Csatlakozz hozzánk

Hírek

Közeleg a magyar robogógyártás?!

Egyelőre “európai márka” a MotoWell, de hamarosan magyar gyártású lehet

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

A MotoWell márkanév ismerősen cseng a hazai robogósok körében, azt azonban kevesen tudják, hogy teljesen magyar tulajdonú cégről van szó. Azt pedig még kevesebben, hogy hamarosan magyar gyártású is lehet, méghozzá sokkal jobb minőségben, mint amilyennek a kezdeti MW-ket megismertük.

Lehet, hogy előbb lesz magyar robogó, mint magyar motorkerékpár? A kezdetben biztató Danuvia-fellángolás kezd a 4-es metró kálváriájához hasonlítani, ami az időbeli csúszást illeti, és a tavasszal bemutatott új Pannóniából azóta sem lett egy életképes, széria-érett koncepció. Lehetséges, hogy a Babó család tulajdonában lévő MotoWell cég robogói jelentik a magyar motorgyártás újbóli megvalósulását?

Ha így is lesz, akkor sem a jövő héttől örülhetünk a “Made in Hungary” robogóknak, hiszen a MotoWell egyelőre “European Brand”, vagyis európai márkaként hirdeti magát. Nem, ez sajnos nem jelent egyet a “Made in Europe” kifejezéssel, hiszen egyelőre az alkatrészek Kínában készülnek és szorgos (és olcsó) kínai kezek is rakják őket össze. A kölni Intermot-on mi is részt vettünk a legújabb, jövő évi MotoWell robogók hivatalos bemutatóján, amelyeket már hazánkban terveztek és a végső minőség-ellenőrzést is itthon végzik, szigorú európai normák alapján. Sőt, az idei robogókat is Magyarországon ellenőrzik és a nyár óta már a végső összeszerelést is itt ejtik meg – majd bocsátják útjukra az európai piacra. Igen, Budapesten csomagolják a MotoWell robogókat, majd innen szállítják nyolc európai országba, amelyek közül talán a német piac a legfontosabb.


Kölnben lehullt a lepel a MotoWell legsportosabb robogójáról, a Crogen RS-ről

A kényes európai piac meglehetősen érzékeny a “Made in China” kifejezésre, még akkor is, ha a MotoWell-ek az európai igényeknek megfelelően készülnek és európai emberek tervezik őket. Éppen ezért a magyar cég pár éven belül itthon szeretné megvalósítani motorjai elkészítését, vagyis az egész gyártósort Magyarországon szeretnék üzemeltetni. Ez persze nem megy egyik pillanatról a másikra, de a MotoWell szerint akár már jövőre bele lehet vágni, persze fokozatosan, lépésről lépésre – ahogy eddig is. Jelenleg úgy áll a nemzetközi helyzet, hogy részben összeszerelt motorok és alkatrészek érkeznek Kínából, amiket itthon vizsgálnak át, szerelnek teljesen össze, majd csomagolnak. Persze “100% magyar” motor sosem lesz belőle, hiszen lehetetlen mindent itthon gyártani, az alkatrészek nagy része külföldi beszállítóktól származik, de a Babó fivérek mindenképp törekednek arra, hogy amit csak lehet, magyar cégektől vásároljanak majd.


Balra a Crogen City, jobbra a Crogen Sport – mindkettő 2011-es modell

Mindenesetre az is óriási eredmény lenne, ha a teljes gyártási folyamat hazánkban valósulna meg – ezt már nevezhetnénk akár magyar motornak is, ami nem kis szó a jelenlegi gazdasági és morális helyzetet tekintve – és ne is menjünk bele jobban a politikába. Hatalmas elismerés illetné a magyar családi vállalkozást, ha ez megvalósulna, mert egyáltalán nincsenek könnyű helyzetben: a lehetőségek tükrében a lehető legjobb beszállítók alkatrészeiből összekovácsolni a vasakat, úgy, hogy megfeleljenek a nívós európai elvárásoknak. Közben egyre több magyar “tulajdonrészt” szerezni egy-egy koncepcióban, no és hazaköltöztetni az egész gyártósort – ez sem lesz kis összeg. Viszont szemmel láthatóan jó irányba halad a MotoWell, mivel az új, 2011-es Crogen modellcsalád mintha egy új márka égisze alatt született volna, akkora minőségi szakadék tátong a pár évvel ezelőtti MW-khez képest!


A MotoWell kiegészítőket is gyárt a robogókhoz, többek között széles bukósisak választékkal rendelkezik

Kölnben a jövő évi nullszériás darabok szépek és látványosak voltak, így minden esélyük megvan, hogy szépen szerepeljenek, ami az eladásokat illeti. A hatásvadász elemekkel tarkított kinézettel nincs is baj, a feladat inkább az, hogy az emberekkel el kell hitetni, hogy a MotoWell jó. Ehhez pedig nem jó ajánlólevél a kínai gyártás, viszont az európai minőség-ellenőrzés már bizalmat ébreszthet a kedves német, lengyel, cseh, szlovák, szerb, román vagy macedón vásárlóban. Kérdés, hogy – a magyar gyártás megvalósulása esetén – a potenciális európai vásárlóknak a “Made in Europe”, vagy a “Made in Hungary” kifejezések csengenek-e szebben. A környező országoknak talán az előbbi, de a politikát továbbra is félretéve, az “Európában készült” meglehetősen tág, pontatlan és homályos fogalom lehet, a “valahol Európában” jellegű termékek (Made in EU) presztízse nem túl nagy. Egyelőre azonban európai márka a MW, ugyanakkor a 2011-es kínálatban szerepel a Crogen RS nevű vízhűtéses csúcsmodellből egy nemzeti trikolor matricás változat is – mit is mondhatnánk, csak így tovább!

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Asesso

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending