Csatlakozz hozzánk

Hírek

Koncepció motorok

Mi kell egy radikálisan új motorhoz? Határtalan fantázia, egy merész ötlet és jövőbe mutató gondolkodás.

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Mi kell egy radikálisan új motorhoz? Határtalan fantázia, egy merész ötlet és jövőbe mutató gondolkodás.

Néha látni neten igen érdekes, motornak látszó tárgyakat. Valahogy érezzük, hogy ezekből sose lesz semmi, akár csak az ígéretből, hogy Győzike abbahagyja a közszereplést, de mégis piszkálja a népet a gondolat: vajon jó pár évtized múlva ilyen gépekkel hasítjuk majd az utakat? Általában a koncepció motorok tervezői túlságosan is elrugaszkodnak az anyaföldtől, mert a designernek ebben élik ki a forma, a mérnökök pedig a technika iránti elfojtott szenvedélyüket. Persze a nagy motor márkák tervezőire is olykor-olykor rájön az öt perc és kiszabadul a világba egy-két hajmeresztő elképzelés. Igaz, előfordul néha, hogy ezek idővel még meg is valósulnak, gondoljunk csak a Honda DN-01-re vagy a Suzuki B-Kingre. Szóval a sok féle változat és elképzelés közül igazából a fészkes fene tudja, mi lehet igaz és mi nem, melyik mutatja azt az irányt, amerre a motor gyártás rögös útja vezet és melyik zsákutca. Nehéz prognosztizálni, hiszen ha nem is olyan eszevesztett gyors a fejlődés, mint a számítás-technikában, azért nézzünk vissza 20 évvel ezelőttre és a láttottakat hasonlítsuk össze a maival. Na ugye!

A következőkben megmutatok egy-két érdekességet, tervezői és mérnöki agyamenést, fiatal egyetemi szárnypróbálgatásokat és komoly gyári terveket, egy szóval koncepciókat. Én nem szeretnék levonni a végén semmiféle következtetéseket, ez a cikk nem egy állatmese tanulsággal a végén. De talán a nagy egyvelegből valaki valamit le tud szűrni magának.

Suzuki Biplane

Rögtön itt egy gyári agyszülemény a Suzukitól. Tavaly mutatták be Tokióban a Biplane-t, mely nem titkoltan a repülőgépek világát kavarta össze a motorozással. Nevét is innen kapta, hiszen a biplán nem más, mint nyitott tetejű gépmadár. A standon egy hófehér Hayabusa mellett állt és önkéntelenül is az jutott eszembe, hogy ez lesz majd a 2050-es 250 lóerős B-King? Az erőforrás elméletben egy V4-es blokk, ami egyelőre szerintem nincs a Suzuki tarsolyában, de talán rá is érnek még vele. Annyira azért nem különc a gép, hisz a felniperemre szerelt féktárcsák olyanok akár a Buellekben, az első felfüggesztés pedig teljesen hasonló az egyébként működőképes Confederate Wraith-hoz (lentebb őt is megtaláljátok). Sajnos utasnak viszont nem látok helyet, de ami még elszomorítóbb, hogy látszólag a fékkart és a kuplung kart is lespórolták (igaz, fékcsövek kigyóznak a motor elejénél). Utóbbi akár lehetne egy automata váltó eredménye is, de azért fékezni csak nem fog helyettünk a biplán. Vagy mégis?

Ferrari fantázia

A nagyok vonalán haladva, íme egy Ferrari motorkerékpár. Igaz, ezt nem az olasz gyár rajzolta, mit érdekli őket a motorozás. Amir Glinik, egy izraeli designer az elkövetője ennek a valaminek. Meg van róla győződve, hogy a V4-es kétkerekűben sikerült az ágaskodó lovas márka legszebb vonalait egybegyúrni. A tervezés és az eredmény kétség kívűl önkielégítette Amir-t, de a látottak alapján lehet inkább más hobbi után kellene néznie. A felnik, a felfüggesztés, a váz, sőt igazából minden életképtelen a motoron. Nem baj, egynek jó ez is.




Még mielőtt bárki azt hinné, hogy Ferrari motorkerékpár nem létezik, nézze meg ezt.
Bár ezt sem közvetlenül az olasz cég csinálta, de Enzo Ferrari tiszteletére készítették
és egy időben meg is lehetett venni potom 500.000$-ért. Szép summa.
Plusz egy kerék

Egy kicsit másik vágány, de sokszor látni a neten ún. trike-okat, azaz három kerekűeket. Sok potenciál van az ilyen járművekben és ami azt illeti, ezt eddig még senki sem aknázta ki igazán. Egyedül a Piaggio és a Gilera az, aki az MP3-mal és a Fuoco-val egy működő széria háromkerekűt mondhat a magáénak. Közel sem tökéletesek, de érdekes mód a csiszolni való nem a plusz egy keréknél van, inkább a blokk, a súly és a komolyabb átgondoltság a porbléma. A következőkben azt láthatjátok, hogy mennyi féle verzója lehet a 3 keréknek és ha jól belegondolunk, egyik sem hülyeség. Szerintem a következő 10 évben egyre több ilyet fogunk látni és nem csak a neten, hanem az utcán is.

Peugeot HYmotion3 Compressor, az utcai trike

Aki úgy tudta, hogy a Peugeot-nak semmi köze a kétkerekűekhez, az nagyon téved. Már régóta gyártanak robogókat (sőt jobbat mondok, motorokat is), és nem is akármilyeneket! Viszont tudva levő, hogy a három kerék közelebb áll a négyhez, ami a francia cég igazi profilja és talán ezért is erőltetik egyre jobban a trike-ot. Ez a mostani egy mutatós, majdnem autó-majdnem motor, igazi street-trike. Gondolok ez alatt arra, hogy főként városokban, a mindennapi közledéshez tűnik ideálisnak. Így a kényelemhez (tető, biztonságos ülés, stabil érzés, fűtés, a mindenféle protektorok és sisak nélkülözhetősége) ragaszkodó, de a motorozás szabadsága felé kacsintgató embereknek a HYmotion komoly alternatíva lehet. A BMW C1-től eltérően a pözsóban utast is vihetünk és elől két kerekünk is van. Így szinte lehetetlen lehet vele felborulni, de ha ez meg is töténne, a biztonsági öv nem ereszt minket.

Az első két kereket két, egyenként 3kW-os elektromotor hajtja, míg a hátsót egy 20lóerős benzin motor forgatja meg. Lehet használni csak elektromos, csak benzines és hybrid üzemmódban is. A trike kap egy különleges Bosch technológiát is, mely egyelőre csak egy-két autóban jelent meg. A ‘stop-start’ névre hallgató rendszer lényege, hogy ha nem mozgunk, akkor leállítja a motort és amikor elindulnánk, rögtön beindítja azt. Ezzel állítólag 5% üzemanyagot lehet spórolni, ráadásul a károsanyag kibocsátás is jócskán lecsökken. Ezen kívűl van hátsó nézetes kameránk is, és minden elektromosan vezérelt.
0-ról 100-ra 11,2mp alatt gyorsul, a végsebessége pedig 110km/h körül van.

Brudeli 654L Leanster, a supermoto-trike

Ezzel a háromkerekűvel az idei Intermot-on is találkozhatunk. Ugyan 2006-ban is láthattuk Geir Brudeli művét, de teljesen csak most lett kész. A 654L a KTM 690-es Supermotojára épül és -kapaszkodjatok meg- a TÜV jóváhagyta, tehát legálisan árusítható és használható Európában. Állítólag 21.000€ lesz az ára és csak pár darab készül belőle.

A szerkezet 238kg-ot nyom, 63lóerő, 66Nm és 170km/h a végsebessége. Több, mint elég. A futóműve teljesen mechanikus és 45 fokos dőlés szöget tesz lehetővé. Állítólag ugyanúgy lehet vele kanyarodni, mint egy hagyományos motorral, csak sokkal stabilabb érzést ad, főleg rossz minőségű úton, esőben vagy hóban. A két első kerék miatt pedig sokkal hatásosabbak a fékek is. A Leanster neve egyébként nem véletlen: az angol lean (döntés) és a roadster (alacsony építésű, brutálisan erős amerikai sportkocsik) keveréke.

Aprilia Magnet, a pálya-trike

Az eddig 3kerekűek nem is annyira a fantázia szüleményei, a neves killításokon láthatjuk mindegyiket. Viszont az Aprilia kocepciója olyannyira képzeletbeli, hogy csak papíron léteznek a tervei.

Forma 1-es ülsépozíció, 3 kerék, 550 köbcentis blokk és minden kerékhez egy-egy elektromotor. Technikailag ezek jellemzik a csodabogarat. A fő cél az volt, hogy ötvöződjön az alacsony versenyautók és a motorok vezetési élménye, az előbbi az ülés helyzetével, utóbbi a menetdinamikájával. Mivel ránézésre a súlyponttal nem lehet úgy variálni, mint egy motoron, így érdekes lehet vezetni. Mindenesetre egy rövid misét megér ez is a felsorolásban.

Honda ASV3

Erről a robogóról még nem hallhattunk túl sokat, hiszen a Honda még mindig aktívan dolgozik a projekten. BenZso láthatta a badenbadeni Honda Workshop-on, amikor az új ABS-rendszert tesztelte a CBR600RR-en és saját két szemével látta a szuper intellgens robogót, ahogy ASIMO-val bszélget. A sárgaság jelmondata, hogy “Látni és látszódni”, azaz minden helyzetben vegyenek észre minket. Ez valóban fontos, főleg ha azt vesszük alapul, hogy minél gyorsabb valami, annál kisebbnek látszódik. Na már most a motor eleve kicsi és a sebességéről azt hiszem nem kell mesélnem.


Az, hogy az ASV egy emberi arcra hasonlít, nem véletlen.
MRI-s vizsgálatokkal bizonyították a japánok, hogy már csak emiatt is sokkal
előbb észleli az ember a robogót. Érdekes.

A ‘megfelelően jól látszódást’ néhány leleményes fiatal biztos megoldaná pár méter neon rúddal, de a Honda ennél komolyabb. Az erős, de nem zavaró lámpákon kívül a teleszkópok és a vezető feje fölé húzódó elemek is világítanak, megnövelve a motor méreteit. Sötétben csak a fények látszódnak, így az ASV sokkal nagyobb járműnek tűnik és mint ilyen, jobban észrevehető. Erre vezethető vissza az a trend is, hogy a helyzetjelzőt és indexeket (pl az új CBR1000RR) a motor legszélesebb pontjára, azaz a tükrök sarkába helyezik el.

Az ASV járművek (autó is van) igen intelligensek, de a hasonló jelzőjű mosóporokkal ellentétben ezek tényleg kommunikálnak egymással és pontosan tudják egymás pozícióját, irányát és sebességét. A rendszer képes érzékelni más járműveket is, gyalogosokat és út akadályokat, sőt a jelző lámpákkal is megérteti magát. Ezek az információk feldolgozódnak és ha kezd necces lenni egy-egy helyzet, jelez a vezetőnek, hogy bibi lesz, ha nem tesz valamit.

Confederate Motorcycle

A koncepció szó nem egy esetben párosul a radikális jelzővel, mint ahogy a túlzott képzelőerő is jó kiegészítője a tehetségnek. Az eleve különc new orleans-i városban székel egy szintén különc cég, a Confederate Motorcycle. Mottójuk sokat elárul: “A lázadás művészete”. Ennek érájában, ezeddig három motor pattant ki a brigád fejéből, legelsőként egy igazán érdekes maxi cruiser, a Hellcat. Aztán jött a viszonylag nagy ismeretségre szert tett Wraith és harmadikként az egyelőre számítógépen működő Renovation. Nem mindennapi masinák, minden eddig megszokottól különböznek és ez az, ami a Confederate fő ismertető jele.


Balra a Renovatio, jobbra a Wraith.

A bal oldali Renovatio, azaz “újjűszületés” a minimalizmus jegyében született. Semmi extra, semmi felesleges alkatrész, sőt -a kereket leszámítva- semmi szemnek ismerős alkatrész. Nem tartom valószínűnek, hogy bármikor is elkészül belőle egy működő, kipróbálható darab, bár az amerikaiakból még ezt is kinézni. Nem úgy mint a jobb oldali Wraith, hiszen a ‘kísértetből’ már több is kigördült a Confederate nem létező futószalagjáról. Legradikálisabb eleme talán az első futómű, mely inkább két párhuzamosan összeszerelt, félkész hátsó lengővillára hasonlít, mint teleszkópokra. Ez persze nem csoda, hiszen nem is azok. A motort amúgy egy 1490 köbös ‘egy tömmből faragott’ V2-es viszi előre. A keveréket a modern elektronikus befecskendezésnek fittyet hányóan karburátorok készítik el és annak robbanását követően közel 125 lóerő jut el a hátsó kerékig. Állítólag meglepően jó vele kanyarogni, lenyűgözően kisimít minden úthibát, mondhatni szemtelenül eltalálták ezt a radikális hókusz-pókuszt. Ezen a rettentő keskeny, minimalista “kitudjamin” az ülés helyzete az egyetlen gyenge pont, jobban mondva az ülés, ami menetközbe semmilyen irányba sem enged ki-,be- vagy bárhova ülni. Összeségében egész pazar járgány. Az impozánsan vaskos, sok helyen karbon alkatrészek szuperhősként állítják be a Wraith-t, nem beszélve az extravagáns jellegről. Hát fiúk, ez “jó mulatság, férfi munka volt”!

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending