Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

Kipróbáltuk a Honda új C-ABS-t!

Hol tart a Honda a biztonsági fejlesztések terén?
Honda Technical Workshop 2008.

Közzétéve

ekkor

ISSIMO
GRINGO Kicsi
MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

2008. június 10-én betekintést nyertünk a világ legnagyobb motorkerékpárgyártójának jövőben megjelenő fejlesztéseibe. A jövő mellett az összes régi innovatív modellt is elhozták nekünk megmutatni, amelyeken láthattuk mennyi mindent tett már a biztonságosabb motorozásért az aranyszárnyas gyártó.

1969: az első tárcsafék megjelenése a CB750-esen, 1977: belső nélküli gumi a CX500-ason, 1982: az első CBS rendszer a Gold Wingen, 1987: mechanikus blokkolásgátló a VFR-en, 1992: az első ABS az ST1100-ason, 1993: Dual-CBS a CBR1000F-en, 1996: kombinált ABS az ST1100-ason.


És láttuk a jövő intelligens, kommunikálni tudó motorkerékpárját is.

Főként a fékberendezések terén fejleszt a Honda rengeteget, de ugye ez a legfontosabb biztonsági berendezés, aminek a használatával életeket lehet menteni. A másik fő biztonsági berendezés a légzsák. Ez is bizonyított már, mert több embernek mentette meg az életét a Gold Wingbe épített Airbag. Erről már több magazin is beszámolt.


Működés közben most láttam ilyet élőben másodszor ilyen prezentáción.
Most is meglepett, hogy mekkorát pukkan egy ilyen légzsák.

Térjünk vissza a fékhez, ami miatt jelenésünk volt Baden Badenben, a LUK tesztpályáján. Elektronikusan kombinált ABS a rendszer neve, és a jövő sportmotorjait fogják felszerelni vele. Ennek a rendszernek a súlya még nem publikus, mert a folyamatos fejlesztések miatt egyfolytában csökken, de már most sokkal könnyebb, mint az eddig használt ABS rendszerek, és a vezérlő egység is a motor tömegközéppontjához közel van elhelyezve. Amit kipróbálhattunk mi újságírók, még csak egy prototípus.


Itt a burkolat alatt rejlik a rendszer szíve.

A tervek szerint a jövőben  ilyen rendszer fog működni minden 250 köbcenti feletti motorkerékpárban. Legalábbis ez a Honda törekvése.

Martin Bauer az IDM bajnokság vezető pilótája (aki egyébként Michael Schumacher csapattársa) tartott bemutatót a két modellel, ahol meglepő módon sokkal rövidebb fékutat produkált az ABS-es változattal, mint az anélkülivel.

Ennyit a bevezetőről, most elmegyek kipróbálom, miről is szólt a prezentáció. 4 kör a LUK kicsi tesztpályáján nem túl sok, de arra azért elegendő volt, hogy kiderüljön, hogy ezzel az ABS-szel abszolút a kezdő sportmotorosokat célozták meg. Azoknak viszont egy teljesen semleges működésű, vészfékezésre alkalmas blokkolásgátlót fejlesztettek ki. Szerintem ez már most jobb, mint a piacon kapható összes ABS, pedig a fejlesztés még javában folyik.


A Magyar különítmény: Superbike, Tesztmotor.hu, Motor Revü
 

Mire alapozom ezt a véleményememet? Arra, hogy akár teljesen koppig húzott fékkarral sem akar kitörni a motor semerre, hanem végig irányítható marad, mindössze annyit lehet érezni, hogy az összeült teleszkópvilla miatt rázkódik a motor eleje. Ez azért van, mert a hátsó kerék le-leér az aszfaltra. Sőt, szinte csak a fékezés legelején emelkedik el egy kicsit az úttól. Ez bepattogtatja az egész motort, pont úgy, mint amikor egy ABS nélküli versenymotorral a lehető legrövidebb féktávot veszem verseny közben. Ez annyival jobb, hogy a motor hátulja egyik irányba sem akar megelőzni, mert végig van valamilyen kapcsolat az út és közötte, ezért tökéletesen irányítható marad a motor.


ABS nélkül könnyen kitör a motor hátulja, vagy feláll a hátsó kerék.

De hangsúlyozom, ez nem versenyzésre lett kifejlesztve. Profi versenyzők ennél rövidebbet tudnak fékezni ABS nélkül is.
A fékkar nyomáspontja nem annyira határozott, mint egy fémhálós fékcsővel felszerelt fékrendszeré, de itt nincs is erre szükség, hiszen a központi elektronika szabályozza a féknyomást. Mindenhová annyi jut, amennyi éppen optimális!

Ugyanúgy a két fék együttes használatával lehet a legjobb fékhatást elérni, mint a rendes motorokon. Az első fék hat a hátsóra, és ez igaz fordítva is, de csak a hátsó féket használva, jelentősen meghosszabodik a fékút. Viszont szimpla lassításra bőven elegendő.

A legrövidebb féktávot vészhelyzetben az ABS nélküli verzióval sokkal nehezebb elérni, mert a hátsó kerék könnyen blokkol az előre helyeződött súlypont miatt, és a rossz, piszkos útfelületen megcsúszhat az első gumi is. Az, hogy pontosan milyen technikai megoldással érték el ezt az eredményt, még nem kötötték az orrunkra, mert még minden változásban van és a konkurencia egyből lecsap az információra.

Videó a helyszínről

A jövő mindenképpen ezé az elektronikusan vezérelt megoldásé lesz, én úgy gondolom, de majd meglátjuk mit hoz a holnap.
A rendszer működőképes! Azt meg majd meglátjuk, hogy milyen fogadtatásra lel a sportmotorok piacán. Én mindenesetre örülök, ha ilyen innovatív, biztonságot szolgáló berendezésekről is beszámolhatunk.


Egy biztos. Ennél biztonságosabb nincs.

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Trending