Tesztek

Kipróbáltuk a duplakuplungos VFR-t!

A kiskunlacházi reptéren próbálhattuk ki a Honda 2010-es újdonságait.
Euromotor2
MotoStar

Fotó: Besenyei Gergő, tesztmotor.hu

Július 7-én a VFR duplakuplungos változatának a bemutatóján jártunk a kiskunlacházi repülőtéren, ahol lehetőségünk volt kipróbálni a Honda összes 2010-es újdonságát egy csokorban a PCX-től elkezdve, a VT és VTX choppereken keresztül a Gold Wing-ig minden ott volt, nekünk csak mennünk kellett a motorokkal.

Nem véletlenül kezdtem a PCX-szel a mondókát, mert a városi közlekedés egyik legjobb alternatívája ez a 125 köbcentis robogó, ami start-stop elektronikával is el van látva, ezáltal 2 liter/100km körüli fogyasztás érhető el vele. (kép alul a galériában!)
A Gold Wing is járt már nálunk igaz teszt még nem született belőle de fotókat már láthattatok itt róla. A többi motor a középkategória képviseletében állt a VFR-ek mellett, ami a főszerepet kapta e jeles napon.


A 2010-es Honda flotta

Mégpedig azért mert a Dupla kuplungos változat most érkezett az országba.

A technikai prezentáción megtudhattuk, hogy csak 10 kilogrammal nehezebb a hagyományos változatnál és „csak” 400.000 forinttal drágább, ami 4.4 MFt vételárat jelent. Ez szerintünk nem sok egy ilyen automata váltós high tech motorért, főleg úgy nem, hogy egyetlen konkurenciája van a piacon a Yamaha FJR1300-as ami 5,6 MFt-ba kerül és egy sokkal régebbi fejlesztés.

Kétségtelen, hogy a jövő ezeké az automata motoroké, hiszen ha valaki megszokta a kényelmet az automata autójában, akkor miért ne választaná motorban is ugyanezt a kényelmet. Főleg ennek az elit kategóriának van ilyen igényes vevőköre, a Honda pedig szeretné learatni ezeket a babérokat is. Igazuk van szerintem és lesz is rá kereslet, mert tényleg jó a motor. De ezt már a próbakörök mondatják velem, amit természetesen mi is gazdagon teljesítettünk a 2,7 kilométeres pályán az új VFR-rel.

A legnagyobb különbség a két motor között, hogy a duplakuplungos változaton nincs kuplungkar, csak egy rögzítőfék a baloldali kormányszarvon. Minden váltással kapcsolatos teendőt az elektronika végez, sos-sok szenzor jeleinek elemzése alapján.



Fölül az új kormánykapcsolók, alul a rögzítőfék karja.

Elinduláskor elég megnyomni a D vagy az S gombot a jobb oldali kapcsolón és máris sebességben van a váltó. Az automata autókkal ellentétben itt nem kuszik a motor, csak gázadásra indul meg finoman. D fokozatban max 6000-es fordulatnál már kapcsolja a következő fokozatot az elektronika, de az sem ritka, hogy ha csak úgy csurgunk 40-nel, már akkor is hatodik fokozatot mutat a műszerfalon a fokozatkijelző. 

Ellenben S azaz Sport fokozatban már 9000-nél vált az elektronika, amivel nagyon lendületesen lehet motorozni egy-egy országúti szakaszon vagy akár pályán is.

Van még egy mód. Ez a M azaz Manuális, amiben egyáltalán nem avatkozik be az elektronika, akár tiltásig is pörgethető a V4-es blokk.
Itt a bal oldali kormányon lévő + és – kapcsolókkal váltogathatunk, akár egy playstation-ön. Nekem ez volt a legélvezetesebb, de az automaták is kifejezetten szerethetőek.

M fokozatban kipróbáltam az egykerekezést is, bár ezzel én voltam az egyetlen „idióta” újságíró, de szerettem volna ha tudjátok mi történik ilyenkor is a motorral. Nos.
Egyesben gázadásra simán egykerékre áll a gép, de a második fokozatot már nem veszi be, hiába próbáltam rápöccinteni többször is, nem kapcsolt kettes fokozatba. Ez azért van mert van egy dőlésérzékelő, ami pont ezt figyeli és nem engedi a váltást, ha nincs mindkét kerék biztonságosan az úton.
Meg mondjuk nem is erre való a VFR és a vásárló közönség sem fogékony erre a mutatványra.

Még egy érdekesség a váltó működéséről:
Amikor egyesben elindulunk és zár az egyes számú kuplung, akkor az elektronika ugyanolyan léptetővillák és léptetőhenger segítségével amiket elektromotorok mozgatnak, már készenlétbe is helyezi a következő fokozatot.
A hiedelemmel és egyéb újságcikkekel ellentétben azonban nem teljesen észerevehetetlen a Honda váltási mechanizmusa
Az igaz, hogy a váltáskor keletkező rántás elmarad, így az utas nem fog állandóan lefejelni, de a hangos csattanás igenis figyelmeztet, hogy most készült be a következő fokozat. Mindössze ennyi amit érzékelni lehet, és ezt az alábbi kisfilmen is jól meg lehet figyelni, bár a gyári filmen nem jön ki a váltó hangja. 

Ezért nem fejel le az utas minden váltásnál

Mindössze egy hátrányát véltük felfedezni, mégpedig, hogy iszonyatosan sok hőt termel a rendszer a megnövelt hűtőkapcitás ellenére is, így városban a meleg napokon nem lesz nagy élmény használni. Viszont hosszabb távokon a kényelem és a használhatóság kifizetődik.

A kereskedésekben lehet regisztrálni próbavezetésre, mindenkinek ajánljuk, hiszen egy új élménnyel lehet gazdagabb aki ilyen VFR-t vezethet!

Miért jó a dupla kuplung? Forrás: origo.hu/motor

Az autóiparban csak most kezd szélesebb körben is elterjedni a duplakuplungos váltási technika, aminek vitathatatlanul a Volkswagen-csoport a legnagyobb éllovasa, a remek DSG (Direct-Shift Gearbox, vagy inkább stílszerűen németül: Direkt-Schalt-Getriebe) váltóival. A fejlesztés lényege nagyon egyszerűen, hogy helyettünk egy kifinomult szoftver barangol a sebességfokozatok között két tengelykapcsoló segítségével, amit olyan jól csinál, hogy menet közben alig érezni a váltásokat. Mindez a gyakorlatban úgy működik, hogy amikor elindulunk, az első tengelykapcsoló értelemszerűen egyesben van, míg a rendszer második tengelykapcsolója már automatikusan bekészíti a kettes fokozatot, és amikor a fordulatszám eléri az elektronika által optimálisnak talált szintet, a pillanat törtrésze alatt berakja a második fokozatot. Eközben az első tengelykapcsoló sem tétlenkedik, mert amint megszabadult az egyes fokozat nyűgétől, rögtön bekészíti a hármas fokozatot, hogy amikor elfogyott gyorsításnál a kettes sebességfokozat, átvegye a szerepet. Innen már kitalálható, mit tesz ezalatt a második tengelykapcsoló, természetesen készíti a négyes gangot, és így megy tovább egészen a legmagasabb fokozatig. Egy hatfokozatú duplakuplungos váltó esetében tehát az első tengelykapcsolóhoz rendelt az egyes, hármas, ötös és a hátrameneti fokozat, míg a másodikhoz a kettes, a négyes és a hatos.

A Motorparts ajánlata a VFR1200F-hez:

 Ermax túraplexi, többféle színben rendelhető (kék, szürke, füst, fekete, átlátszó), az ára 41.000Ft. Érdeklődj a Motorpartsban!

Motorparts Motorosbolt

Cím: 1096 Budapest, Soroksári út 16/D
Nyitvatartás: Hétfő, Szerda, Péntek: 10.00-18.00h
                       Kedd,Csütörtök : 10.00-19.00h
                       Szombat: 10.00-13.00h
Telefon: 06 1 878 08 06
Infoline: +36 20 9 745 837
info@motorparts.hu
www.motorparts.hu

Galéria:


VTX1300, ami meglepő módon egész jól kanyarodik, ha a vezető lelóg róla!


És a PCX, ami az egyik legjobb városi közlekedési eszköz, és még az ára sem vészes! A VFR és egy autó mellé ideális!

Comments

comments