Csatlakozz hozzánk
HYPERSPORT

Hírek

Kezdő motor: az örök kérdés

Sok múlik az első motoron: örök szerelem vagy örök csalódás is lehet belőle…

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Újabb kérdezz-felelünk: Olvasónk ezúttal első motorját keresi, mi megpróbáljuk megtalálni számára a beugrót a motorosok klubjába. Nézzük, milyen a kezdő-kínálat a használtmotor piacon!

Tisztelt Tesztmotorosok!

Motor vásárláson gondolkodom és a segítségeteket kérném. Még komolyabban sosem motoroztam, “A korlátolt” típusú jogosítvány megszerzése előtt állok. A jogsi megszerzése után kb. (egy-másfél éven belül) Szeretnék venni egy motort, de sajnos nem ismerem túlságosan se a típusokat, se a márkákat.

Első motornak milyen márkát ajánlotok? Maradjak a nagyobb neveknél (Kawasaki, Suzuki, Yamaha, Honda), vagy vannak (számomra) kevésbé ismertek (pl. Gilera) amelyek megbízhatóak?

Szempontjaim a vásárlásban: kis fogyasztás, ebből adódóan viszonylagos kompaktság, megbízhatóság és azért nem volna elhanyagolható egyfajta karakter 🙂 , egyedi megjelenés. Leginkább falu-város viszonylatban (kb. 30km oda-vissza) és városon belül használnám, de szóba jönne túrázás is néhanapján. Ami a típust illeti, leginkább a naked/túra motorok tetszenek, de tetszik egy-két nem túl karcsú (városi) supermoto vagy enduro is.

Eddig legjobbak (szerintem), amiket találtam (max 5-6 éves) Yamaha YBR-ek (125/250) vagy (max 8-12 éves) Suzuki Bandit-ok (250/400) tűntek, de Ti biztos ismertek még egy-két hasonló motort 🙂

A választ és a segítséget is előre köszönöm!

Üdv: K. Gergő
 

Kedves Gergő!

Először is gratulálunk, hogy személyedben hamarosan újabb tagot köszönthetünk a motorosok egyre népesebb táborában! Ahhoz, hogy a motorozással folytatott románcod hosszú távú legyen, elengedhetetlen a megfelelő első motor kiválasztása, ami jó érzésekkel tölt el és bátorít a jövővel kapcsolatban. Ahogy az élet több területén, a motorozásban sem szabad elsőre túlvállalni magunkat, mert akkor könnyen elmehet a kedvünk az egésztől. Véleményem szerint az első pár száz (vagy ezer) kilométeren a motorozással kell, hogy legyünk elfoglalva, nem pedig a motorral. Az a gép, ami ennek megfelel, azt nevezzük kezdőmotornak. Neked számottevő motoros előélet nélkül egy ilyenre lenne szükséged.

Az általad említett szempontok nagyjából egybeesnek a “kezdőmotor” definíciójával: kompakt, gazdaságos és megbízható bringa kellene Neked, de a könnyű kezelhetőség szerintünk még kimaradt a felsorolásból – mint legfontosabb tényező… Ez utóbbi a leglényegesebb követelménye annak, hogy ne a körülményekkel legyél elfoglalva, hanem élvezd a gurulást. Kérdésedre válaszolva, a “nagyobb nevek” és a “kevésbé ismertek” között is akadnak bőven, amik megfelelnek ezeknek. Igazából sosem a gyártó, hanem a típus a lényeges – jó példa az általad említett YBR125 vagy 250. Öt-hat éves ‘huszonötös darabokhoz jó olcsón, háromszázezer környékén hozzá lehet jutni és szinte biztosak lehetünk benne, hogy költségmentes a megbízható technika. Ami persze nem egy csúcstechnika és a teljesítmény sem karcolja a felhőket, de a kezdőmotor-kategória nem is erről szól. Ha valamivel (nem sokkal) kifinomultabb technikára és pár plusz lóerőre vágysz, akkor érdemes beírnod a keresőbe a Honda CBR125R nevét. Kicsit erősebb, kicsit szebb a hangja és egy kicsit többet nyújt az általad is fontosnak tartott “karakter” szegmensben. Ilyet is kapsz már háromszázezerért, “karakteres” Repsol fényezéssel. Bár ez nem naked, de a látszattal és a típusjelzésével ellentétben nem is sportmotor, inkább egy kényelmes, nagyon könnyedén kezelhető túragép.


Yamaha YBR125: balra a korábbi karburátoros, jobbra az újabb injektoros kivitel

A kétszer ekkora és a (használtan) nagyjából dupla ilyen drága 250-es YBR-ek már azért jobban használható motorok a maguk 22 lóerejével – ami még mindig nem túl sok egy kezdő ridernek. Ezzel már az országúton is magabiztosan motorozhatunk és majdnem olyan egyszerű terelgetni, mint nyolcadliteres kisöccsét. Ebben az esetben szerintem az dönt, hogy mennyit áldozol a motorvásárlás-témára: a 250-es valójában semmivel sem “veszélyesebb”, mint a 125-ös, sőt, egyes forgalmi szituációkban kell is ennyi. Egy full-kezdő is simán elboldogul egy barátságos negyedliteressel. CBR-ből is van már “barátságos” 250-es, de ez csak idén jelent meg és még jóval drágább, mint az eddig felsoroltak. Ha még egy picit spórolsz az YBR250-esre összekuporgatott összeg mellé, akkor nyolcszázezer forinttól már Kawasaki Ninja 250R-t is kapsz, amely már kéthengeres és 33 lóerős. Ennyi plusz szerintem megéri a többletköltséget és még ezzel is könnyen elbánnak a kezdő motorosok, hála a kis Ninja nagytesóihoz egyáltalán nem hasonlító (barátságos) jellemének. Küllemét tekintve viszont olyan karakteres, mint a testvérei – ami ugye nem utolsó szempont…


A Honda CBR125R megjelenése óta a kezdők egyik kedvence

Ha már a 250-eseknél tartunk, említetted a Banditot. Nos, ez már – kora ellenére – komolyabb technikai színvonalat képvisel soros négyhengeres blokkjával, ami “A korlátozás” nélkül 45 lóerős is lehet. Ez a teljesítmény már egy nem kezdőnek is komoly élményt jelenthet, ugyanakkor első motornak is alkalmas lehet, de. Nem tudom, mit jelent pontosan, hogy “komolyabban” még nem motoroztál és hogy miért csak a jogsi után egy-másfél évvel veszel motort, de ha ez idő alatt mondjuk egy Simsonnal edzel, akkor áldásom a Banditára. Véleményem szerint nem árt egy-két szimós (vagy akármilyen kisebb motoros) szezon a “négyhenger” előtt, mert a pörgős 250-es Bandika azért már okozhat meglepetéseket egy kezdő kezében (is). Nem azt mondom, hogy nehezen kezelhető, de szerintem nem ez az első lépcső. Második lépésként sokkal jobban fogod élvezni ezt a “műszaki csemegét” – ezt több motorosnál is tapasztaltam már. De ha úgy érzed, magabiztosan kezeled és nem (csak) az ötszámjegyű-tartományban használod, akkor erről sem akarlak lebeszélni, de alapvetően más, mint mondjuk egy YBR250 vagy akár egy Ninja 250R.


Megbízható és gazdaságos supermoto és enduro: Yamaha XT125X és R

Említetted a supermoto-vonalat is: a kisköbcentis, négyütemű SM-ek közül a Yamaha XT125X-ből a legnagyobb a (használt) kínálat. Az YBR-hez hasonlóan ezek is megbízható, gazdaságos és egyszerűen vezethető vasak, de jóval stílusosabbak annál, igaz, drágábbak is: a páréves darabok fél millától indulnak. Elvonatkoztatva a “nagy nevektől”, találunk még alternatívákat például Tomos (szlovén), Rieju (spanyol) vagy Derbi (spanyol) néven is, ha SM-re szomjazol. Ezek leginkább egyedi megjelenésükkel próbálnak hódítani és bár az árukért már általában egy hasonló japán gépet is megkap az ember, rájuk is érdemes vetni egy pillantást a keresőoldalakon, ki lehet fogni jó vételeket (sokuk például gyárilag japán blokkos). Mindenekelőtt azt kell eldöntened, hogy mennyit szánsz az üzletre és hogy 125-öst vagy 250-est tolnál szívesen haza – utóbbi talán leginkább az előbbi függvénye…


Suzuki Bandit 250: pörgős kis négyhengeres

Alaposan körülnézve a 250-esek piacán jó pár naked vagy túragépet találsz, eddig például ki is felejtettem a Honda CBF250-esét (125-ös is van), amely az YBR konkurenciája és szintén félmilliótól indul. Ennyiért a ritkább Honda Hornet 250 is áll a rendelkezésedre, amely pedig a negyedliteres Bandit vetélytársa. Utóbbiakkal éremes óvatosan bánni a vásárláskor, mert bár alapvetően nem megbízhatatlanok ,de egy-egy alkatrész beszerzése okozhat fejfájást. Az újabb egyhengeresekkel általában nincs ilyen probléma. Ha V2-esre vágysz ebben a méret-és árkategóriában, akkor a koreai Hyosung GT250-es lehet a megoldás (vagy akár a Honda VTR250, amiből szintén akadnak már olcsóbb példányok használtan). Említetted a Gilerát, amiből a DNA 180 nevű robogó-blokkos naked-szerűség hirdeti magát ebben a kategóriában, de úgy vettem ki a soraidból, hogy nem robogózni, hanem egy igazi kis váltós vasat szeretnél. Reméljük, tudtunk némi iránymutatást adni az elképzeléseidhez, szerintünk az itt felsorolt motorok mindegyike megfelel(het) az elvárásaidnak. További kérdéseidre is szívesen válaszolunk, addig is mielőbbi sikeres vizsgázást és jó keresgélést!


Több használt Honda CBF125 és Keeway Speed (125) is keresi gazdáját a neten

Ha van kérdésetek a motoros világból, legyen az vezetéstechnikával, motorválasztással, ruházattal vagy bármi mással kapcsolatos, akkor írjatok nekünk a kerdezzfelelunk@tesztmotor.huEz az e-mail cím védett a spamkeresőktől, engedélyezni kell a Javascript használatát a megtekintéshez. címre.

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Trending