Csatlakozz hozzánk

Blog

Kezdőmotor tippek lányoknak

Első motor: tippek (nem csak) alacsony lányoknak…

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Szöveg: Szikora Dominika >> domino@tesztmotor.hu

Nemrégiben egy hölgy Olvasónk keresett meg minket azzal a kéréssel, hogy segítsünk fizikai adottságainak megfelelő (kezdő)motort találni neki. A probléma nem csak őt érinti, hiszen sokszor felmerül, főleg az alacsonyabb női motorosoknál, hogy nehezen találnak számukra megfelelő gépet, mert vagy túl magasan van a nyereg, vagy túl nehéz, rosszabb esetben mindkettő. Mi lehet a megoldás?

Szeretnék kérdezni, érdeklődni tőletek.. Elkelne egy kis segítség..
Nagyon régóta álmom, hogy motorozni fogok. Úgy néz ki hogy most eljön a pillanat. hogy megszerezzem a jogsit..
De fogalmam sincs, milyen mocit válasszak első motornak.. 30 éves, 150cm-es, 50kg-os csaj vagyok 🙂
de nem szeretnék a magasságom miatt valami kicsi, zümmögő, idétlen motort.. Persze tisztában vagyok vele, hogy nagy és nehéz motorom sosem lesz, mert nem fogom elbírni  – de ajánljatok már valami nekem valót..

Kedves Barbi!

Való igaz, ahogy Te magad is írod a leveledben, a magasságod miatt sajnos jó sok vas eleve kiesik a választékból, azonban szinte minden kategóriában vannak olyan alacsony ülésmagasságú és könnyebb gépek, amelyek azért megfelelőek lehetnek a számodra.

A  két szempont közül talán az első a fontosabb, hiszen a lényeg, hogy (szinte) teljesen leérjen a lábad, mert ha ez megvan, kis túlzással tulajdonképpen nem is számít, hogy milyen nehéz, stabilan meg tudod majd tartani a gépet.

Több helyen oktatómotorként is használják a Honda CBF500-asát, nem véletlenül, hiszen a cég valóban kezdőmotornak (is) szánta az 56 lóerős gépet, mely azért már elegendő arra, hogy jól felvegye a forgalom ritmusát az országúton, de akár még az autópályán is, ugyanakkor nem annyira harapós, hogy újoncként ne boldogulhass vele. Ezt a soros két hengeres nakedet finoman hangolt futóművel és viszonylag széles gumikkal dobták piacra, ráadásul létezik ABS-es verziója is. Könnyed irányíthatóságú bringa, jól eltalált, kényelmes üléspozícióval: 77 centis nyeregmagasságának köszönhetően az alacsonyabb termetűeknek is megfelelő lehet. Száraz tömege 183 kg, menetkészen pedig 206 kg-ot kell megtartanod. Ha ezt mégis soknak találnád, még mindig ott vannak a gép kistesói, a 125-ös és a 250-es CBF, melyek akár korlátos jogosítvánnyal is vezethetőek.


Mivel korlátlan jogosítványt szeretnél, muszáj megbarátkoznod a nagyobb gépekkel is, hiszen a kategóriának megfelelő motorral kell majd vizsgáznod

Hasonló kategóriában versenyez a Kawasaki ER-5 és ER-6n gépe, tulajdonságaikat tekintve nem sok eltérést találunk a szárnyasok előbb említett masinájához képest. Ez előbbi 500-ast szintén sok helyen láttam már mint oktatómotor, hiszen ez is viszonylag alacsony (780mm), és ugyancsak szelíd naked bike, ráadásul nem elhanyagolható, hogy elég kedvező az ár-érték aránya, így ha beruházol akár egy használt példányra, sokáig hű társad maradhat.

Jó választás lehet a  Yamaha “szaladgálós mindenese”, az YBR125 is: ez egy kiválóan kezelhető, könnyű irányíthatóságú kis egyhengeres, mely 10 paci erejével gazdálkodik. Nagyon jó kezdőmotor, és bár ülésmagassága ennek is 780 milliméter (ami Neked valószínűleg a “még épphogy belefér” kategória), de ehhez mindössze 124 kg-os menetkész tömeg társul, tehát a viszonylag könnyű vasak közé tartozik. Részletes leírást olvashatsz Ybrahimról jellemvonásairól egyik régebbi tesztünkben.

Kicsivel nagyobb kategóriát képvisel a HondaVTR250-ese,  melyben közel háromszor annyi lóerő dolgozik, mint az előbb felsorolt nyolcadliteresben, ennek ellenére nem egy vad szerkezet. Ülésmagassága 775 milliméter, össztömege pedig – méreteihez képest kedvezőnek mondható – 161 kg.


Az YBR alacsony és könnyű, így a lányok is előszeretettel hajtják

Sport(os) motorok közül a CBR125-ös jöhet szóba Neked, mely 776 milliméter magasan lévő nyergével elég barátságos, emellett viszonylag könnyű is: 132 kg-ot nyom tokkal-vonóval. Jól kezelhető kis gép látványos külsővel és megbízható technikával, mely a “hiedelmekkel” ellentétben egyébként inkább túra-, mintsem sportmotor.

Ha nem ragaszkodsz a hagyományos motorokhoz, érdemes lehet körülnézned a maxirobogók között is, hiszen teljesítményben  hajaznak a  nagy gépekre, ugyanakkor vegyítik ezt a kis 50-esek praktikumával. A Suzuki egyik népszerű modellje például a 400-as Burgman, melyen – évjárattól fűggően – körülbelül 70 centi magasan ülhetsz. A súlya már kevésbé karcsú a maga 276 kilós száraz tömegével, ennek ellenére a kezdők is jól elboldogulhatnak vele.


A Burgman termetre nem kicsi, ellenben az ülésmagassága kellően alacsony lehet

Viszonylag  egyszerű dolgod lenne egy csopper vagy cruiser-jellegű géppel is – sőt, valójában ezek azok, amikről egészen biztos, hogy koppra leérne a lábad, hiszen ezek specifikuma ugye, hogy általában igen alacsony ülésmagassággal gyártják őket.

Itt van például a hangvillások egyik régebbi bútordarabja, a használtan kapható SR125, mely egy egyhengeres, 12 lovas gép, kezdőknek megfelelő technikai adottságokkal. Magassága mindössze 730 milliméter, és igen “lájtos”, 102 kilós menetkész tömeggel rendelkezik. A gyári adatok szerint a végsebessége 112 km/óra (amit azért fenntartásokkal fogadunk), tehát nem mondhatni, hogy autópályán száguldozásra termett, de nyilván kezdetben nem is ez a cél, az alacsony fogyasztás és a megbízhatóság pedig kárpótolhat.

A Honda legkisebb Shadow-ja, a VT125 (olvasói teszt) külsőleg felveszi a versenyt nagyobb társaival is. Az alacsony ülésmagasságnak köszönhetően valószínűleg simán meg tudnád tartani a 170 kilós súlyt, ráadásul a lábtartó is pont jó helyen van a kisebbeknek és nagyobbaknak is. Teljesítménye nyilván a köbcentik számának megfelelő, de a 90-100 km/óra körüli utazót bőven lehet vele tartani.

A Suzuki Intruderei is hasonlóan alacsonyra pozicionáltak, ráadásul ezek különböző teljesítménnyel készültek 150-től egészen 1800 köbcenttig, tehát itt még válogatni is bőven lehet. A cég egyébként is viszonylag erős ebben a kategóriában, sok kisebb-nagyobb cirkálót a piacra dobtak már, az apróhirdetős-oldalakon sem kell nagyítóval keresélni ezeket: széles a paletta mind méret, mind ár tekintetében, megéri rászánni egy kis időt és böngészgetni.


A nyolcadliteres VT-ről bőven leér az alacsonyabb termetűek lába is

Ha esetleg túraendórús élményre vágysz  (akár majd a későbbiekben), ez sem elképzelhetetlen: ha nem is rögtön kezdésnek, de némi rutin megszerzése után ebben a kategóriában jó opciónak bizonyulhat a BMW 48 lóerős kalandmotorja, a G 650 GS. Kategóriatársaival ellentétben a nyerge nem egy magasles, ugyan az alapváltozatának 800 milliméteres, de ez lehet – gyári extraként – akár 30 millivel alacsonyabb is – bár a súlya megtankolva 192 kiló. Ennek ellenére könnyen terelgethető, kezes bringát alkottak a bajorok, ráadásul a fogyasztása is elég felhasználóbarát, és akár 4 literrel elmegy százon.

Az ülésmagasság-állításra egyébként is érdemes hangsúlyt fektetni a keresgélés során, már eleve érdemes lehet olyan gépek után kutatni, amin rendelkezésre áll ez az opció, hiszen ezzel jelentős centiket nyerhetsz, ami a Te esetedben gyakorlatilag a leglényegesebb.

Nem feltétlenül korlátoz tehát a magasságod, a választási lehetőség több kategóriában is adott, elsősorban tehát azt a kérdést a legfontosabb feltenni magadnak, hogy milyen jellegű motort tudnál leginkább elképzelni magad alatt!? Ha ez megvan, már könnyebb lesz a döntés. Ne feledd, minden vas más és más, tehát keresgélj, nézelődj, próbálgass kitartóan!


A lányok és/vagy a kezdők számára általában lényeges az alacsony ülésmagasság

Egy jótanács pedig a jogsiszerzésre vonatkozóan: már mielőtt beiratkozol az oktatásra, nézz szét az iskolák gépparkjában, és eleve vedd figyelembe a választásnál, hogy tudnak-e olyan oktatómotort biztosítani, ami megfelelő lehet számodra. Nyugodtan keresd fel az oktatót, és kérd meg, hogy a motorra ülhess, kipróbálhasd, leér-e biztonságosan a lábad! Ha rugalmas a tanerő (általában azok szoktak lenni), akkor akár az is járható út lehet, hogy előbb egy kisebb, a teljesítménykorlátos kategóriákra fenntartott motorral kezdesz, majd mikor már biztonságban érzed magad a vason, válthatsz a nagyobbra. Sok sikert és  jó keresgélést kívánunk!

Ha bármilyen kérésetek/kérdésetek van:

kerdezzfelelunk@tesztmotor.hu

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending