Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Kipróbáltuk a Honda új C-ABS-t!

Hol tart a Honda a biztonsági fejlesztések terén?
Honda Technical Workshop 2008.

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

2008. június 10-én betekintést nyertünk a világ legnagyobb motorkerékpárgyártójának jövőben megjelenő fejlesztéseibe. A jövő mellett az összes régi innovatív modellt is elhozták nekünk megmutatni, amelyeken láthattuk mennyi mindent tett már a biztonságosabb motorozásért az aranyszárnyas gyártó.

1969: az első tárcsafék megjelenése a CB750-esen, 1977: belső nélküli gumi a CX500-ason, 1982: az első CBS rendszer a Gold Wingen, 1987: mechanikus blokkolásgátló a VFR-en, 1992: az első ABS az ST1100-ason, 1993: Dual-CBS a CBR1000F-en, 1996: kombinált ABS az ST1100-ason.


És láttuk a jövő intelligens, kommunikálni tudó motorkerékpárját is.

Főként a fékberendezések terén fejleszt a Honda rengeteget, de ugye ez a legfontosabb biztonsági berendezés, aminek a használatával életeket lehet menteni. A másik fő biztonsági berendezés a légzsák. Ez is bizonyított már, mert több embernek mentette meg az életét a Gold Wingbe épített Airbag. Erről már több magazin is beszámolt.


Működés közben most láttam ilyet élőben másodszor ilyen prezentáción.
Most is meglepett, hogy mekkorát pukkan egy ilyen légzsák.

Térjünk vissza a fékhez, ami miatt jelenésünk volt Baden Badenben, a LUK tesztpályáján. Elektronikusan kombinált ABS a rendszer neve, és a jövő sportmotorjait fogják felszerelni vele. Ennek a rendszernek a súlya még nem publikus, mert a folyamatos fejlesztések miatt egyfolytában csökken, de már most sokkal könnyebb, mint az eddig használt ABS rendszerek, és a vezérlő egység is a motor tömegközéppontjához közel van elhelyezve. Amit kipróbálhattunk mi újságírók, még csak egy prototípus.


Itt a burkolat alatt rejlik a rendszer szíve.

A tervek szerint a jövőben  ilyen rendszer fog működni minden 250 köbcenti feletti motorkerékpárban. Legalábbis ez a Honda törekvése.

Martin Bauer az IDM bajnokság vezető pilótája (aki egyébként Michael Schumacher csapattársa) tartott bemutatót a két modellel, ahol meglepő módon sokkal rövidebb fékutat produkált az ABS-es változattal, mint az anélkülivel.

Ennyit a bevezetőről, most elmegyek kipróbálom, miről is szólt a prezentáció. 4 kör a LUK kicsi tesztpályáján nem túl sok, de arra azért elegendő volt, hogy kiderüljön, hogy ezzel az ABS-szel abszolút a kezdő sportmotorosokat célozták meg. Azoknak viszont egy teljesen semleges működésű, vészfékezésre alkalmas blokkolásgátlót fejlesztettek ki. Szerintem ez már most jobb, mint a piacon kapható összes ABS, pedig a fejlesztés még javában folyik.


A Magyar különítmény: Superbike, Tesztmotor.hu, Motor Revü
 

Mire alapozom ezt a véleményememet? Arra, hogy akár teljesen koppig húzott fékkarral sem akar kitörni a motor semerre, hanem végig irányítható marad, mindössze annyit lehet érezni, hogy az összeült teleszkópvilla miatt rázkódik a motor eleje. Ez azért van, mert a hátsó kerék le-leér az aszfaltra. Sőt, szinte csak a fékezés legelején emelkedik el egy kicsit az úttól. Ez bepattogtatja az egész motort, pont úgy, mint amikor egy ABS nélküli versenymotorral a lehető legrövidebb féktávot veszem verseny közben. Ez annyival jobb, hogy a motor hátulja egyik irányba sem akar megelőzni, mert végig van valamilyen kapcsolat az út és közötte, ezért tökéletesen irányítható marad a motor.


ABS nélkül könnyen kitör a motor hátulja, vagy feláll a hátsó kerék.

De hangsúlyozom, ez nem versenyzésre lett kifejlesztve. Profi versenyzők ennél rövidebbet tudnak fékezni ABS nélkül is.
A fékkar nyomáspontja nem annyira határozott, mint egy fémhálós fékcsővel felszerelt fékrendszeré, de itt nincs is erre szükség, hiszen a központi elektronika szabályozza a féknyomást. Mindenhová annyi jut, amennyi éppen optimális!

Ugyanúgy a két fék együttes használatával lehet a legjobb fékhatást elérni, mint a rendes motorokon. Az első fék hat a hátsóra, és ez igaz fordítva is, de csak a hátsó féket használva, jelentősen meghosszabodik a fékút. Viszont szimpla lassításra bőven elegendő.

A legrövidebb féktávot vészhelyzetben az ABS nélküli verzióval sokkal nehezebb elérni, mert a hátsó kerék könnyen blokkol az előre helyeződött súlypont miatt, és a rossz, piszkos útfelületen megcsúszhat az első gumi is. Az, hogy pontosan milyen technikai megoldással érték el ezt az eredményt, még nem kötötték az orrunkra, mert még minden változásban van és a konkurencia egyből lecsap az információra.

Videó a helyszínről

A jövő mindenképpen ezé az elektronikusan vezérelt megoldásé lesz, én úgy gondolom, de majd meglátjuk mit hoz a holnap.
A rendszer működőképes! Azt meg majd meglátjuk, hogy milyen fogadtatásra lel a sportmotorok piacán. Én mindenesetre örülök, ha ilyen innovatív, biztonságot szolgáló berendezésekről is beszámolhatunk.


Egy biztos. Ennél biztonságosabb nincs.

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending