Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Kötelező “kukásmellény”?

A belgák csak láthatósági ruhában engednék motorozni a népet

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV

A kerékpárosoknak egy ideje már nálunk is kötelező a “kukásmellénynek” csúfolt rikító láthatósági ruházat. Ezt most kabát formájában a motorosoknál is beveztnék Belgiumban, legalábbis elkezdtek játszadozni a gondolattal…

Mostanában egyre több figyelmet kapnak a motorosok a fejlett Nyugat-Európában, egyre többet foglalkoznak a kétkerekűekkel. Ráadásul azok biztonságával, ami megnyugtató lehetne, de az ezt elősegítő javaslatok hallatán inkább égnek áll a hajunk. Nemrégiben számoltunk be a franciák 106 lóerős teljesítménykorlátozásáról és az Európai Bizottság által kezdeményezett kötelező blokkolásgátlóról, most pedig itt az újabb merész ötlet: legyen kötelező a láthatósági ruházat – legalábbis az EU bölcsőjének tekinthető Belgium közlekedésügyi államtitkára szerint.

Én személy szerint kívácsi lennék arra, hogy az ötletgazda Etienne Schouppe államtitkár úr motorozott-e valaha, de szerintem nem. Különben nem fordult volna meg a fejében egy ilyen több értelemben is megkülönböztető elgondolás, hanem inkább más oldalról közelítette volna meg a problémát. Azt a problémát, ami a flamandok és vallonok földjén közel sem jelent akkora gondot, mint más, fejletlenebb régiókban: a belgáknál egyre több a motoros és egyre kevesebb a halálos baleset. A kormányzat azonban még inkább csökkentené a balesetek számát, amit az éjjel-nappal “világító” motorosokkal kíván elérni. Habár a szándék dícséretes, de talán akad kevésbé látványos módja is a tragédiák visszaszorításának. Sokak szerint például az ehhez hasonló ötletek kitalálói a fától nem látják az erdőt: inkább a koccanások másik résztvevőit, az autósokat kellene “ránevelni” a motorosokra, hogy figyeljenek oda – az autókhoz képest – jóval kisebb felületű motorkerékpárra. Esetleg kevésbé radikális ötlettel is előállhatott volna Schouppe úr a motorosokra vonatkozólag, mert – a törvény bevezetése esetén – lehet, hogy a száguldó szentjánosbogarak is hamar tüntetést szerveznek, akárcsak a francia motoros társadalom a butított blokkok ellen.


Neon ruha ide vagy oda, a GoldWingre nehéz lenne ráfogni, hogy nem veszik észre…

Ez azonban még jóval odébb van, ha egyáltalán sor kerül rá, mivel a láthatósági motorosruha kötelező jellegű viselése egyelőre nem több egy javaslatnál, ami nem fog egyik pillanatról a másikra fog valósággá válni, ha egyáltalán lesz belőle valami. Az azonban valamilyen szinten aggasztó, hogy Belgiumról beszélünk, hiszen Brüsszel egyben EU-központ is, vagyis kis országunk is könnyen a látómezőbe kerülhet, akárcsak a kötelező ABS kapcsán. Persze csak a távol-jövőben, hiszen itthon a KRESZ egyelőre csupán a becsatolt bukósisak használatát teszi kötelezővé, ami valljuk be, jó pár lépcsőfoknyi különbséget jelent a “hirtelensárga” láthatósági ruházat téli-nyári viselésétől. Hogyha pedig esetleg zöld utat kapna a sárga ruházat, biztosak lehetünk benne, hogy egyes gyártók új, mondjuk Hi-Vis (High Visibility – magas láthatóság) termékpalettával jelentkezne (először) a belga piacra, majd azon menne a verseny, ki tud divatosabb neonsárga motoros kabátot gyártani. Bár ez a kolor nem túl ízléses és nem túl menő a kávéház előtt a Ducati mellett a széken, de hiába húzzuk a szánkat, mert a biztonság a legfontosabb: ez a szín már az autók visszapillantójában világít, gondolj csak a közlekedési rendőrökre, vagy a biztonsági emberekre, mondjuk egy focimeccsen. Ugyanakkor egy ilyen intézkedéssel azért jócskán veszít bájából a motorozás kötöttségektől mentes (szabadság) érzése – szerintem. Szerinted?


Lehet, hogy unokáinknak már teljesen természetes lesz a láthatósági ruházat motorozáskor…

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending