kalandnak indult, most kőkemény sport

A kérdést pedig, hogy mi viszi vissza újra meg újra a sivatagba, Szalay érzelmileg és sport szempontból is megközelítette.
„Kaland volt, amikor elkezdődött, aztán egyre komolyabbá vált. A legnagyobb élményt talán az jelentette, amikor először célba értünk 2000-ben, Egyiptomban, a piramisoknál. A váltónkban már csak egyetlen fokozat működött, félő volt, hogy nem tudunk felmenni a dombon a dobogóhoz, a barátok már készen álltak rá, hogy feltoljanak… Végül azonban nem kellett. Emlékszem, annyira fáradt voltam, hogy ott rögtön nem is tudtam örülni, csak napokkal később. Aztán persze az is hatalmas érzés volt az is, amikor először célba értünk Szenegálban, a Rózsaszín-tó partján, az egész csapat ott ugrált a kamionon”

Opel Dakar Team sajtótájékoztató

“Más oldalról megközelítve pedig a csapatnak mindig a Dakar hozta meg a fejlődést, mindig az adott lendületet, akkor léptünk tovább a fejlesztésekkel” – mondta Szalay, majd hozzátette, ami egykor kaland volt, az mára teljesen más megítélés alá esik. Most már minden nap eredmény-centrikusan versenyez a páros, amely az idei Selyemút-rali egy-egy szakaszán  megmutatta, hogy akár világ legjobbjaival is képes felvenni a versenyt. Persze, nem a gyári BMW-csapattal (a Dakar legnagyobb esélyese egyértelműen Sven Quandt gyári alakulata), hanem a többiekkel. A top tízben ugyanis hatalmas lesz a harc az úgynevezett „amatőrök” között a pozíciókért.

„Ezúttal is nevezünk versenykamiont a Dakarra, mert csak így lehetünk biztosak benne, hogy valaki segít, ha bajba kerülünk. Darázsi Zsoltra, vagy ahogy mindenki ismeri „Zsozsóra” mindig számíthatunk – azért is jó a Dakar, mert megérzed, milyen szoros emberi kapcsolatok vannak a csapat tagjai között.”


Gyorsan odatalálni – ez a legfontosabb feladata Bunkoczinak, a navigátornak

S ha már csapat, nem szabad elfeledkezni Bunkoczi László szerepéről, akire legalább annyi feladat hárul, mint a pilótára. A terepraliban ugyanis nem lehet bejárni a pályákat (fura is lenne egy 800 kilométeres szakasz esetében), a páros kap egy itinert és oda kell találni. Ez Bunkoczi feladata. Hogy nagy tempónál is megtalálja a helyes utat, a helyes irányt.

„Mielőtt még biztossá vált volna az indulásunk, én már elkezdtem készülni. Ez egyébként is rám fért, de a Dakar olyan cél, amely miatt az embernek érdemes sanyargatni magát. Heti ötször edzek, amire elég nehéz volt rávenni magamat, de a Dakaron a szellemi frissesség a fizikai állapottól függ. S én szeretnék tökéletes állapotban visszatérni a világ legnehezebb terepraliversenyére, a kihagyott évek ugyanis nagyon keservesek voltak. Nem szeretném még egyszer a tévéből nézni a versenyt” – mondta Bunkoczi, aki azt is elárulta, az Opel Antara mostanra kiforrott versenyautóvá vált, amely sokszor megmutatta már, hogy mit tud, a csapat összeszokott, már jó néhányszor megmutatta, hogy mit tud, ezért aztán szeretnék megállni a helyüket az amatőrök között. Már nem csupán a célba érkezés fontos (persze az is), hanem az eredmény is.


“Az Opel Antara mostanra kiforrott versenyautóvá vált, amely sokszor megmutatta már, hogy mit tud”

Nyilván nem lesz könnyű visszaállni a Dakar-ritmusra, az idei Selyemút-rali megmutatta, hogy a sivatagban senki sem állhat úgy a dolgokhoz, hogy gyere cipó, hamm bekaplak, mert az megbosszulja magát. Bunkoczi kíváncsi, miként állják majd újra a sarat Szalayval.

„Sokan, sokszor elmondták már, hogy nagyon nehéz ilyen sokáig koncentrálni és a topon maradni. Az én helyzetem annyiban nehezedett a legutóbbi Dakar óta, hogy nagyon sokat gyorsultunk, így sokkal gyorsabban történnek az események. Mondhatnám, hogy odatalálni a legnehezebb, de a gyors odatalálás még nehezebb. Van még egy kihívás, hogy amikor legutóbb indultunk a Dakaron, a kisfiam még kicsi volt ahhoz, hogy felfogja, itt hagyom, most viszont meg kell értetnem vele, elmegyek, de nem tűnök el, csak nézzen a tévében, mert apa autóversenyez. Ez lesz az én januári, személyes nagy kihívásom” – mondta Bunkoczi.


Stoppie, Opel Antara RR-módra

Németh Ottó csapatfőnök: „Rendkívüli büszkeséggel és örömmel tölt el, hogy két év kihagyás után jövőre újra ott lehetünk a világ legnagyobb, legnehezebb, leghosszabb, de biztosan a legrangosabb terepraliversenyén. Köszönettel tartozom én is az Opel Dakar team minden régi és új támogatójának és médiapartnerének azért, hogy lehetővé tették számunkra az indulást. Külön köszönet a versenyzőink és a csapattagjaink családtagjainak, az ő segítségük és támogatásuk szintén elengedhetetlen a sikeres felkészüléshez és versenyzéshez. A Dakar-ralin a célba érkezés mellett célunk a lehető legelőkelőbb helyezés megszerzése, s hogy méltón képviseljünk mindenkit, aki hozzájárult a csapat 2012-es Dakar-indulásához.”


Szalayékat az Opel Magyarország, a Generali-Providencia Biztosító, az MVM Partner Zrt. és a Columbia Sportswear támogatja kiemelten
A Dakar-legenda

„Kihívás annak, aki elindul rajta,
és álom annak, aki távol marad…”

(Thierry Sabine, a verseny megalapítója)

A világraszóló kaland tulajdonképpen akkor vette kezdetét, amikor Thierry Sabine elveszett a líbiai sivatagban. Az Abidjan–Nizza viadal szervezői napokon keresztül keresték, míg végre rátaláltak. Ám ahelyett, hogy egy életre megutálta volna a homokot, a vereség inkább dacot váltott ki belőle, és eldöntötte: szervez egy versenyt a Szaharába… Na jó, valószínűleg nem pont abban a pillanatban határozott így, amikor a végkimerülés határán rátaláltak a szervezők, hanem néhány héttel később…

A párizsi aranyifjú felvetette a barátainak, hogy kellene egy verseny, amelynek résztvevői Európából indulva átszelik a legmisztikusabb sivatagokat, és végül Dakarban érnek célba. A többiek egészen biztosan őrültnek tartották, de Sabine annyira belelovalta magát az ötletbe, hogy fogadást ajánlott.

A tétet homály fedi, viszont a fogadás tárgya ismert: Sabine állította, hogy több mint harmincan neveznek majd be az általa kitalált versenyre. Bárki indulhatott, bármilyen kerekeken guruló járművel, amit motor hajtott.

És Sabine megnyerte a fogadást, és ez remek példa arra, hogy a jó értelemben vett „őrültség” ragadós, hiszen százhetvenen (90 motoros és 80 autós) vágtak neki a sivatagnak 1978. december 26-án, mínusz húszfokos hidegben a párizsi Trocadero térről. A viadal különlegességét az jelentette, hogy ötvözte az álmokat egy világraszóló versennyel, megmutatta, milyen óriási a különbség a „civilizált világ” és a sárból tapasztott házakban élő falusi afrikaiak életszínvonala között.

A Dakar elindult hódító útján.

Mára márkanév lett, s az sem tudta megtörni a lendületét, hogy 2008-ban terrorfenyegetettség miatt kénytelenek voltak törölni a viadalt, s a Dakar-karaván a következő évben Afrikát elhagyva Dél-Amerikába költözött. A nevezési lista ugyanolyan gyorsan betelt a motorosoknál, autósoknál és kamionosoknál egyaránt. A 2012-es lesz a negyedik tengerentúli Dakar-rali, amelynek újítása, hogy Argentínán és Chilén kívül Peruban is száguld a mezőny.

A 2012-es Dakar útvonala

Argentína
(rajtceremónia 2012. január 1-jén + 5 szelektív szakasz)

A versenyzők számára izgalmasan kezdődik az év: a január 1-jei, Mar del Plata-i rajtceremónia után rögtön vár rájuk egy szelektív szakasz Santa Rosa de la Pampáig. Miután végigautóznak Argentína pampáin, az autósok, kamionosok és motorosok átkelnek az Andok-hegységen. Akik már indultak a dél-amerikai Dakaron, itt találkoznak néhány ismerős tájjal, és persze elsőosztályú szakaszokkal, dűnékkel, kanyonokkal.

Chile
(5 szelektív szakasz + 1 pihenőnap)

Hegymászás után érkezik meg a mezőny Chilébe – miután átkelnek az Andokon, a versenyzők a hegyekből az óceán felé veszik az irányt. Eközben a Dakar-karaván átszeli a világ legforróbb sivatagját, az Atacamát, ahol a navigációs képességek éppolyan fontosak, mint a dűnemászás tudománya.

Peru
(4 szelektív szakasz + célceremónia január 15-én)
A Dakar-mezőny először jár Peruban – az új ország új kihívásokat jelent mindenki számára, s a rendezők azt mondják: itt a sivatag egy új arcát mutatja meg a mezőnynek, amely a fővárosban, Limában ér célba.

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending